Da broren min fylte 18 år forrige måned, slo han oss alle med et uventet kunngjøring han ville gifte seg med kjæresten sin, Ingrid. Foreldrene våre ble langt ifra begeistret over dette. De hadde aldri godkjent Ingrid, mye på grunn av hennes dårlige manerer og manglende engasjement på skolen. Hun gikk på høyskole, men møtte sjelden opp til forelesningene, og dette irriterte foreldrene mine veldig. De mente at hun hadde en negativ innvirkning på broren min og trakk ham bort fra studiene.
Ingrids frekke oppførsel og tendensen hennes til å kle seg slurvete og upassende for en ung kvinne forsterket bare foreldrenes misnøye. Til og med hennes egen familie var skeptiske til forholdet deres, og de ville helst slippe å ha henne hjemme. Etter to år sammen hadde ikke Ingrid vist noen egenskaper som overbeviste foreldrene mine om å endre mening.
Broren min ble rasende på protestene deres, og stod steilt på sitt: han nektet å gi opp kjærligheten på grunn av dem. Selv hadde jeg ingen sterke meninger om Ingrid, men jeg fryktet at hun kom til å skape konflikter hjemme hos oss. Broren min bodde fortsatt hjemme, mens Ingrid bodde sammen med moren sin, stefar og lillesøsteren. Fordi de ikke hadde råd til eget sted, foreslo broren min at hun kunne flytte inn hos oss og bo på rommet hans.
Situasjonen ble raskt spent da faren vår kom med spydige kommentarer om hvordan de kunne klare seg på et tomt rom uten ordentlige møbler, og insisterte på at broren min skulle dekke alle utgifter. Broren min svaret med å kreve sin andel av huset, og forlot hjemmet brått med bare en liten sekk. De neste ukene flyttet han og Ingrid fra sofa til sofa hos ulike venner, før de omsider kom tilbake sammen, fast bestemt på å stå sammen uansett hva vi andre måtte mene.
Sjokket var stort da broren min kunngjorde at han ville selge sin andel av leiligheten, og han lot det henge i lufta at han var klar til å bryte med oss om vi ikke aksepterte valget hans. Dette førte til en ny konfrontasjon, og han flyttet ut nok en gang. Det virket nesten som Ingrids mor, som hadde litt erfaring fra rettsvesenet, oppmuntret til dette drastiske steget og kanskje ga dem noen råd på veien. Jeg forsøkte å megle og skape ro mellom partene, men både broren min og foreldrene våre avviste meg og bad meg holde meg unna.
Det har vært en vond og krevende tid for oss alle. Jeg håper virkelig at vi, med tiden, mer forståelse og bedre kommunikasjon, kan finne en løsning som gir familien vår tilbake noe av den harmonien vi en gang hadde.




