Nattens ekko – En ny nyttårsaften for Aleksandra i rehabilitering: Ensomhet, lengsel og et uventet møte i et snødekt norsk vinterlandskap

Ekko i natten

Det var to uker til jul da Signe Johansdatter ble lagt inn på rehabiliteringsavdelingen. Før det hadde det ikke vært ledige plasser.

Helse kommer først, hadde hun alltid hørt, så da legen ga henne henvisning, kjente Signe en lettelse strømme gjennom kroppen. Rehabiliteringssenteret i Oslo hadde fått mye ros, alle hun kjente skrøt av personalet og behandlingen.

Likevel lå det en uro i henne. Julen nærmet seg, med ribbe, julepynt og tradisjoner.

Helt siden barndommen hadde Signe elsket julen. Hun likte å pynte treet, henge opp stjerner i vinduene og la juleduken på bordet. Alt dette, måtte hun frasi seg i år.

Allerede første dag prøvde hun å overbevise seg selv: «Det går bra. Dette er ikke den siste julen i livet mitt. Kanskje jeg til og med får reise hjem før nyttår.»

Hun forsøkte å tro på det.

***

Hun ble lagt inn på et dobbeltrom sammen med en kvinne som var halvparten så gammel. Rommet var lyst og trivelig, med TV på veggen. Signe fikk et tett program med fysioterapi og riktige øvelser hun burde gjøre hver dag. Hun brukte muligheten og meldte seg til og med inn på treningsrommet, mest fordi fysioterapeuten, Liv, var så motiverende og varm.

Lege og pleiere sa hun gjorde store fremskritt, at hun var flink og innsatsvillig.

Signe smilte og nikket, men kjente allikevel en sår tomhet inni seg.

For første gang på mange år forberedte hun seg ikke til jul. Ingen pakkehandel, ingen planlegging av julemiddag eller valg av kjole for årets julefeiring.

Julen passerte på utsiden, som om den ikke angikk henne.

«Helsen er viktigst,» gjentok hun for seg selv, «jeg skal feire jul på rommet sammen med min hyggelige romvenninne.»

Men 22. desember ble romvenninnen skrevet ut. Døren smalt diskret igjen, og Signe ble alene, for første gang på lenge. Stillheten var total.

***

Julaften om morgenen ringte barna hennes. De ønsket god jul, spurte hvordan hun hadde det, og lovte å komme på besøk etter høytiden.

Hun forsto det jo. Alle hadde sine egne liv, sine egne tradisjoner. På ettermiddagen drysset det inn noen tekstmeldinger fra tidligere kolleger.

Så ble det kveld.

***

Gjennom veggen kunne Signe høre et svakt sus fra korridoren, latter, glassklirring. Pasientene samlet seg foran TV-en. Kongens tale hadde akkurat vært.

Noen ropte: «God jul!»

Signe beveget seg ikke. Det føltes som om en usynlig vegg avskjermet henne fra resten av verden, fra fellesskapet, gleden.

Hun følte en stikkende ensomhet hun aldri før hadde kjent.

***

Sakte tok hun opp mobiltelefonen. Hun lengtet etter å høre et vennlig menneskes stemme.

Men hvem skulle hun ringe?

Telefonlisten var lang…

«Ingrid» en klassevenninne hun ikke hadde sett på tyve år, selv om de la igjen hjerter til hverandres bilder på Facebook.

Trygt, men tomt.

«Knut» eksmannen. Helt unødvendig å ringe.

Hun bladde fort videre.

«Even» sønnen. Han ville garantert svart, vært der for henne, gjort alt. Men hun orket ikke vise svakhet foran ham. Han var vant til å se henne sterk, alltid.

Alle de andre navnene ga ingenting. Signe innså at det ikke var én person hun kunne ringe akkurat nå, bare for å ønske god jul. Tanken på å forstyrre noen føltes nesten påtrengende. Og uansett disse menneskene ville aldri tenke på å ringe henne heller.

Hvem skal jeg ringe? Bare én … hvisket hun ut i det sterile rommet.

Og begynte å gråte.

Hun hadde alt hjem, jobb, erfaring, en mengde bekjente.

Og samtidig ingenting. Ingen å dele denne natten med.

***

Da denne vissheten rammet henne, trakk hun dyna til side, tok på seg kåpen og gikk ut i natten. Den iskalde januarvinden bet i kinnene.

Ved siden av rehabiliteringssenteret lå det en liten park, snødekt og øde. Signe trengte å gå uten å vite hvorfor, bare for å gjøre noe annet enn å bli sittende alene.

På en benk satt det en mann på omtrent hennes egen alder, kanskje litt eldre.

Han stirret ikke på julelysene i byen, han så inn i mørket, som om han ventet på noe som ikke ville komme.

Signe kjente hjertet knyte seg. Hun hadde plutselig behov for å si ett eneste ord til dette fremmede mennesket.

Hun sa lavt:

God kveld.

Mannen løftet blikket. Han smilte, med de små smilerynkene i øyekroken som bare ekte smil gir.

God kveld. God jul, svarte han.

Signe smilte nølende tilbake. En så vanlig hilsen men det gjorde noe med henne.

Hva gjør du her ute?

Det er ingen hjemme å snakke med, svarte mannen rolig. Kona døde for tre år siden. Datteren min bor i Tyskland, ringte tidligere i dag, men hun har det travelt. Så jeg sitter her. Og du, er du fra sykehuset?

Signe nikket.

Ja. Jeg er her for å komme meg til hektene etter sykdom. Og vet du… i kveld innså jeg at jeg egentlig ikke har noen å ringe til denne julen. Telefonen er stappfull av kontakter, men ingen å dele ord med.

Han nikket gjenkjennende.

Ensomheten kommer stille, sa han. Plutselig en dag forstår du: Skjer det noe med deg, vil kanskje ingen merke det. Ingen høre, ingen komme. Da må du våge. Du må tørre å ta det første steget, for å ikke forsvinne. Akkurat som du gjorde nå. Du er modig, Signe.

Jeg føler meg ikke modig

Det er ikke så farlig, svarte han. Ingen er født sterke. Vi blir det når vi våger å møte livet, selv når det snur ryggen til oss. Og vet du hvis du ikke kommer hit i morgen, vil jeg likevel vente, for nå vet jeg at du finnes.

Ordene hans var så oppriktige at Signe plutselig forsto det klart: Hun søkte etter noen som kunne redde henne fra ensomheten uten å vite at hun selv kunne være noens redning.

***

Tilbake på rommet kjente hun etter. I lommen lå en liten lapp. På den sto et telefonnummer, skrevet med sirlig, litt skjelvende håndskrift.

Tomheten inni henne var ikke borte. Men der inne fantes nå noe varmt. Et ekko av en stemme:

Jeg venter på deg…

For første gang på lenge tenkte Signe ikke på alt hun hadde mistet, men på hva morgendagen kunne bringe. Ikke store gode vyer. Bare morgendagen. En ny dag.

«Kanskje … jeg skal ringe,» tenkte hun søvnig, før hun sovnet. «Bare for å si: God morgen, Einar Johansen »Neste morgen, da lyset snek seg gjennom rullegardinen, våknet Signe med en uvant forventning i kroppen. Hun kjente etter: Sorgen var der, men vevet sammen med noe nytt. Et lite håp, så skjør og stille at det nesten var usynlig.

Hun lot hånden gli over dyna til hun fant lappen i lommen på kåpen, gled fingrene over de svarte, trygge sifrene. «Jeg venter på deg.» Hun smilte. Ikke fordi alt var blitt bra, men fordi det plutselig ikke gjorde så mye om det ikke var det.

Hun visste ikke hva dagen ville bringe. Kanskje åpnet hun døren og kjente januarvinden igjen. Kanskje fant hun benken tom, eller kanskje satt mannen der med det samme milde blikket. Kanskje nølte hun fortsatt, eller kanskje hun bare tok opp mobiltelefonen og ringteén eneste gang, for å ønske god morgen.

Én samtale, én ny dag. Ikke en stor forandring, men begynnelsen på noe levende, en mulighet som gikk i sirkler mellom to mennesker i natten.

Og midt i vintermørket, under stjernene over Oslo, tenkte Signe:

Ensomheten er stor, men den er aldri større enn et eneste ordet hei, et god kveld, et jeg venter på deg. Så lenge noen venter på svaret, finnes det håp.

Hun reiste seg og gikk mot vinduet. Ute var verden dekket av snø, men luften skimret av lys. Det ringte svakt i mobilen. Hjertet dunket, varmt og forventningsfullt, da hun svarte:

Hallo?

Og langt borte, men likevel nær, lød det:

God morgen, Signe.

Og alene var hun ikke lenger.

Rate article
Intigue Life
Nattens ekko – En ny nyttårsaften for Aleksandra i rehabilitering: Ensomhet, lengsel og et uventet møte i et snødekt norsk vinterlandskap