Liv Mari Johansen står i døråpningen til rommet, døren litt på gløtt for ikke å forstyrre, men heller ikke gå glipp av noen viktig øyeblikk. Hun betrakter sønnen gjennom glipen med det blikket som bare mødre har stolt, mykt, og nesten hengiven på et hellig vis. Erling står foran speilet i en lysegrå dress, venner hjelper ham å feste sløyfen.
Alt ser ut som en scene fra en film; Erling er slank, pen og rolig. Men Liv Marias bryst trekkes sammen av smerte det føles som om hun ikke passer inn, som om hun ikke er invitert til denne delen av livet hans.
Forsiktig retter hun litt på kanten av sin gamle kjole, og tenker på hvordan den kanskje hadde sett ut sammen med jakken hun har spart til i morgen hun har allerede bestemt seg for å gå i bryllupet, selv uten invitasjon. Men da tar hun et skritt mot sønnen, og Erling snur seg som om han har merket hennes nærhet. Ansiktsuttrykket forandrer seg brått. Han går mot henne, lukker døren, og de forblir i rommet.
Mamma, vi må snakke sammen, sier han rolig, men bestemt.
Liv Mari retter seg. Hjertet hamrer heftig.
Selvsagt, gutten min. Jeg… jeg kjøpte de skoene du snakket om, husker du? Og dessuten…
Mamma, avbryter han. Jeg vil ikke at du kommer i morgen.
Liv Mari stivner, forstår først ikke hva han mener, som om tanken nekter å slippe inn smerten.
Hvorfor?… stemmen hennes skjelver. Jeg… jeg…
Fordi det er bryllup. Fordi det kommer folk. Fordi du ser… ikke riktig ut. Og jobben din… mamma, forstå, jeg vil ikke at noen skal tro at jeg kommer fra… bunnen.
Ordene er som isregn. Liv Mari forsøker å forklare seg:
Jeg har bestilt time hos frisør, jeg får både hår og negler gjort… Jeg har en kjole, veldig enkel, men…
Ikke gjør det, avbryter han igjen. Ikke gjør det verre. Du vil uansett stikke deg ut. Ikke kom.
Erling går ut, uten å vente på svar. Liv Mari forblir i det dunkle rommet. Stillheten legger seg over henne som et teppe. Alt blir dempet til og med pust og tikkingen fra klokka.
Hun blir lenge sittende stille. Så, drevet av noe innenfra, reiser hun seg, åpner det gamle skapet, tar frem en støvete eske og løfter en fotoalbum. Den lukter av avispapir, lim og glemte dager.
Første side: et gulnet bilde, en liten jente i skrukkete kjole står ved siden av en kvinne med en flaske i hånden. Liv Mari minnes dagen moren skrek til fotografen, til henne selv, til forbipasserende. En måned senere ble hun fratatt omsorg Liv Mari havnet på barnehjem.
Så blar hun: gruppebilde barna i like klær, ingen smiler. Oppriktig ansikt på en streng barnepleier. Liv Mari kjenner på følelsen av å ikke bety noe. Hun ble slått, straffet, fikk ikke middag. Hun gråt ikke. Bare de svake gråt, og svake fikk ingen omtanke.
Neste kapittel ungdom. Etter barnehjemmet ble hun servitør på veikroa langs E6. Det var tungt, men hun fryktet ikke lenger. Friheten føltes fantastisk. Hun lærte seg å kle seg pent, sydde egne skjørt av billige stoffer, krøllet håret som moren hadde gjort. Om kvelden øvde hun å gå på høye hæler, bare for å kjenne seg vakker.
Så tilfeldigheten. Hun sølte tomatjuice på en gjest. Panikk, rop, en sur sjef som krevde forklaring. Alle var sinte. Da kom Vidar høy, rolig, i hvit skjorte og sa smilende:
Det er jo bare juice. Uhell, la jenta få jobbe i fred.
Liv Mari ble sjokkert. Ingen hadde snakket til henne slik før.
Neste dag kom han med blomster, satte dem på disken og sa: «Vil du være med på kaffe? Uten forpliktelser.» Han smilte med varme hun ikke hadde kjent siden barneårene.
De satt på benken i parken og drakk kaffe fra pappkrus. Vidar fortalte om bøker, reiser. Hun om barnehjem, drømmer om familie.
Da han tok hånden hennes, forandret hele hennes verden seg. Han fylte henne med mer varme enn hun noen gang hadde følt. Fra da av ventet hun på ham, og glemte smerten når han kom. Hun var flau over sin fattigdom, men Vidar virket likegyldig til det. Han sa alltid: «Du er vakker. Bare vær deg selv.»
Hun trodde ham.
Den sommeren ble lys og lang. Liv Mari husker den som den fineste tiden i livet, skrevet med kjærlighet og håp. Med Vidar dro hun til innsjøen, gikk i skogen, satt i små kafeer og pratet i timevis. Han fortalte om drømmer om jobb i internasjonalt selskap, men han ville ikke forlate landet for godt. Liv Mari lyttet med hjertet alt var så skjørt.
En dag spurte han på spøk og litt alvor hva hun ville tenke om et bryllup. Hun lo, kikket vekk, men inni seg tenkte: Ja, tusen ganger ja. Hun turte ikke si det var redd å ødelegge eventyret.
Men eventyret ble knust av andre.
De satt i veikroa da det skjedde. Ved nabobordet lo noen høyt; et smell, og Liv Mari fikk en cocktail i fjeset. Drikken rant nedover kinnene og kjolen. Vidar reiste seg, men det var for sent.
Hans kusine stod ved bordet. I stemmen hennes lå forakt:
Er det henne? Din kjære? Vaskekjerring fra barnehjem? Er det den du kaller kjærlighet?
Folk stirret. Noen lo. Liv Mari gråt ikke. Hun reiste seg, tørket ansiktet med serviett, og gikk.
Deretter startet presset. Telefonen fyltes med trusler. «Stikk før det blir verre.» «Vi skal avsløre hvem du er.» «Du har fortsatt tid til å forsvinne.»
Rykter ble spredd: hun var tyv, prostituert, narkoman. En dag kom gamle naboen, Einar Kristiansen, og sa at folk hadde tilbød ham penger for å signere på at hun stjal. Han sa nei.
Du er god, sa han. De er råtne. Hold ut.
Vidar fikk hun ikke fortalt alt hun ville ikke ødelegge hans framtid. Han skulle på utveksling til Europa. Hun ventet, håpet det ville gå over.
Men hun kunne ikke kontrollere alt.
Før Vidar reiste, ble Liv Mari innkalt til ordførerens kontor. Toralf Pedersen, en mektig mann, så på henne som om hun var støv.
Du vet ikke hvem du har blandet deg med, sa han. Min sønn er familiearv. Du er en flekk. Gå. Eller jeg får deg fjernet, for godt.
Liv Mari knyttet hendene.
Jeg elsker ham, sa hun stille. Han elsker meg.
Kjærlighet? flirer Pedersen hånlig. Kjærlighet er for likemenn. Du er ikke lik.
Hun brøt ikke sammen. Gikk med hodet hevet. Fortalte ikke Vidar noe. Hun trodde på kjærligheten. Men da han reiste, visste han ingenting.
Etter en uke ble hun kalt inn til kafeens eier, Stian. Stram og alltid irritert. Han påstod varer var borte og at noen hadde sett henne ta dem. Liv Mari forsto ingenting. Så kom politiet. Undersøkelser. Stian pekte ut henne. Andre lot være å si noe. De som visste sannheten, turte ikke.
Offentlig advokat var ung, utmattet, likegyldig. Det var dårlige bevis, sammensydd uten logikk. Kameraene viste ingenting, men vitner styrte saken. Ordføreren blandet seg inn. Dommen: tre år i fengsel.
Da dørene til cellen lukket seg, innså Liv Mari: alt kjærlighet, håp, fremtid var på andre siden av gitteret.
Etter noen uker begynte hun å føle seg dårlig. Hun oppsøkte helseavdelingen, tok en test.
Resultat: positiv.
Gravid. Med Vidars barn.
Først kunne hun ikke puste av smerte. Så kom stillheten. Så beslutningen: hun skulle overleve, for barnets skyld.
Å bli gravid i fengsel er et helvete. Hun ble ydmyket, hånet, men hun holdt ut. Strøk magen, pratet til babyen om natten. Tenkte på navn Erling. Etter Olav den Hellige. Etter nytt liv.
Fødselen var tung, men barnet var friskt. Da hun første gang holdt sønnen, gråt hun uten lyd. Ikke i fortvilelse. Men i håp.
I fengselet fikk hun hjelp av to kvinner én dømt for drap, én for tyveri. Røffe, men respektfulle mot babyen. De lærte henne, hjalp henne, pakket inn barnet. Liv Mari sto på.
Etter halvannet år ble hun løslatt på prøvetid. Utenfor ventet Einar Kristiansen, med en gammel babykonvolutt.
Her, sa han. Det er din. Velkommen til et nytt liv.
Erling sov i vognen, holdt fast i en gammel teddybjørn.
Hun visste ikke hvordan hun skulle takke. Hun måtte bare begynne. Første dag.
Hver morgen: Erling til barnehage, selv til rengjøringsjobb på kontor. Deretter bilvask, kveldsjobb på lager. Om natten symaskin, tråd, stoff hun sydde alt: servietter, forklær, putetrekk. Dag og natt smeltet sammen. Kroppen verket, men Liv Mari fortsatte.
En dag møtte hun Hanne hun fra kiosken ved kafeen. Hanne stivnet da hun så Liv Mari.
Er det virkelig deg? Lever du?
Hva skulle ellers ha skjedd? svarte Liv Mari rolig.
Unnskyld… så mange år… Stian gikk konkurs. Han fikk sparken fra kafeen. Ordføreren… han bor nå i Oslo. Og Vidar… Vidar giftet seg. Det sies han ikke har det bra. Drikker.
Liv Mari lyttet innvendig, som gjennom glass. Noe prikket. Hun nikket:
Takk. Lykke til.
Og gikk videre. Ingen tårer, ingen hysteri. Bare den natten, da hun la Erling og satte seg på kjøkkenet, gråt hun stille. Slapp ut smerten gjennom øynene. Men neste morgen stod hun opp, og fortsatte.
Erling vokste. Liv Mari gjorde alt for ham. Første leketøy, fargerik jakke, god mat, ny sekk. Når han var syk, satt hun ved sengen, hvisket eventyr, la omslag. Skadet han kneet, løp hun fra bilvasken med såpevann i håret, og klandret seg selv for å ikke ha passet på. Skulle han ha et nettbrett, solgte hun det eneste gullsmykket et minne fra fortiden.
Mamma, hvorfor har du ikke mobiltelefon som de andre? spurte Erling en gang.
Fordi du er alt jeg trenger, Erlingsen. Du er min viktigste samtale.
Han ble vant til at alt bare skjedde. At mamma alltid var der, alltid smilte. Liv Mari skjulte trettheten som best hun kunne. Ikke klagde, ikke tillot seg svakhet. Selv når hun ville falle sammen.
Erling ble voksen. Selvsikker, populær, flink på skolen, mange venner. Men han sa ofte:
Mamma, du må jo kjøpe noe til deg selv. Du kan ikke gå i disse… slitte klærne.
Liv Mari smilte:
Skal prøve, gutten min.
Men inni henne sved det: kanskje han… også er som alle andre?
Da han fortalte om giftermål, omfavnet hun ham med tårer:
Jeg er så glad! Jeg skal sy en hvit skjorte til deg, Erling, ok?
Han nikket, uten egentlig å høre.
Så kom den samtalen som knuste henne. «Du er vaskehjelp. Du er en skam.» De ordene var som kniver. Hun satt lenge foran bildet av lille Erling i blå sparkebukse, med smilet og hånden strakt mot henne.
Vet du, lille venn hvisket hun, jeg har gjort alt for deg. Hele livet mitt har vært deg. Men kanskje… nå er det på tide å leve litt for meg selv.
Liv Mari gikk til den gamle blikkboksen, der hun hadde spart til «nødens dag». Talt nøye. Nok til et pent antrekk, en frisørtime og manikyr. Hun bestilte time i en liten salong, valgte diskret sminke og elegant oppsatt hår. Hun kjøpte en enkel, men vakker blå kjole.
På bryllupsdagen stod hun lenge foran speilet. Ansiktet var annerledes ikke en utslitt vaskehjelp, men en kvinne med historie. Hun sminket leppene for første gang på mange år.
Erling, hvisket hun, i dag skal du se meg slik jeg var. Den som en gang ble elsket.
På rådhuset, da hun kom inn, snudde alle seg. Kvinner studerte henne, menn så på henne i smug. Hun gikk sakte, ryggen rak, med et lett smil. I blikket hennes var det ingen bebreidelse og ingen frykt.
Erling la merke til henne først etter en stund. Da ble han blek. Han gikk bort og hvisket:
Jeg sa jo at du ikke skulle komme!
Liv Mari bøyde seg:
Jeg er ikke her for deg. Jeg er her for meg selv. Og jeg har sett det jeg skulle se.
Hun smilte til Ingrid den nye svigerdatteren. Ingrid ble flau, men nikket. Liv Mari satte seg i utkanten, blandet seg ikke. Da Erling møtte blikket hennes, skjønte hun han så henne. Ikke bare som skygge, men som kvinne. Det var det viktigste.
I festlokalet var det støy, latter, klingende glass, lysekroner av gammelt norskstøl. Men Liv Mari følte som om hun var i en annen virkelighet. Den blå kjolen, det rolige blikket, de velstelte hårene. Hun søkte ikke oppmerksomhet, beviste ingenting. Hennes indre ro var sterkere enn all støyen.
Ved siden av Ingrid åpen, varm, ekte. I blikket hennes var ikke forakt bare interesse, kanskje beundring.
Du er så vakker, sa hun mykt. Takk for at du kom. Jeg er virkelig glad for å se deg.
Liv Mari smilte:
Dette er ditt dag, kjære. Jeg ønsker deg lykke, og… tålmodighet.
Ingrids far, respektfull og selvsikker, gikk bort:
Bli med oss. Vi ønsker deg velkommen.
Erling så hvordan moren uten et bittert ord, med verdighet, godtar og følger ham. Han rakk ikke å protestere. Moren var ikke lenger under hans kontroll.
Det var tid for talene. Gjestene reiste seg, fortalte vitser og historier. Så falt det ro. Liv Mari reiste seg.
Om jeg får lov, sier hun rolig jeg vil gjerne si noen ord.
Alle retter blikket mot henne. Erling spenner seg. Hun tar mikrofonen, står stødig, og snakker:
Jeg skal ikke si mye. Bare ønsker dere kjærlighet. Den som holder når man ikke har mer styrke. Den som ikke spør hvem og hvorfra. Den som bare er. Ta vare på hverandre, alltid.
Hun gråter ikke, men stemmen brister. Det blir helt stille. Så applaus. Ekte. Fra hjertet.
Liv Mari setter seg, ser ned. Da kommer noen bort. En skygge faller over duken. Hun løfter blikket og ser ham.
Vidar. Gråhåret, men de samme øynene. Den samme stemmen:
Liv… Er det virkelig deg?
Hun reiser seg. Pusten går raskt, men hun tillater seg verken gisp eller tårer.
Du…
Jeg vet ikke… hva jeg skal si. Jeg trodde du… forsvant.
Du giftet deg, sier hun rolig.
Jeg fikk beskjed om at du stakk. At du var med en annen. Unnskyld. Jeg var dum. Jeg lette. Men far… han ordnet det så jeg trodde på alt.
De står midt i lokalet, som om alle omkring er borte. Vidar rekker ut hånden:
Skal vi snakke sammen?
De går ut i korridoren. Liv Mari rister ikke. Hun er ikke lenger den forslåtte jenta. Hun er en ny kvinne.
Jeg fikk barn, sier hun. I fengsel. Med deg. Og har oppdratt ham. Uten deg.
Vidar lukker øynene. Noe brister inni ham.
Hvor er han?
Der inne. På bryllupet.
Vidar blir blek.
Erling?
Ja. Det er vår sønn.
Stille. Bare hennes hæler mot marmoren og fjern musikk.
Jeg vil møte ham. Snakke, sier Vidar.
Liv Mari rister på hodet:
Han er ikke klar. Men han vil se alt. Jeg bærer ikke nag. Nå er alt annerledes.
De går tilbake. Vidar ber henne opp til dans. Vals. Lett som luft. Plutselig er de midt i rommet, alle ser på dem. Erling stivner. Hvem er denne mannen? Hvorfor er moren som en dronning? Hvorfor ser alle på henne og ikke ham?
Han kjenner noe brekker inni seg. For første gang i livet skammer han seg for ordene, likgyldigheten, årene med uvitenhet.
Da dansen slutter, går han mot henne:
Mamma… Et øyeblikk… Hvem er dette?
Hun ser ham rett i øynene. Smiler; rolig, trist, og stolt.
Det er Vidar. Din far.
Erling blir stående. Alt blir dempet, som under vann. Han ser på Vidar, så på moren igjen.
Du… mener du dette?
Ja, jeg mener det helt ærlig.
Vidar går nærmere:
Hei, Erling. Jeg er Vidar.
Stille. Ingen sier noe. Bare blikkene. Bare sannheten.
Vi tre, sier Liv Mari, skal snakke om mye.
Og de går. Ikke høytidelig, ikke med stor festivitas. Bare sammen. En ny begynnelse. Uten fortid. Men med sannhet. Og kanskje tilgivelse.



