Og du trenger ikke sette deg til bords. Du skal jo servere oss! erklærte svigermor.
Jeg sto ved komfyren i den stille morgenstunden på kjøkkenet iført en krøllete pysjamas, håret løst samlet bak. Det luktet ristet brød og sterk kaffe.
På krakken ved bordet satt min syv år gamle datter, fordypet i tegneboka si, og tegnet fargerike kruseduller med tusjer.
Baker du igjen de der grove brødene dine? lød stemmen bak meg.
Jeg skvatt til.
I døråpningen sto svigermor en kvinne med stramt ansikt og en myndig tone som ikke la opp til diskusjon. Morgenkåpe, håret satt opp i knute, leppene hardt sammentrukne.
Forresten, i går spiste jeg bare noe jeg fant! fortsatte hun og slo kjøkkenhåndkleet mot bordplaten. Ingen suppe, ingen ordentlig mat. Kan du lage egg? Skikkelige egg, ikke på det viset du driver og eksperimenterer!
Jeg slo av platen og åpnet kjøleskapet.
En stram spole av frustrasjon snurret i brystet, men jeg svelget den ned. Ikke foran barnet. Og ikke i et rom der hver centimeter minnet meg: “Du er bare her midlertidig.”
Det er straks klart, svarte jeg anstrengt og snudde meg bort så hun ikke så skjelvingen i stemmen min.
Datteren min så ut som hun kun var opptatt av fargene, men i øyekroken holdt hun et stille, våkent øye med bestemor.
«Vi bor hos moren min»
Da mannen min foreslo å flytte inn hos moren hans, hørtes det fornuftig ut.
Vi bor der litt bare to måneder maks. Hun bor nær jobben min, og boliglånet blir sikkert godkjent snart. Hun har ikke noe imot det.
Jeg nølte. Ikke fordi jeg var i konflikt med svigermor. Nei, vi holdt det alltid høflig. Men jeg visste: to voksne kvinner på ett kjøkken det er et minefelt.
Svigermor hadde et intenst behov for orden og kontroll og et sterkt behov for å vurdere alt etter sin moral.
Men vi hadde knapt noe valg.
Den gamle leiligheten solgte vi fort, og den nye var ikke klar. Så vi flyttet alle tre inn i svigermors toroms leilighet.
«Bare midlertidig.»
Kontrollen ble hverdagen
De første dagene var fredelige. Svigermor var påfallende høflig, satte inn ekstra stol til datteren og bød på eplekake.
Men etter tredje dag kom «reglene».
Her i huset er det orden, sa hun under frokosten. Opp klokka åtte. Sko kun i stativet. Matvarer avklares på forhånd. Og lav lyd på TV, jeg er så ømfintlig for støy.
Mannen min bare smilte:
Mamma, vi er jo her bare litt. Vi holder ut.
Jeg nikket stille.
Men «holder ut» begynte å føles som en dom.
Jeg begynte å forsvinne
En uke gikk. Så enda en.
Reglene ble strengere.
Svigermor fjernet datterens tegninger fra bordet:
De er i veien.
Hun tok bort det rutete duken jeg hadde lagt på:
Upassende.
Cornflakes-pakken min forsvant fra hyllen:
Den har stått for lenge, sikkert dårlig.
Sjampoene mine ble ryddet vekk:
De bare ligger i veien.
Jeg følte meg ikke som gjest, men som en stemmeløs person uten mening.
Min mat var «feil».
Mine vaner var «unødvendige».
Mitt barn var «for bråkete».
Mannen min gjentok det samme:
Hold ut. Det er mammas hjem. Hun er alltid sånn.
Jeg for hver dag mistet jeg litt av meg selv.
Lite var igjen av den trygge kvinnen jeg hadde vært.
Nå var det bare tilpasning og svelging.
Liv etter regler som ikke var mine
Hver morgen sto jeg opp seks, rakk badet før svigermor, kokte grøt, kledde datteren og passet på ikke å komme i veien.
Om kvelden lagde jeg to middager.
Én til oss.
Og én til henne «som det skal være».
Uten løk.
Med løk.
I hennes kjele.
I hennes stekepanne.
Jeg forlanger ikke mye, sa hun, men blikket var strengt. Bare på ordentlig vis. Slik det skal gjøres.
Dagen ydmykelsen ble offentlig
En morgen rakk jeg så vidt å vaske ansiktet og slå på vannkokeren, da svigermor kom inn på kjøkkenet som om det var helt selvfølgelig.
I dag kommer venninnene mine klokken to. Du er hjemme, så du forbereder bordet. Agurkskiver, salat, noe til teen bare litt.
«Bare litt» hos henne betydde festbord.
Eh, jeg visste ikke det. Matvarer
Du handler. Jeg har laget liste. Ikke noe vanskelig.
Jeg kledde på meg og gikk til butikken.
Kjøpte alt:
kylling, poteter, dill, epler til kake, kjeks
Hjemme satte jeg i gang, uten pause.
To timer senere: alt på stell.
Bordet dekket, kyllingen klar, salaten frisk, kaken gyllen.
Tre pensjonister dukket opp velstelt, permanent, dufter av fortid.
Første minutt skjønte jeg: jeg var ikke «med» jeg var «serveringsdame».
Kom, sitt her hos oss, smilte svigermor. Og server oss.
Servere? gjentok jeg.
Kom igjen da. Vi er eldre, du klarer det lett.
Og der sto jeg igjen:
med brett, skjeer, brød.
«Kan du fylle på teen?»
«Sukkeret er tomt.»
«Mere salat.»
Kyllingen var litt tørr, klagde én.
Kaken litt for stekt, sa en annen.
Jeg bet tennene sammen. Smilte. Ryddet tallerkener. Fylte tekopper.
Ingen spurte om jeg ville sitte.
Eller om jeg ville puste litt.
Så flott med en ung husmor! sa svigermor med påtatt vennlighet. Alt står og faller på henne!
Og da brast noe inni meg.
Kvelden jeg sa sannheten
Da gjestene dro, vasket jeg opp alt, pakket bort restene, vasket duken.
Så satt jeg innerst i sofaen med en tom kopp i hendene.
Ute var det mørkt.
Barnet mitt sov tungt.
Mannen min scrollet på telefonen.
Du sa jeg lavt, men bestemt. Jeg klarer ikke mer.
Han så forbauset opp.
Vi bor som fremmede. Jeg serverer bare alle. Og du ser du det?
Han svarte ikke.
Dette er ikke et hjem. Dette livet er bare tilpasning og stillhet. Jeg og barnet mitt er her også. Jeg vil ikke holde ut måned etter måned. Jeg orker ikke være så behagelig og usynlig mer.
Han nikket langsomt.
Jeg skjønner Unnskyld at jeg ikke så det før. Vi skal finne noe å leie, hva som helst bare det er vårt.
Og vi startet letingen samme kveld.
Vårt hjem selv om det var lite
Leiligheten vi fant var liten. Utleier hadde latt gammel sofa og bord stå igjen. Gulvet knirket.
Men da jeg krysset dørterskelen ble alt lettere. Det føltes som om jeg endelig fikk stemmen min tilbake.
Nå er vi her, pustet mannen min ut og satte fra seg posene.
Svigermor sa ingenting. Hun prøvde ikke å stoppe oss.
Om hun var lei seg, eller bare skjønte alvoret, visste jeg ikke.
En uke gikk.
Morgenene begynte med musikk.
Datteren min tegnet på gulvet.
Mannen laget kaffe.
Jeg så på dem og smilte.
Ingen stress.
Ingen «bare hold ut».
Takk, hvisket han en morgen mens han klemte meg. Takk for at du sa ifra.
Jeg så ham inn i øynene:
Takk for at du hørte på meg.
Livet var langt fra perfekt.
Men det var vårt hjem.
Med våre regler.
Vår latter.
Vår hverdag.
Og dét var ekte.
Noen ganger må man hente mot fram, si ifra og velge sitt eget liv for det er kun da man virkelig kan kjenne seg hjemme.




