Tidlig om morgenen ble det verre med Odd Arvid. Han gispet etter luft.
Henrik, jeg trenger ingenting mer. Ingen av de medisinene dine, ingenting. Bare én ting ber jeg deg om, la meg få ta farvel med Varg. Vær så snill. Koble fra alt det her…
Han nikket mot dryppene.
Jeg klarer ikke gå fra denne verden på den måten her. Skjønner du? Jeg klarer ikke…
En tåre trillet nedover kinnet hans. Henrik forsto at hvis han koblet av alt medisinsk utstyr, rakk han trolig ikke å rulle Odd Arvid helt ut til døra engang.
Alle mennene fra rommet samlet seg rundt sengen.
Henrik, det må da gå an å finne på noe? Sånn skal det ikke ende…
Jeg skjønner jo Men sykehuset, alt skal være sterilt.
Det får være det samme… Du ser vel at et menneske ikke får gå i fred?
Alt sammen forsto han. Men hva kunne han egentlig gjøre? Henrik reiste seg. Jo, alt kunne vel egentlig gå an. Til helvete med regelen, til helvete med farens firma. Spark meg om dere må. Bestemt snudde han seg, og møtte blikket til Ingrid. I øynene hennes lyste det beundring.
Henrik sprang ut døra.
Varg, du må være stille, vær så snill. Kanskje ingen legger merke til oss. Kom, vi skal til matfar.
Han hadde allerede åpnet døra da veien ble blokkert. Foran ham sto Sigrid Edvardsen.
Hva skjer her, da?
Sigrid Edvardsen… Jeg ber deg, bare fem minutter. La dem få si farvel. Sparke meg etterpå om du vil, jeg skjønner.
Hun stod taus et sekund. Hva som gikk gjennom hodet hennes, vet ingen, men så trådte hun til side.
Ja vel. Da får de sparke meg også.
Varg, kom da!
Henrik løp gjennom korridoren, Varg tett ved siden av. Ingrid hadde allerede åpnet døra foran. Hunden, som om han kjente hva som var i ferd med å skje, kastet seg med lange byks frem til rommet… Så et hopp til, og Varg stod på bakbena, med forpotene på sengekanten til Odd Arvid. Det ble dødsstille i rommet. Mannen åpnet øynene. Prøvde løfte hånden, men dryppene hindret ham. Da rev han dem ut med den andre hånden.
Varg! Du kom
Hunden la hodet på brystet til Odd Arvid. Han strøk Varg sakte. Én gang, to ganger. Smilte… Smilet frøs fast på leppene hans. Hånden gled ned fra hunden. Noen hvisket:
Hunden gråter…
Henrik gikk bort til sengen. Varg gråt faktisk.
Det er nok nå. Kom, vi går… Vi går…
***
Henrik satte seg på gjerdet, mens Varg tuslet bort til buskene og la seg. En annen mann fra rommet, han som først hadde gitt vekk kotelettene sine, kom bort og rakte frem en pakke sigaretter. Henrik så på ham og ville til å si at han ikke røkte, men slo så oppgitt ut med hånden og tente seg en.
Ingrid satte seg ved siden av. Øynene røde, nesen hoven.
Ingrid… Dette er min siste dag her.
Hvorfor?
Du skjønner, først jobbet jeg her som en straff, så for å bevise noe for faren min… Han skulle gi meg firmaet sitt. Men det handler ikke om det, dette handler om noe annet. Jeg klarer det ikke. Jeg drar hjem. Jeg skal si det rett ut til ham din sønn er en ubrukelig mann. Unnskyld, Ingrid…
Henrik dro. Skrev oppsigelsen, pakket saken sine. Ingrid så ham gjennom vinduet da han parkerte Mercedesen utenfor sykehusinngangen, steg ut og åpnet døra til passasjersetet. Han gikk bort til buskene og snakket stille til Varg før han satte seg på bilen og ventet. Etter fem minutter kom hunden bort, kikket langt og dypt inn i Henriks øyne, før han hoppet inn i bilen.
Ingrid gråt igjen.
Du er ikke ubrukelig! Du er den beste!
***
Noen dager senere så Ingrid hovedlegen gå forbi med en mann som lignet Henrik. Hun løp ned trappen og ut på tunet.
Er du Henriks far?
Hovedlegen så forbauset på henne.
Ingrid, hva er det som står på?
Bare vent, Sverre Nikolai, du kan sparke meg etterpå! Men, er det deg?
Vidar Olsen så like forundret på den lille jenta med de søte fregnene.
Ja, det er jeg.
Du våger ikke! Skjønner du! Ikke tenk et sekund at Henrik er ubrukelig! Han er den beste! Han var den eneste som turte å la et menneske ta farvel med sin beste venn før døden. Henrik har et hjerte av gull og en sjel som ingen andre!
Ingrid snudde på hælen og gikk inn. Vidar smilte.
Så du henne?
Sverre Nikolai svarte:
Hva skal vi gjøre med en sånn? Flott jente, men hun vil alltid ha sannheten!
Er det så ille?
Det er ikke alltid bare bra
***
Tre år gikk.
En hel familie kom ut av porten til et vakkert hus. Henrik trillet barnevogna, mens Ingrid holdt en stor, flott hund i bånd. De gikk til elva, og Ingrid slapp hunden løs.
Varg, ikke gå for langt!
Hunden sprang i store klyv mot elva. Etter noen minutter begynte barnet i vogna å gråte. Varg var straks tilbake ved vogna.
Ingrid lo.
Henrik, vi får visst aldri bruk for barnevakt. Hvorfor løper du da, Varg? Det var bare Sonja som mistet smokken.
Barnet sovnet igjen, Varg stakk snuten forsiktig ned i vogna og, da han så alt var i orden, satte han etter en sommerfugl…




