Nattlige slektninger og prisen for ro i sjelen
Ikke nå igjen, mumlet Ingrid lavt, mens hun stirret ned på vasken full av såpevann.
Klokka på kjøkkenveggen insisterte urokkelig på «01:15». Huset lå stille. I rommet ved siden av sov lille Ragnhild rolig og laget små lyder. På soverommet sov Bjørn sikkert allerede. Lampen over bordet spredte et gult skjær, hvor en ensom kopp kamillete sto og frøs.
Dørklokka skar gjennom stillheten som en brødkniv. Den ringte lenge, insisterende, i korte drag, akkurat nok til at man rakk å tenke «vær så snill, en annen dag…».
Fra soverommet kom det et halvsøvnig, men desillusjonert hvisk fra Bjørn:
Er det han igjen?
Ingrid tørket hendene på morgenkåpen, undertrykte en gjesp sånn ekte «jeg sover, verden, la meg være»-gjesp og tuslet mot døra. På veien kjente hun en blanding av irritasjon, dårlig samvittighet over irritasjonen, og en trøtthet tung som våt ull.
I dørkikkerten så hun den velkjente skikkelsen. Bredskuldret, iført en gammel skinnjakke og en skyggelue trukket bakover. Svigerfar Per Olav, selvsagt, sto litt på skrå mot døra. Den ene hånden hvilte mot veggen, den andre holdt rundt en stor pappeske.
Ved beina hans lå en pose fra Meny Ingrid visste godt at det var havrekjeks der. Det var alltid det samme.
Hun åpnet.
Inga! Per Olav smilte som om det var høylys dag. Ikke lagt dere ennå? Perfekt. Jeg skal bare stikke innom i ti minutter.
God kveld, Per Olav, prøvde hun å smile. Bare så du vet det det er natt.
Å, pøh! Natta er fremdeles ung! avfeide han. Jeg er ung selv så lenge beina bærer meg. Slipper du inn en gammel mann? Jeg har med noe skikkelig gull her.
Han løftet pappesken. På lokket satt en falmet lapp det sto «8mm film» på. I et hjørne hadde noen en gang skrevet med kulepenn: «1978. Nyttår. Hjemme». Eska luktet litt støv, kott og noe fra et liv Ingrid bare hadde sett på bilder.
Fant den, tenk! Per Olav var allerede på vei inn i gangen, før hun rakk å si «kom inn». Lå på loftsboden til naboen. Jeg sa bare: «Den der er min!». Han trodde meg ikke før han så håndskrifta. «Å ja, det var Gunn sin», sa han.
Navnet til avdøde Gunn, Pers kone gjennom 35 år, hang i lufta liksom et sukk.
Bjørn kom subbende fra soverommet, knepet sammen mot lyset, iført t-skjorte med utvaska trykk og joggebukser.
Pappa han kremtet. Det er over ett på natta.
Nettopp! Per Olav kviknet til. Beste tida for å mimre. Hva er det å klage over, Bjørn din? Da jeg var på din alder begynte dansen nå!
Ingrid følte hvordan hvert entusiastiske ord var som små spikere mot tinningen. Men hun tok seg selv i å tenke: «Han er jo alene. Det er mørkt hos ham. Han er sikkert redd.»
Vi kan gå på kjøkkenet, sa hun, godt skjult gjesp. Bare vær stille, Ragnhild sover.
Klart, forsikret Per Olav, idet han slet av seg jakka så det knitret. Ikke en lyd. Jeg er som en kirkerotte!
Kirkerotte, tenkte Ingrid, med brannvarslerklokke.
***
På kjøkkenet hadde Per Olav alltid sin faste plass stolen nærmest radiatoren. «Ryggen liker ikke trekk», brukte han å si. Ingrid fant sympatiserende frem kopp, helte te i søvngjenger-modus.
Bjørn, fortsatt halveis i søvne, satte seg midt imot faren og glante mot esken.
Hva er det for noe? spurte han.
En skatt, sa Per Olav høytidelig. Gamle filmruller. Her er mor di, du, tre år kanskje, nyttår, salater, og tanta di Kari som hadde den nesa som ja, du husker.
Han lo så stolen og magen vibrerte. Ingrid satte seg skrått på stolen, støttet hodet på hånden. Klokka pep «01:27», «01:28» Per Olav virket derimot som om han nettopp hadde slått seg løs i en konkurranse om mest livskraft klokka ett på natta.
Jeg husker vi åpna døra da, fortalte han storslått, klokka var langt på natt, Sindre og konas hans kom innom. Kaldt, masse snø, og Gunn ropte: «Kom inn! Her er det alltid plass!». Hun sa alltid: «Natta er til for dem som virkelig trenger det».
Ingrid nikket mekanisk. Ordene ble hengende ved henne som borrelås.
Pappa, Bjørn gned seg i øynene. Tenkte du å vise filmen faktisk? For det er vel derfor du dro den hit?
Jo, men jeg har jo ikke prosjektor lenger. Jeg håpa kanskje dere hadde en?
I vår leilighet på 60 kvadrat? Ingrid ristet på hodet. Jepp, den står mellom pianoet og trykkeriet, innerst i boden. Rett bak flux-kondensatoren.
Per Olav overså ironien. Det var som vanlig.
Ja, ja, det finner seg! smilte han ufortrødent. Eller vi kan få digitalisert det. Bjørn er jo IT-mann, ikke sant? Mens vi venter kan jeg fortelle i mellomtiden.
Så åpnet han slusene. Han fortalte om det første kameraet, om Gunn som lo da snøen falt inn i genseren på hytta, om barneår og rare slektninger. Ordene fløt som kaffe fra en bunnløs termokanne, og klokken betydde ingen ting lenger.
Ingrid lyttet halvveis, mer på stemningen enn ordene. I hodet hennes sirklet en eviglang liste: «Ragnhild leveres i barnehagen klokka sju, rapport skal leveres, øya klapper sammen».
***
En stille rasling fikk henne til å kikke opp.
I døråpningen til kjøkkenet stod en liten jente i pysjamas med rosa stjerner. Ragnhild gned seg i øynene, håret sto til alle kanter.
Mamma hvisket hun, snublet nesten i terskelen.
Ragnhild, lille venn, hvorfor er du oppe? Ingrid spratt opp og plukket opp datteren, akkurat raskt nok til å unngå blåmerker.
Jeg vil ha vann sa ungen søvnig. Og jeg hadde drømt om bestefar igjen.
Per Olav lyste opp da han hørte ordet «bestefar»:
Ser du! Han rettet ryggen. Barn føler båndene!
Ragnhild så på ham med søvnige, tunge øyne.
Du drømmer om meg nesten hver natt, konstaterte hun alvorlig. Du kommer og banker, helt til jeg våkner. Men jeg får ikke lukket døra, for dørhåndtaket er glovarmt.
Ingrid fikk frysninger. Bjørn rynket brynene.
Er det mareritt? spurte han lavt.
Neida, svarte Per Olav ufortrødent. Det er sjela som søker slekta.
«Eller stillheten,» tenkte Ingrid, men nøyde seg med å si:
Ragnhild, nå skal du tilbake i senga, bestefar kommer eh igjen senere.
Om natta? sjekket hun.
Blikket til Ingrid og Per Olav møttes. Hans uttrykk var oppriktig, nesten guttaktig.
Han kan komme om dagen også, sa hun forsiktig. Det er egentlig bedre.
Ungen trakk pusten og krøp inn i mammas favn.
Ingrid bar henne tilbake, fanget inn det stille skvalpet fra kjøkkenet. Per Olav lot ikke pratet stilne, bare la inn noen hakk roligere stemme men fortsatt mer våken enn det sømmet seg for tiden av døgnet.
Hun brettet dyna over datteren og strøk henne over pannen. Tankene summet: «Hver gang er det sånn. De ‘ti minuttene’ hans blir til timesvis med kjeks, te, tunge øyelokk og en natts søvn sendt til skogs.»
Klokka tikket i gangen. Viserne krøp mot to. Ingrids tålmodighet begynte, som vekkerklokken, å telle ned de siste minuttene…
***
Om igjen ett på natta, klaget Ingrid til telefonen for en uke siden. Ikke snev av skam. Tror han at vi driver nattåpen kafé «Hos sønnen»?
Olaug, venninna fra universitetet, holdt takten med dorske latterhikst.
Ingrid Karlsen, sa hun gravalvorlig, forstår sorgen. Huset ditt er okkupert av Nattens Ånd fra den eldre garde.
Veldig morsomt, sukket Ingrid. Men det er faktisk slitsomt. Jeg får aldri sove ordentlig jeg ligger alltid og venter på at han skal ringe igjen. Og jammen ringer han! Ett, halv ett, halv to Bare «skal bare stikke innom, går kjapt».
Hardcore nattmodus, lo Olaug. Stå opp, kok te, lytt til monolog premie: havrekjeks.
Ingrid dro på smilebåndet.
Han tar alltid med samme kjeks, sukket hun. Jeg begynner få nøtteallergi bare av å se den pakken.
Altså, det er jo et symbol nå, analyserte Olaug. Du kan kanskje vekke ham med nattetelefon selv?
Så kald er jeg ikke, fnyste Ingrid.
Var en spøk Men seriøst, du må få satt grenser. Hvis ikke tror han dere egentlig trives med dette. Siden dere alltid åpner døra.
Det er svigerfar, Olaug, sa Ingrid stille. Han er alene nå. Gunn er borte, Bjørn er eneste sønn. Hvordan sier jeg: «Per Olav, ikke kom om natta»? Hjertet og blodtrykket hans minnene
Du har også hjerte og blodtrykk, mintes Olaug. Og du har et barn, jobb, liv. Grenser er ikke ondt. Det er egenomsorg og ofte det sundeste også for gamle folk.
Ingrid sa ikke noe. Ordet «grenser» klødde som en ullgenser på varme dager. God svigerdatter dyrker jo tålmodighet, ikke sant?
***
Første nattebesøk kom et halvt år etter Gunn døde.
Den gangen tenkte Ingrid ennå at «dette er bare én gang». Deling av sorg skjer visst om natta, fordi dagen er for full av andre støy.
De lå i mørket, og søvnen var nær, da dørklokka hugg til.
Hvem er det på denne tiden? Ingrid satte seg opp.
Ringing, pågående og litt desperat. Bjørn tumlet ut for å åpne.
Der sto Per Olav. Krøllete, uten jakke, i ullgenser og bustete hår. Øynene blanke.
Beklager mumlet han, steget inn før han ble invitert. Jeg orket bare ikke å være hjemme. Det blir så tomt.
Han lukta røyk og kaldluft. Havrekjeksen var med.
Pappa, er det blodtrykket? spurte Bjørn, bekymret.
Neida, avfeide han. Måtte bare se dere.
Kulen i Ingrids hals løste seg. Hun så for seg begravelsen, svigerfaren som støttet panna mot den sorte bilen. Og blikket til en mann som hadde mistet kartet sitt.
De satte på te. Per Olav sa ikke mye: «Hun likte å drikke te om natta…»
Hendene hans skalv når han brøt kjeksene.
Så havrekjeksen i butikken i dag, sa han nesten uhørlig. Vi traff hverandre ved akkurat den hylla… Jeg strakte meg, hun også. Vi tok i samme pakke. Hun sa: «Ta du den, jeg må tenke på figuren». Da tenkte jeg: ‘Jeg skal gifte meg med henne’.
Ingrid følte ingen irritasjon da. Bare dyp medfølelse.
Kom gjerne når du trenger det, Per Olav, hvisket hun mot døra før soloppgang. Vi er her.
Og jammen tok han henne på ordet. For «når han trengte» var alltid etter midnatt.
Andre natt fulgte, og tredje. Snart husket ikke Ingrid lenger når nettene hadde vært uten de nattlige visittene.
***
Bjørn bare trakk på skuldrene når Ingrid prøvde å ta det opp.
Du vet han alltid har vært et nattdyr, sa han. Jobbet sene vakter, leste bøker til to på natta. Til og med da jeg var guttunge satt pappa på kjøkkenet med bok dypt på natta.
Ja, men den gang satt han hjemme hos seg selv, svarte Ingrid. Nå er det hos oss.
Huset vårt er en slags forlengelse, unnskyldte Bjørn. Det er sikkert ensomt for ham. Og litt skummelt. Særlig om natta.
Jeg er også redd, innrømte Ingrid. Fordi jeg ikke sover. Fordi Ragnhild våkner. Fordi jeg hopper i taket hver gang det ringer på døra.
Bjørn ble stille. Noe usagt lå mellom dem et sammensurium av omtanke og irritasjon, knyttet sammen med båndet «han er jo pappa».
En natt orket hun ikke mer. Ingrid ble liggende i senga og lot som hun sov. Bjørn gikk for å åpne. Døra gikk, stemmer lød, men Ingrid holdt seg i mørket.
Etter en halvtime hørte hun mumling. Hun kikket ut mot kjøkkenet.
Der satt Per Olav alene, gamle bilder lå i en haug foran ham. Bare bordlampa var på, og lyset laget en scene i mørket.
Ja, sånn var du hvisket han til Gunn på bildet. I denne kjolen var du redd jeg skulle miste interessen. Og jeg var for dum til å si hvor pen du var Her er Bjørn, snørrete og sukkersøt. Ved denne TVen så vi film sammen Husker du da Sindre dumpa inn klokka ett? Da slapp vi ham ikke ut før klokka tre! Du sa alltid: «Det er bare å holde døra åpen så lenge noen vil inn».
Han snakket med bildene, og i det lå det ikke bare minner men en bønn om at hjemmets dør aldri skulle lukkes for hans skyld.
I døra følte Ingrid at irritasjonen blandet seg med en melankolsk medfølelse. Svigerfar var ikke en plage. Han var bare en voksen gutt, fortapt i en folketom natt.
***
En kveld valgte hun å gjøre latter av det.
Full tidligsommer, åpent vindu på soverommet. Dørklokka ringte som vanlig. Ingrid trakk den knallfargerike silkekåpa med blomster over pysjen, slengte en sovemaske hun fikk av Olaug i panna slik at hun så ekstra annerledes ut.
Oi, filmstjerne på kjøkkenet i natt, sa Bjørn.
Ja, fnøs hun. I kveld: «Nattkino med Per Olav».
Hun åpnet døra, teatralsk.
God natt, sa hun, og velkommen til vårt eksklusive nattshow. På menyen: te, kjeks og en magisk evne til å aldri bli uthvilt!
Per Olav brølte av latter.
Så foreldregenerasjonen har ikke mistet gløden heller! utbrøt han. Jeg trodde dere hadde lagt dere vekk allerede klokka ti?
På kjøkkenet åpnet hun skapet, slo på den gamle kjøkkenklokka og fant frem enda en pose kjeks.
Vi får lage tradisjon: «Italiensk midnatt». Te, kjeks, mandoliner og søvnmangel. Men vekkerklokka er klokka seks, dessverre.
Nei, du sier noe, Per Olav viftet bort. Sånn var det før også. Da vi tok nattoget til Trondheim, husker du Bjørn? Kaffe i glass, prat mellom vilt fremmede folk. Det er om natta de store samtalene oppstår.
Så la han til:
Det finnes alltid noen dører verdt å holde åpne. Man vet aldri om noen trenger å komme inn.
Setningen satt igjen i Ingrid som våt nysnø på støvler. Søtt, men litt plagsomt.
«Men de glemmer kanskje at det bor folk bak den døra,» tenkte hun. Men høyt sa hun bare:
Og så finnes det vinduer man bør holde igjen, så vi ikke får omgangssyke.
Per Olav lo av det, ante ikke at det stakk mer enn hun sa. Han rullet ut historier til øynene hennes nesten stirret i kors.
***
Så, en natt, nektet hun å åpne døra.
Ragnhild var syk, sov dårlig. Ingrid var selv på felgen. Så, selvfølgelig, ringte det i samme sekund hun satte seg ned for å hvile.
Ikke i kveld hvisket hun.
Bjørn var på nattevakt. Bare henne og Ragnhild hjemme. Ingrid fryset. Ringeling, pause, ringeling, til slutt plutselig stillhet.
Hun ble sittende, telte til hundre, to hundre. Hjertet slo mot strupen. «Én gang sa du nei. Verden kollapset ikke». triumferte en liten stemme.
Neste morgen, da hun åpnet døra for å ta ut søpla, sto en pose med havrekjeks fra Meny på trappa. Den var litt fuktig, men i posen lå en enkel lapp: «Dere sov. Vil ikke forstyrre. P.»
Ingen bebreidelse, ingen klaging. Bare den posen.
Ingrid kjente et stikk av både skam og irritasjon: «Hvorfor føles det så feil å ville ha nattero?»
***
Etter enda en søvnløs natt, føltes huset som et vått ullteppe.
Ragnhild ble forkjølet hadde løpt barbent ut på kjøkkenet da Per Olav fortalte en eller annen skrøne. Feberen steg, natta forsvant i hosting og kløe. På jobben dagen etter så Ingrid ut som en panda, omringet av kaffe.
Da hun kom hjem om kvelden, med suppa på komfyren, sprakk noe i henne.
Jeg holder ikke ut mer, sa hun lavt.
Hva mener du? Bjørn ordnet vannkoker.
Jeg mener at jeg ikke kan leve på hans nattplan. Dette er ikke et drop-in tesalong. Vi har barn og jobb. Jeg føler ikke at dette er vårt hjem fullt ut.
Bjørn åpnet munnen, klar til den vanlige «han er jo pappa»-leksa, men hun holdt opp hånden.
Nei, hør. Jeg er lei av «han er jo alene, han har det tungt». Hvem er jeg da? Kone, mor, menneske med egne nerver, egen dagsform og egne rammer. Det er ingen her som spør hvordan jeg har det.
Han ble stum.
Kan vi i hvert fall gjøre det sånn at vi sier ifra? At vi snakker sammen alle tre i kveld? Ingen «ti minutter», ingen vitser. Jeg vil si at jeg trenger natten for meg selv.
Skal du forby ham å komme? spurte Bjørn forsiktig.
Nei, men jeg vil at han skal komme om dagen. Eller i det minste ikke etter klokka ni. Jeg utelukker ham ikke, jeg utelukker bare nattbesøk.
Bjørn pustet tungt.
Han kan bli lei seg, mumlet han.
Jeg er allerede lei meg, svarte hun, på oss begge. Fordi i ett år har jeg gjort som om alt var ok. Og mine «greit» har blitt små tap for mine egne vaner.
Hun ble selv overrasket over hvor tydelig det lød. Bjørn la blikket ned.
Ok, sa han. I kveld… Vi gjør det sammen. Jeg sitter ved siden av deg.
***
Da hun så filmrullen i armene til Per Olav samme natt, falt brikkene på plass.
«Familiejul 1979», sto det på lokket. Per Olav satte klenodiet på bordet med andakt.
Se på denne, sa han, funnet en hel livshistorie!
Kanskje vi skal prate først? begynte Ingrid, mens Bjørn helte te.
Om hva? Per Olav var oppriktig overrasket. La oss først glede oss over filmen, så kan vi snakke etterpå.
Ingrid traff blikket til Bjørn. Han nikket: «Kjør på».
Hun satte seg rett overfor Per Olav og kjente pulsen slå bak mandlene.
Per Olav, begynte hun. Vi setter pris på at du finner slike skatter, det gjør vi. Og at du kommer. Men vi må snakke om en ting.
Hva da? prøvde han flåse det bort.
Om nettene, svarte hun bestemt. Dine og våre.
Per Olav sluttet å smile.
Jeg lytter.
Du kommer veldig ofte sent. Nesten alltid etter ett. For deg er natta full av levende minner. For oss er natta søvn. Bjørn skal på jobb, jeg også. Ragnhild har barnehage. Vi blir ordentlig slitne av å våkne opp midt på natta hver gang.
Per Olav rynket pannen.
Forstyrrer jeg så mye? Stemmen var mindre bastant nå.
Bjørn grep ordet:
Pappa, vi elsker deg og du er alltid velkommen, sa han. Bare at natten vi sliter faktisk. Særlig Ingrid. Og Ragnhild.
Ingrid nikket og fortsatte:
Jeg blir nervøs hver gang det ringer på etter ti, sa hun ærlig. Hjertet stikker i brystet. Jeg klarer ikke slappe av. Og Ragnhild, hun så mot døra. Hun sier du stadig banker i drømmen hennes. Med glovarmt håndtak.
Per Olav kikket vekselsvis på henne, på Bjørn, og så på filmrullen.
Jeg hadde ikke skjønt at jeg gjorde det så vanskelig. Jeg trodde det var som før. Gunn og jeg drakk alltid te om natta. Døra var åpen. Om noen kom, så trengte de det virkelig.
Men vi trenger å sove om natta, svarte Ingrid rolig, men fast. Ikke fordi vi ikke bryr oss om deg, men fordi vi må ta vare på oss selv og barnet vårt.
Stillhet.
Per Olav knuget hendene sammen.
Altså dere vil ikke at jeg skal komme mer?
Jo. Men ikke klokka ett. Kom på ettermiddagen, på kvelden før ni, gi et hint på forhånd. Da ordner vi te og kjeks, og er klare for besøk.
Bjørn la til:
Jeg vil jo prate med deg, ikke bare se deg når jeg halvsover og husker ingenting.
Per Olav brukte lang tid før han sa, nesten til seg selv:
Jeg visste aldri jeg gjorde det så vanskelig for dere. Jeg har tenkt at hvis jeg ikke sover, gjør ikke andre det heller.
Ingrid kjente hvordan et bånd løsnet i brystet.
Han var ingen plageånd. Bare en mann som forvirret hadde mistet tidsfølelse da Gunns stemme forsvant fra rommet.
La oss gjøre det sånn, sa hun forsiktig. Jeg vil veldig gjerne se filmen. Virkelig. Men ikke på natta. La oss ta det på lørdag, midt på dagen. Sammen alle. Med te, kjeks, akkurat som julen -79.
Per Olav så på rullen, deretter på henne.
Men hvis jeg en natt bare savner noen begynte han, men Ingrid avbrøt:
Hvis du har det vondt om natta ring. Vi tar telefonen. Men ikke for en kopp te hver natt. Og om det ikke haster, venter du. Avtale?
Bjørn nikket.
Pappa, la han til, la oss heller treffes når vi alle er til stede og våkne.
Per Olav smilte, med en vemod under.
Gammel tullebok, jeg da, sa han lavt. Tenkte det ikke betydde noe, «ti minutter».
De har blitt til ett år med småsummede netter, svarte Ingrid.
Han nikket.
Ok, sukket han. Da venter vi på neste lørdag. Jeg går hjem nå.
Jeg følger deg ut, svarte Ingrid.
I gangen famlet han lenge med jakken.
Inga, sa han mykt, hvis jeg nå ringer sent likevel
Da antar jeg at du trenger oss, svarte hun. Men jeg åpner ikke alltid. Jeg er også bare menneske.
Han nikket. Blikket hans var annerledes kanskje med respekt.
***
Lørdagen Ingrid lovet kom noen dager senere.
Hos dem sto en gammel filmprojektor, skaffet på magisk vis fra en kamerat av Bjørn. Det var mørkt og kinostil: gardiner trukket for, laken festet som lerret.
Per Olav satt nærmest maskinen, klenodiet foran seg. Ragnhild satt på mamma sitt fang med kosekaninen. Bjørn klødde seg i hodet og fiklet med ledningene.
Endelig startet fremviseren, og bilder i blekgrått flommet over veggen.
Ung Gunn i blomstret kjole, blomstrende smil, Per Olav mørkhåret og freidig. Lille Bjørn med bollekinn.
Nyttår, mandariner, lyskuler, leende ansikter. I et glimt vises en pappbit med håndskrift på døra: «Huset vårt er åpent. Også på natta. For våre».
Ingrid fikk nesten hjertet i halsen.
Per Olav hulket lavt.
Hun skrev det sjøl, sa han stille. Ville vi alltid skulle huske.
På filmen åpner Gunn døra og vinker en ukjent inn: «Kom inn da!», støvet, latter, kaos. Klokka viser «01:05». Teksten på filmen: «Alltid velkommen. Alltid åpne dører».
Per Olav begynte å gråte, ikke høyt, men nok til at skuldrene skalv.
Ragnhild sovnet i mammas armer, armene rundt henne.
Projektoren surret, bildene danset, Gunn tørker tallerkener, Per Olav klemmer henne, Bjørn kretser rundt juletreet.
Ingrid forstod. Nattbesøkene var ikke bare gammel vane, det var et desperat håp om at det en gang åpne huset, med latter og liv, skulle være der fortsatt. Ikke bare grenser og stengte dører.
***
Da filmen var slutt, ble det stille. Ragnhild sov fortsatt på fanget til Ingrid.
Per Olav tørket ansiktet bak hendene.
Unnskyld, sa han plutselig. Jeg trodde jeg gjorde noe fint. At jeg ikke var alene.
Ingrid sa stille:
Du er ikke alene. Også uten nattlige raid. La oss bare åpne døra på dagtid nå.
Etter noen dager gikk Ingrid på butikken. Hun kjøpte, foruten de vante havrekjeksene, en sølvfarget termos med fjell på. «Holder varmen åtte timer,» sto det.
Hjemme pakket hun den i eske sammen med kjekspakken og la en liten ekstranøkkel på ring ved siden av.
På småkortet skrev hun: «Per Olav. Du er alltid velkommen hos oss. Spesielt om morgenen. Termosen: så du kan ha varmen med deg hele dagen. Nøkkel: så du slipper å vente om vi forventer deg. Ring gjerne før du kommer. Vi er glad i deg. Hilsen Ingrid, Bjørn og Ragnhild.»
Hun ringte til svigerfar midt på dagen første gang på hennes initiativ.
Hei, Per Olav, det er Ingrid. I morgen blir det kaffe hos oss. Formiddagskaffe. Kom når du vil men innen tolv.
Han lo, og det var lettelse i latteren.
Oi, er det på offisielt vis? spurte han.
En ny tradisjon, svarte Ingrid. Uten nattarbeid.
Neste dag sto Per Olav presis klokka ti. Han hadde ringt først kort: «Nå er jeg på vei!» På døra sto han med skjorta nystrøket og en klissete bukett med markblomster.
Til deg, Inga, sa han beskjedent. For at du er så tålmodig.
Under armen: en bamse med nattlue.
Til Ragnhild, la han til. Nattvakt, så bestefar bare kommer i drømmene for å fortelle eventyr, ikke for å banke på.
Ingrid smilte ekte, uten å bite tenna sammen.
Kom inn, sa hun. Teen er klar.
Sola malte firkanter på kjøkkenbordet. Teen dampet, kjeksen knaste. Ragnhild, uthvilt og godt humør, omfavnet bamsen. Bjørn skrøt av IT, svigerfar svarte med historier om natt togenturer.
Samme Per Olav, samme historier. Men nå i dagslys. Besøk med varsel, ikke innfall.
På kvelden, mens hun la Ragnhild, sa datteren:
Mamma, i natt drømte jeg ikke at bestefar kom.
Hvordan gikk det? Ingrid spurte.
Det var helt greit, tenkte hun lenge. Jeg bare sov. Og så var han ordentlig på besøk på dagen.
Ingrid smilte.
La oss holde oss til det, hvisket hun.
Klokka ett femten den natta var huset stille. Ingen ringte. Ingrid våknet for første gang på lenge utvilt og av seg selv.
Hun skjønte at hun hadde lært å si ifra ikke med drama eller dårlig samvittighet, men med ord. Og verden raknet ikke. Svigerfar forsvant ikke ut av livet deres. Han bare sluttet å komme midt på natta.
Og det var faktisk blitt en liten, men verdifull seier for dem alle.



