Min stebarn har invitert meg på restaurant – Jeg ble målløs da regningen skulle betalesDa servitøren overrakte en gigantisk sjokoladefontene som dessert, innså jeg at dette var en overraskelse jeg aldri ville glemme.

Jeg hadde ikke hørt fra stedbarnet mitt, Ragnhild, på det som føltes som en evighet. Så da hun plutselig inviterte meg på middag, tenkte jeg at kanskje det var på tide å reparere det litt skranglete forholdet vårt. Jeg hadde ingen anelse om hvilken overraskelse hun hadde i ermet på den restauranten hun hadde valgt.

Mitt navn er Knut, femti år gammel, og etter hvert har jeg lært å leve med mange ting. Livet mitt er rolig, noen ganger så rolig at det nesten blir kjedelig. Jeg jobber i et lite kontor i Oslo, bor i en koselig enebolig på utkanten av byen, og mesteparten av kveldene tilbringes med en god bok eller NRKnyhetene.

Det er ikke akkurat et eventyr, men det holder meg i gang. Det eneste jeg aldri helt har fått taket på, er forholdet til Ragnhild. Det hadde gått minst ett år, kanskje mer, siden jeg sist hørte fra henne. Vi har aldri vært helt på bølgelengde, ikke engang etter at jeg giftet meg med moren hennes, Liv, da hun fortsatt var tenåring.

Ragnhild har alltid holdt avstand, og etter hvert ga jeg opp å prøve altfor hardt. Så ble jeg overrasket da hun en dag ringte med en uvanlig lystig stemme:

Hei, Knut! sa hun nesten for entusiastisk Hva sier du til å spise middag sammen? Det er en ny restaurant jeg har lyst til å prøve.

Jeg var først litt målløs. Ragnhild hadde ikke kontaktet meg på en evighet. Var dette et forsøk på forsoning? En forsøk på å bygge et bånd? Hvis det var tilfelle, var jeg klar. Jeg hadde lenge håpet på akkurat dette å føle at vi faktisk tilhørte samme familie.

Gjerne, svarte jeg og håpet på en ny start. Bare si tid og sted.

Restauranten lå i en av Oslos mer pulserende bydeler, med mørkt treverk, dempet belysning og servitører i skinnende hvite skjorter. Da jeg ankom, var Ragnhild allerede der og hun så helt annen ut. Hun smilte, men smilet nådde ikke helt øynene.

Hei, Knut! Så hyggelig at du kom! ropte hun med en underlig energi, som om hun anstrengt prøvde å virke avslappet. Jeg satte meg overfor henne og prøvde å lese situasjonen.

Så, hvordan har du det? spurte jeg, i håp om en ekte samtale.

Bra, bra, svarte hun raskt mens hun bladde i menyen. Og du? Alt bra? Tonen var høflig, men fjern.

Den samme gamle rutinen, svarte jeg, men hun virket ikke spesielt interessert i å lytte. Før jeg rakk å si mer, vinket hun til servitøren.

Vi tar hummer, sa hun med et kort smil mot meg, og kanskje også en biff. Hva tenker du?

Jeg blinket overrasket. Jeg hadde knapt sett på menyen før hun allerede hadde trykt inn de dyreste rettene. Jeg trakk på skuldrene og prøvde å ikke overtenke det. Ja, hvis du vil.

Situasjonen føltes merkelig. Hun virket nervøs, vinglet i stolen, sjekket ofte telefonen og svarte knapt på mine spørsmål.

Under middagen prøvde jeg å dykke ned i dypere temaer. Det er lenge siden vi pratet sist, ikke sant? Jeg har savnet å slå av en prat med deg.

Jo, mumlet hun uten å løfte blikket fra tallerkenen. Jeg har vært opptatt.

Så opptatt at du forsvant ett år? spurte jeg med en halvhjertet latter, som likevel bar en understrøm av tristhet.

Hun ga meg et kort blikk før hun fortsatte å spise. Du vet how it is jobb, livet

Øynene hennes vandret rundt i lokalet, som om hun ventet på noen eller noe. Jeg fortsatte å spørre om jobben, venner, livet generelt, men svarene var alltid korte og uten gnist.

Jo lenger middagen gikk, jo mer følte jeg meg som en fremmed i en situasjon som ikke hadde noe med meg å gjøre.

Så kom regningen. Jeg grep automatisk kortet for å betale, som jeg pleier. Men akkurat da jeg skulle gi det til servitøren, bøyde Ragnhild seg frem og hvisket noe i øret hans som jeg ikke fikk med meg.

Før jeg rakk å stille spørsmål, smilte hun raskt og reiste seg. Jeg kommer straks tilbake, sa hun, jeg må bare på toalettet.

Jeg så henne gå bort med et knytt i magen. Noe stemte ikke. Da servitøren la regningen frem, stanset hjertet mitt et øyeblikk ved å se beløpet. Det var langt høyere enn jeg hadde trodd.

Jeg så mot toalettet og ventet på at hun skulle komme tilbake men hun kom ikke.

Tidene gikk. Servitøren så på meg med et spørsmålsfullt blikk. Jeg sukket, ga ham kortet og skjøt inn bitterheten. Hva i all verden hadde nettopp skjedd? Hadde hun virkelig forlatt meg med en enorm regning?

Jeg betalte, følte meg tom. Da jeg skulle gå mot døren, ble jeg overveldet av en blanding av frustrasjon og tristhet. Alt jeg hadde ønsket, var en sjanse til å gjenopprette kontakten, til å snakke som vi aldri hadde gjort før. I stedet følte jeg meg bare brukt for en gratis middag.

Akkurat før jeg nådde døren, hørte jeg et lite brak bak meg.

Jeg snudde meg sakte, usikker på hva jeg skulle forvente. Magen min strammet seg, men da jeg så Ragnhild stå der, ble jeg helt målløs.

Hun holdt en enorm kake i armene, smilende som et barn som nettopp hadde gjort et vellykket spøk. I den andre hånden hadde hun noen fargerike ballonger som svaiet over hodet hennes. Jeg blinket, prøvde å forstå hva som foregikk.

Før jeg rakk å si noe, kom hun nærmere med et stort smil og erklærte:

Du skal bli bestefar!

I et øyeblikk sto jeg helt stille, ute av stand til å ta helt inn hva hun nettopp hadde sagt.

Bestefar? gjentok jeg, som om jeg hadde mistet en bit av historien.

Stemmen min skalv litt. Dette var siste greia jeg hadde forventet, og jeg var ikke sikker på om jeg hadde hørt riktig.

Hun brast ut i latter, øynene hennes glitret av den samme nervøse energien hun hadde vist under middagen. Men nå ga alt mening.

Ja! Jeg ville overraske deg, sa hun og gikk frem med kaken. Den var hvit med blå og rosa glasur, og på toppen stod store bokstaver: «Gratulerer, bestefar!»

Jeg blinket igjen, prøvde å bearbeide alt.

Vent du har ordnet alt dette?

Hun nikket, ballongene danset over hodet hennes. Ja! Jeg har planlagt alt sammen med servitøren. Jeg ville at det skulle bli spesielt. Det er derfor jeg forsvant. Jeg har ikke forlatt deg, jeg lover. Jeg ville bare gi deg livets overraskelse.

Noe i meg løste seg. Det var ingen skuffelse, ingen sinne. Det var noe varmt og godt.

Jeg så på kaken, så på Ragnhilds ansikt, og sakte begynte alt å gå opp for meg.

Du gjorde alt dette for meg? spurte jeg lavt, fortsatt uvirkelig.

Selvfølgelig, Knut, svarte hun mykt. Jeg vet at vi har hatt opp- og nedturer, men jeg ville at du skulle være en del av dette. Du blir bestefar.

Jeg kunne ikke annet enn å le litt nervøst, litt lettet mens jeg tok imot kaken og tenkte på den merkelige, men herlige reisen som nettopp hadde kommet i gang.

Rate article
Intigue Life
Min stebarn har invitert meg på restaurant – Jeg ble målløs da regningen skulle betalesDa servitøren overrakte en gigantisk sjokoladefontene som dessert, innså jeg at dette var en overraskelse jeg aldri ville glemme.