Min største feil var ikke at jeg manglet penger. Det var at jeg hadde for mye stolthet.
For noen år siden mistet jeg jobben. Firmaet jeg hadde jobbet i nesten et tiår, stengte brått. Den ene dagen hadde jeg fast lønn, neste dag sto jeg igjen med tomme hender og et boliglån som måtte betales. Det var vinter, rett etter nyttår. Folk pratet fortsatt om julefeiringene, mens jeg telte småmyntene i lommeboken.
Kona mi prøver å berolige meg. Hun sier vi skal klare oss, at det viktigste er at vi er friske. Jeg nikker, men inni meg koker det av skam. Føler meg som en fiasko. Jeg er en mann på førti, med ei datter i femte klasse, og jeg klarer ikke å gi familien min trygghet.
Jeg begynner å lete etter ny jobb med en gang. Drar på intervjuer, sender ut CV-er, venter på telefonsamtaler. Noen ganger får jeg svar, oftere ikke. Stadig oftere får jeg høre at de er ute etter yngre folk. Det gjør selvtilliten min enda svakere. Jeg kommer hjem taus, og irriterer meg over småting. Datteren min merker spenningen og trekker seg inn på rommet sitt.
Mamma skjønner etter hvert at noe er galt. Hun bor i en liten bygd, to mil unna oss. Hun har en beskjeden pensjon, men et varmt hjerte. En dag kommer hun på døren uanmeldt og legger en konvolutt med penger på kjøkkenbordet. Hun sier til kona mi at det er sparepenger til dårlige dager, samlet opp over mange år.
Det sårer meg dypere enn arbeidsledigheten. Jeg blir sint i stedet for takknemlig. Sier til meg selv at jeg ikke skal ta imot penger fra en eldre kvinne som knapt har til sitt eget. Jeg gir henne konvolutten tilbake samme kveld, overbevist om at jeg har gjort det rette.
Men bare en uke senere blir strømmen vår kuttet på grunn av en ubetalt regning. Jeg sitter i det mørke stua og hører hvordan datteren min spør hvorfor lampene ikke lyser. Da virker ikke stoltheten min så storslått lenger.
Dagen etter drar jeg til mamma. Ikke for penger, men fordi jeg trenger henne. Vi setter oss på den gamle benken foran huset hennes. Hun klandrer meg ikke. Hun sier ikke at jeg tok feil. Hun minner meg bare forsiktig på at familie ikke er en konkurranse i å klare seg alene. Når en faller, hjelper en annen til. Slik har det alltid vært.
Jeg drar hjem med tungt hjerte, men også en ny følelse. Jeg forstår at ved å si nei til hjelpen hennes, har jeg samtidig skjøvet henne vekk. Satt mitt eget ego foran vår felles trygghet. Og familie skal ikke være et sted for ego.
Denne gangen tok jeg imot pengene. Betalte regningene. Det var ikke lett å svelge stoltheten, men for første gang på månedsvis sov jeg rolig om natta.
Kort tid etter fikk jeg en ny jobb ikke spesielt prestisjefylt, og lønna var ikke mye å skryte av. Lagerarbeid, tungt fysisk, og lange skift. Tidligere ville jeg avvist en slik jobb. Nå takker jeg ja uten å nøle. Jeg jobber hardt, uten å klage, og har ikke tid til å tenke på hva andre måtte mene.
Det går et år. Sakte, men sikkert begynner ting å stabilisere seg for oss. Jeg betaler tilbake hver krone til mamma. Hun vil ikke ta imot, men jeg insisterer ikke fordi jeg er stolt, men fordi jeg vil vise henne respekt.
Nå, når jeg tenker tilbake på den tøffe tiden, forstår jeg at arbeidsledigheten ikke var den største prøvelsen. Den virkelige testen var om jeg valgte staheten eller familien. Om jeg holdt på imaget av å være sterk, eller om jeg våget å innrømme at jeg trengte støtte.
Jeg har lært at styrke ikke er å aldri falle, men å tillate de nærmeste å hjelpe deg opp. At det noen ganger krever mest mot å si at man ikke klarer alt alene.
Stoltheten min holdt nesten på å koste oss freden. Men takket være mamma innså jeg noe enkelt du blir ikke mindre som menneske av å ta imot hjelp. Du blir mer medmenneskelig.



