Miraklet i parken: Denne merkelige gutten gjorde det verdens beste leger ikke klarte!
Noen ganger slår livet oss så hardt i bakken at man har lyst til å pakke sammen og flytte til hytta på Hvaler for godt. Men denne historien minner oss på at mirakler har en tendens til å snike seg inn fra de mest uventede hjørnene.
**Slottsparken og håpløshetens mørke**
Viktor trillet sakte rullestolen gjennom Slottsparken, hvor gullgule blader samlet seg i bunker som bare norske løvblåsere kan fantasere om. I stolen satt dattera hans, Ingrid. Beina hennes hadde ikke rørt på seg siden den fæle bilulykken for to år siden. Viktor så ut som en mann som hadde brukt mer penger på klinikker i Oslo og Zürich enn han egentlig hadde tjent og alltid fikk samme svar: «Du må nok akseptere. Det finnes ikke håp», med internasjonal aksent og et bekymret blikk.
**Møtet som endret alt**
Midt på grusveien sto en pussig tenåringsgutt. Han var ikke utstyrt med Gucci-veske eller rådyr el-sparkesykkel, bare en enkel vindjakke og en helt vanlig trefløyte. Gutten ble stående der, og stirret ikke på Viktor, men rett inn i Ingrids øyne. Et blikk så alvorlig at selv kongen i Skaugum hadde blitt satt ut.
**Flytt deg, vi skal hjem,** sa Viktor, passe oppgitt.
Men gutten, som het Sindre (for han måtte jo hete noe norsk, ikke sant?), svaret ikke han bare så på Ingrid, med et blikk som sa: «Ikke la deg lure av legene i Frankrike».
**Musikken i sjelen hennes er sterkere enn all verdens medisin,** sa han, lavt men bestemt.
**Ett tone, ett øyeblikk**
Viktor var ett «nå holder det!» unna, men han rakk ikke. Sindre løftet fløyta, tok et dypt norsk trekk, og lot én eneste tone flyte utren, intens, så klar at den nesten kunne vært spilt i Grieghallen.
I samme sekund rykket det til under pleddet. Ingrid gispet, øynene hennes fyltes av tårer ikke de vanlige, men de som kommer når noe utenkelig skjer.
**Pappa! Beina mine… de er varme!** hikstet hun.
Foran den sjokkede farsblikket begynte Ingrid, hun som hadde vært like stabil som en vaffel på Skaugum etter påskemiddag, å støtte seg på stolens armlen.
Viktor stod bom stille, knapt nok pustende.
**Borte i lyset**
Da Ingrid vaklet til sitt aller første, nølende skritt siden ulykken, snudde Viktor seg for å finne gutten, klappe han på ryggen, eller i det minste spørre hvor han hadde kjøpt fløyta. Men Sindre hadde allerede snudd. Sakte forsvant han inn mellom trærne, badet i det siste sollyset, uten å se seg tilbake.
Hei! Hvem er du?! ropte Viktor, men det eneste svaret var suset fra løvet i vinden.
**Slutten på begynnelsen**
Ingrid tok to skritt til før hun kastet seg i armene på pappa, og resten er historie en blanding av gledestårer, vantro og en dose håp man ikke får på resept.
Det er snart et halvt år siden. Ingrid nøyer seg ikke med å gå hun danser! Legene kaller det «spontan bedring» og «medisinsk mysterium», men Viktor vet bedre. Noen ganger trenger man verken piller eller operasjoner. Av og til er det kun én riktig tone, spilt av noen som faktisk forstår.
Viktor tar fortsatt turen til parken med fløyte i hånden bare for muligens å takke Sindre hvis han skulle dukke opp igjen. Men han har ikke blitt sett. Ryktene sier visst at han er sett ved et sykehus på Gjøvik Men det er jo en helt annen historie.




