Morgensirkelen
På heisdøra var det igjen noen som hadde teipet opp et ark: «IKKE SETT POSER VED SØPPELSJAKTEN». Teipen hang bare så vidt fast, arket var bøyd i hjørnene. Lyset i oppgangen blinket, så teksten vekslet mellom å være hard og blek akkurat som stemningen i borettslagets gruppechat.
Ingrid Mikkelsen sto med nøklene i hånden og lyttet til borremaskinen som stemte opp en tone et eller annet sted på sjette. Lyden alene irriterte henne ikke. Det var alt det andre: at alt ble til et slags tribunal. Caps lock i chatten, snerte tilbake, bilder av fremmede sko ved døra som skulle bevise moralsk forfall. Alt dette krevde på en måte at hun deltok, men alt hun egentlig ønsket, var stillhet i eget hode.
Hun gikk inn til seg selv, satte handleposen på kjøkkenbordet med kåpa fortsatt på og åpnet chatten. Øverst: «HVEM PARKERTE PÅ LEKEPLASSEN I NATT». Etterfulgt av bilde av et dekk på kantsteinen. Så: «OG HVEM ER DET SOM IKKE HILSER I OPPGANGEN?» Ingrid bladde gjennom meldingene, kjente den gamle irritasjonen stige, og innså plutselig hvor sliten hun var av alltid å være vitne til andres oppgjør. Og sin egen tendens til å fyre opp, selv om hun aldri sa noe.
Dagen etter våknet hun tidlig, ikke fordi hun sov ut, men fordi kroppen hennes, gammelt vekkerur, slo inn av seg selv. Det var kjølig på rommet, radiatorene suste. Hun dro på seg joggejakka, fant turskoene (kjøpt for «trimming», omtrent aldri brukt) og gikk ut i oppgangen. Det luktet levende norsk oppgang: littegrann støv, gammel maling fra gelenderet, og dessuten noe nøytralt man ikke vil sette ord på.
Ved heisen stanset hun og kikket på oppslagstavla. Der hang laminerte ark om måleravlesning, en savnet katt, og «møte for sameiere». Ingrid dro et papir opp av posen sin som hun hadde skrevet kvelden før, og festet det forsiktig med tegnestifter.
«Morgentur rundt bykvartalet. Uten snakk og uten krav. De som vil, møt opp kl 07:15 ved utgangsdøra. Bare gå en runde og gå hjem igjen. Ingrid M.»
Hun ble overrasket over hvor lett det gikk å skrive akkurat det. Ikke «la oss bli venner», ikke «vi må opptre medmenneskelig», bare skritt.
Klokka 07:12 sto hun allerede ved utgangsdøra, hadde dobbeltsjekket gasskranen, vinduene. I hendene: nøkler og mobil, en strikkelue på hodet. Hun regnet med at hun ble alene, og hadde forberedt sitt eget lille nederlag.
Døra slo opp, og ut kom en kvinne i midten av førtiårene, med håret samlet og et blikk som om hun forventet smerte allerede.
Er du… fra oppslaget? spurte hun spakt og rettet på skjerfet.
Ja, sa Ingrid. Jeg heter Ingrid.
Signe. Jeg har vondt i ryggen, legen sa jeg må gå. Men det er kjedelig å gå alene, betrodde Signe, nærmest unnskyldende. Jeg prater ikke så mye.
Det trenger du ikke heller, svarte Ingrid.
Et minutt etter kom en mann, litt krumbøyd, mørk jakke. Han nikket, vurderte om han burde hilse, og sa til slutt:
Morn. Jeg er Einar. Fra femte.
Sjette, glapp det ut av Ingrid, for hun visste jo alt om hvem som bodde hvor. Og hun tok seg i det med det samme: her, dillen på å sette alt på plass.
Einar smilte skjevt.
Ja, sjette, da. Tar alltid feil.
Fjerde tilskuer ble en høy mann på seksti, med sportslue og en gange som mintes stadioner. Han spurte ingenting, bare stilte seg ved siden av.
Odd, sa han kort. Jeg går jo uansett hver morgen. Trodde jeg var den eneste.
07:16 gikk de ut. Ingrid hadde lagt løypa enkel: rundt kvartalet, forbi butikken, gjennom nabogårdens tun, langs barneskolen og tilbake. Snøen var pakket ned til et glatt belegg, det var kaldt å puste og alle var stille, lyttende til egne skritt.
Ingrid merket hvordan kroppen først strittet imot, men så fant sin rytme. I hodet, vanligvis full av andres beskyldninger, ble det tomt. Ikke en vond tomhet, mer som blankt bakpapir.
I hjørnet sa Einar, lavt:
Jeg trodde «uten prat» var tull. Her snakker vi alltid ellers.
Om du vil snakke, så gjør det, svarte Ingrid. Men vi rapporterer ikke.
Signe humret forsiktig, men la hånda i korsryggen med et stønn.
Går det greit? spurte Ingrid.
Helt fint. Bare jeg ikke stopper brått.
Odd gikk jevnt, nesten som han talte skritt. På vei tilbake sa han:
Godt. Ingen møter og mas. Man bare går.
Da de kom tilbake var klokka 07:38. De ble stående kleint utenfor, som etter et effektivt styremøte.
I morgen? spurte Signe.
Kom om du vil, svarte Ingrid.
Jeg kommer, sa Einar og løftet hånden til farvel.
Neste dag var de tre; Odd uteble, men Vibeke fra fjerde kom rundt førti, knallrød dunjakke og blikk som om hun skulle undersøke om dette var en sekt.
Jeg ser bare på, sa hun uten å si navnet sitt.
Se du, svarte Ingrid og skrudde på tempoet før noen fikk tid til å forklare reglene.
Vibeke gikk ved siden av Einar, tause. På andre runden en uke senere sa hun plutselig:
Jeg er egentlig skeptisk til slike «fellesskap». Plutselig skal alle spleise, og den som ikke betaler blir syndebukk.
Ikke tale om penger, sa Einar. Jeg har fått allergi mot spleisegreier etter skilsmissen.
Ingrid hørte ordet «skilsmisse», men spurte ikke mer, visste hvordan andres sår kunne bli samtaletema og våpen.
Turene ble et mønster. Klokken 07:15 gikk de ut, 07:40 hver til sitt. Noen ganger var noen borte, men ofte kom de tilbake. Signe hadde med vannflaske, nippet diskret mens hun gikk. Einar kom en morgen uten lue og kjeftet lavt på seg selv mesteparten av runden, men gikk hele. Vibeke holdt avstand, men tok etter hvert skritt nærmere de andre.
Noe merkelig sildret fra disse morgenturene inn i oppgangen. Folk hilste oftere, ikke fordi man burde, men fordi man alt var avkledd hverandres rustninger på morgenkvisten.
En kveld kom Ingrid hjem fra fastlegen, sliten, full av papirer. I heisen sto Odd og fiklet med den lune knappen som alltid kilte seg fast.
Fungerer den ikke? spurte hun.
Joda, sa Odd. Man må bare trykke bestemt.
Han trykket. Heisen kom, lampen skinte, speilet var ripet opp. Odd sa plutselig:
Takk for de turene. Jeg trodde jeg måtte gå alene for alltid. Men… dette er bra.
Ingrid nikket. Kjente den varme følelsen i brystet, men lot den ikke bli til sukkersøthet. Bare tok inn at Odd fikk det litt bedre.
Små tjenester dukket opp av seg selv. Einar så en morgen at Signe hadde en løs skolisse og pekte bare, diskret, så hun stoppet. Senere i chatten skrev Signe: «Takk til den som sa fra om skolissen, ellers hadde jeg sikkert ramla». Uten navn, men med smil i ordene.
Vibeke kom en dag med en pose vei-salt, satte den ved inngangen.
Ikke for alle, sa hun. Jeg vil ikke tryne.
Takk uansett, svarte Ingrid.
Sammen saltet de trappen, og Vibeke tørket hendene i vottene før hun mumlet:
Jaja, nå er vi først her…
Caps lock dominerte mindre i chatten. Ikke slutt, men mindre. Rykter om søppel og parkering forble, men av og til skrev noen: «Vi kan jo prate rolig om det». Ikke som et slagord. Bare som om folk faktisk husket at man kunne prate.
Så i slutten av november begynte oppussing i sjette, leiligheten til Marius, en ung mann med hund. Ikke hans første runde, men denne gangen bråkte borren også om kvelden. Chatten eksploderte: «Dette går ikke an», «Folk har barn», «Er det ingen skikk i han?». Vibeke skrev: «Jeg vet godt hvem det er, han bryr seg ikke om noen!»
På morgenturen denne dagen gikk Signe anspent, hvert steg holdt av noe mer enn ryggen.
Det er han. Rett over meg. Borret til ti i går. Jeg la meg, men det sang videre i hodet, sa hun lavt.
Einar humret.
Ifølge loven har han vel til elleve, om det ikke…
Ikke gi meg loven, sa Signe brått. Dette handler om å respektere folk.
Vibeke, som pleide å fleipe, var plutselig alvorlig.
Han må settes på plass. Skrive under, ringe styret. La ham merke det.
Ingrid kjente hvordan det myke fellesskapet hastig ble forvandlet tilbake til nok en front vi mot han. Hun ble mer redd for det enn for boremaskinen. Hvor raskt alt kunne snu.
Før det blir underskriftskampanje, prøver vi å snakke, foreslo hun.
Snakke? Du tuller, svarte Vibeke. Han…
Han er et menneske, sa Ingrid. Vi er ikke noen kommisjon.
Einar så forskende på henne.
Du går selv?
Ingrid ville egentlig at alt bare skulle bli stille av seg selv. Men hun skjønte at en offentlig lynsjing ville ødelegge alt de hadde bygget.
Jeg kan ta det. Men noen må være med, ingen heiagjeng.
Einar nikket.
Samme kveld gikk de til sjette. Ingrid sendte Marius en direkte melding på forhånd: «Har du et minutt? Ingrid fra oppgangen.» Han svarte etter ti minutter: «Ja, kom opp, jeg er hjemme.»
Søppelsekker sto i snor ved døra hans, ikke rotete, bare midlertidig. Ingrid banket. Ingen boring.
Marius åpnet, iført t-skjorte, støvete hender. Hunden, middels stor og rødbrun, stakk frem og forsvant bak bena hans.
Hei, sa han spent. Skjer det noe?
Ikke kjeft, begynte Ingrid, og hørte hvor rart det hørtes ut, men lot det stå. Vi har et ønske om oppussingen.
Einar sto taus ved siden.
Jeg prøver å ta det før ni, svarte Marius hurtigt. Men arbeidsfolkene kan bare på ettermiddag, så jeg må selv etter jobb. Må bli ferdig.
Vi forstår, sa Ingrid. Men folk, særlig Signe, har vond rygg og trenger ro. Blir ganske tøft utover kvelden.
Marius pustet tungt.
Visste ikke om ryggen. Trodde dere bare… vel, alle skriver i chatten, men ingen sier ting rett ut.
Ingrid følte et stikk. Man snakket alt for sjelden ansikt til ansikt.
Kan vi gjøre det sånn, sa hun forsiktig. Du sier ifra hvilke kvelder det haster. Resten av uka prøver du å bli ferdig tidligere. Søpla får du ut før natten.
Marius så ned på posene.
Jeg tar ut alt i morgen tidlig. Vil ikke ha rot i gangen. Ble for sent i dag.
Fint, sa Einar. Og tiden?
Marius klødde seg bak øret.
Kan alltid bli ferdig til ni, i verste fall halv ti. Men jeg sier ifra i chatten hvis det blir senere, og bare en gang i uka.
Ingrid nikket.
Og hunden din. Den bjeffer litt på natta…
Marius rødmet.
Det er bare om jeg går ut. Skal kjøpe noe som roer henne. Si heller ifra direkte til meg ikke med en gang i chatten?
På vei ned, sa Einar lavt:
Han er grei. Bare ung og alene.
Vi er vel alle alene på vårt vis, sa Ingrid overrasket over sin egen stemme.
Neste morgen la Marius ut i chatten: «Start oppussing til 21. Gir beskjed hvis det blir senere. Søpla tar jeg tidlig.» Noen trykket på smilefjes, andre ignorerte det. Vibeke svarte: «Vi får se». Men ingen ropte med store bokstaver.
På morgenturen kom Vibeke med steinansikt.
Snakket dere med han?
Ja, sa Ingrid. Litt stillere på kvelden fra nå.
Og det var alt? Vibeke forventet nok en seier, eller at hennes metode skulle vinne.
Det er alt. Vi trenger ikke «vinne», svarte Ingrid rolig.
Vibeke snøftet, gikk videre. Et par minutter etter sa hun, blikket bortvendt:
Men jeg klager om det blir ille igjen.
Gjør det, sa Ingrid. Men si fra til ham direkte da.
Signe gikk ved siden, sa stille:
Takk for at dere ikke tok heksa-varianten. Jeg hadde ikke orket enda en runde med utpeking.
Ingrid fikk en klump i halsen. Trakk inn kald luft, og klumpen forsvant.
En uke etter sluttet Odd å komme. Ingrid møtte ham ved postkassene.
Du har vært fraværende, bemerket hun.
Kneet, svarte han kort. Legen sa pause.
Synd.
Ser dere uansett, sa Odd. Åpner vinduet når dere går. Nesten som å være med.
Det gjorde henne både trist og glad.
Da jula kom, var runden rutine for Ingrid, Signe og Einar. Vibeke kom iblant, forsvant ei uke, men kom alltid tilbake, som for å sjekke at ringen ikke var brutt. Marius joinet på de tyngste oppussingdagene, hørte snøen knase og løsnet først når han forsvant inn.
Oppgangen ble aldri perfekt. Søppelposer krabbet tilbake til sjakten. Biler sto fortsatt skeivt. I chatten smøg de gamle tonene seg tilbake. Men Ingrid visste at det nå fantes mer enn bare irritasjon her også et vagt minne om at ting kan være litt annerledes.
En januarmorgen, klokken 07:14, sto Einar allerede ute ved døra og kneppet jakka.
Morn, Ingrid.
Morn, Einar.
Signe nærmet seg forsiktig, trapper med salt fra posen spraket under beina.
Hei. Ryggen føles brukbar i dag, sa hun, og smilte, som om det var en liten seier.
Ut kom Vibeke, trøtt, uten den vanlige ironien.
Jeg blir med. Bare ikke snakk om chatten, mumlet hun.
Avtale, sa Ingrid.
De gikk. Skrittene fant en slags rytme, ikke perfekt, men stødig nok. Ved hjørnet tok Einar imot Signe da hun nesten gled, så naturlig at ingen sa takk.
Da de kom tilbake, sto Marius utenfor med hunden i bånd.
God morgen. Jeg går ut litt senere, skal på jobb. Men… takk for at dere prata ordentlig den kvelden.
Ingrid nikket.
Vi bor jo her, sa hun.
Det hørtes ikke ut som et slagord. Det var bare et faktum som endelig hadde sluttet å være en grunn til krig.




