Noe merkelig har skjedd med stefaren min – han bestemte seg plutselig for å gi hele formuen sin til sønnen han ikke har hatt kontakt med på 30 år…

Jeg var ti år gammel da pappa forlot mamma.

Hun taklet det overraskende bra, og da skjønte jeg at jeg ville bli like sterk som henne. Mamma har aldri sagt et eneste stygt ord om pappa, selv om han både var utro og noen ganger hevet hånda mot henne. Hun snakket bare om ham som faren min og da bare positivt. Senere belønnet livet henne for godheten hennes og førte henne sammen med min stefar, Oddvar.

Dette var også Oddvars andre ekteskap. Ting hadde ikke akkurat gått hans vei tidligere. Den første kona hans gnålte konstant om hvor håpløs han var fordi han ikke tjente nok penger. Til slutt ble han lei, pakket sakene og dro. Den eneste grunnen til at han fortsatt hadde kontakt med ekskona, var sønnen deres.

Etter Oddvars skilsmisse ble livet hans betraktelig bedre. Først møtte han jo mamma, som virkelig elsket og støttet ham i alt. Like etter fikk han opprykk på jobben og lønna skjøt i været. På to år hadde han råd til å kjøpe et hyggelig hus, og han begynte til og med å spare til ny bil. Så fikk ekskona greie på hvor godt det gikk, og plutselig sto hun på døra med forsoning og store ord men toget hadde gått. Da han sa nei, forbød hun sønnen å ha noen kontakt med ham i det hele tatt.

Oddvar ble som en ordentlig pappa for oss han brydde seg virkelig og viste oss mye mer kjærlighet enn vår biologiske far noen gang hadde gjort. Han brukte masse tid sammen med oss, lærte oss om livet og oppmuntret oss til å utforske hobbyene våre. Endelig føltes familien vår hel, og det beste av alt var å se mamma smile igjen.

Årene gikk, og både jeg og søsteren min ble voksne, fikk egne familier, mens mamma og pappa (jeg begynte å kalle Oddvar det etter hvert) ble pensjonister og startet å nyte livet. Jeg var sikker på at lykken skulle vare evig Men en dag ringte mamma, med panikk i stemmen, og ba meg komme hjem helt med en gang.

Jeg forsto at noe hadde skjedd med Oddvar, for mamma var ikke typen som trykket på panikknappen uten grunn.

Det hadde visst skjedd noe dramatisk: Oddvar hadde bestemt seg for å testamentere hele formuen sin til sønnen sin sønnen han altså ikke hadde snakket med på 30 år Jeg og søsteren min har aldri hatt noen forventninger til stefarens penger, men vi håpet i det minste at han ville la huset gå til mamma. Hun har brukt så mye tid og kjærlighet på å gjøre hjemmet til det det er i dag, så nå hvis det verste skulle skje ville hun plutselig være uten tak over hodet.

Mamma gråt lenge over dette, og jeg prøvde som best jeg kunne å trøste henne. Jeg begriper virkelig ikke hvorfor Oddvar gjorde dette mot henneMen under tårene forstod jeg plutselig hva hun virkelig sørget over: ikke pengene, ikke huset men forrådelsen fra mannen hun hadde valgt å bygge livet sitt med. Alt de hadde delt, alle samtalene over kjøkkenbordet, de små berøringene i korridoren, latteren på ferie alt det føltes plutselig skjørt og truet.

Dagen etter tok hun mot til seg og satt seg ned med Oddvar. Hun lot stemmen være rolig og blikket mildt, selv om jeg merket at hun skalv i hendene. Hun ba ham fortelle. Hvorfor dette nå, etter så mange år?

Oddvar satt lenge taus. Øynene hans flakkende, som om han så tilbake på hele livet sitt på en gang. «Jeg tenker mye på feilene mine,» sa han til slutt, lavmælt. «På alt jeg mistet på sønnen min fordi jeg lot så mange muligheter gå fra meg. Kanskje… kanskje jeg bare prøvde å finne fred.»

Mamma tok hånden hans. «Vi kan ikke gjøre gamle sår usynlige, men vi kan leve godt med arrene. Du kan forsøke å gjøre noe godt nå, med oss.»

De satt lenge i stillhet, før Oddvar pustet tungt ut. Neste uke ringte advokaten og fortalte at huset ble stående i mammas navn, for hun hadde vært Oddvars hjem, og det følte han sterkt måtte respekteres selv om han ønsket å prøve å rette opp i det han hadde tapt med sønnen.

Det ble ingen lykkelig forsoning mellom Oddvar og hans sønn, kanskje var det for sent for det. Men vi andre satt sammen i stua den kvelden, mamma, Oddvar, jeg og søsteren min. Kaffen stod på bordet, det rislet fra kjøkkenkranen, og en ny vårsol skinte inn vinduet. Ingen av oss snakket om fremtiden, pengene eller testamentet. Men i mammas blikk lå noe jeg kjente igjen: styrke, tålmodighet og en egen varme som likevel trosset alt som kunne true oss.

For det var aldri huset, eller pengene, som holdt familien sammen. Det var alltid kjærligheten.

Rate article
Intigue Life
Noe merkelig har skjedd med stefaren min – han bestemte seg plutselig for å gi hele formuen sin til sønnen han ikke har hatt kontakt med på 30 år…