Min søster dro på jobbreise, så jeg skulle passe min fem år gamle niese i noen dager, og alt virket …

Mandag morgen dro søsteren min, Ingrid, tidlig på jobbreise. Hun hastet ut døra med PC-veska over skulderen og det utslitte foreldresmilet som nesten har grodd fast. Hun rakk knapt å minne meg på skjermtid og sovetider før niesen min, Solveig, kastet seg om beina hennes og holdt fast som om hun kunne hindre mamma fra å dra. Ingrid prikket henne forsiktig løs, kysset pannen og lovet at hun kom snart hjem igjen.

Så smalt ytterdøren igjen.

Solveig ble stående i gangen og bare så etter der moren hadde vært. Ikke en tåre, ikke en lyd, bare total stillhet som føltes altfor tung for en femåring. Jeg forsøkte å lette på stemningen. Vi bygde hytte av tepper. Vi tegnet eventyrfigurer. Vi danset i kjøkkenet til tullete musikk, og hun ga meg et forsiktig smil det slags smilet som prøver så hardt det kan.

Men utover dagen merket jeg små ting. Hun ba om lov til alt. Ikke bare, Kan jeg få saft? men småting som, Er det greit at jeg sitter her? og Kan jeg ta på den? Til og med når hun lo av vitsene mine, spurte hun først, Er det lov å le nå? Det virket rart, men jeg trodde hun bare savnet mamma.

Mot kvelden laget jeg kjøttgryte, sånn ekte norsk gryterett med oksekjøtt, gulrøtter, poteter duften fylte kjøkkenet og minnet meg om trygghet. Jeg serverte henne en liten skål og satt meg rett overfor henne.

Solveig bare stirret på maten. Hun rørte ikke skjeen, blunket knapt, og skuldrene hennes krøp sammen som om hun ventet på noe ekkelt.

Etter noen minutter spurte jeg forsiktig, Hei, hvorfor spiser du ikke?

Hun svarte ikke med én gang. Senket blikket, og stemmen var så lav at jeg knapt hørte: Er det lov å spise i dag?

Jeg smilte svakt, selv om jeg ble helt satt ut. Selvfølgelig er det lov.

I samme sekund brast hele Solveig sammen store, hikstende tårer som ikke lignet på vanlig femåringsgråt. Hun holdt hardt i bordkanten og hulket så hele kroppen skalv.

Da forsto jeg: Dette handlet ikke om gryterett.

Jeg gikk rundt bordet og satte meg på kne ved siden av henne. Hun klamret seg til meg med en gang, ansiktet presset inn mot skulderen min som om hun hadde ventet på å få lov til akkurat det.

Det går bra, hvisket jeg rolig selv om hjertet dunket vilt. Du er trygg her. Du har ikke gjort noe galt.

Det gjorde gråten enda sterkere. Tårene hennes gjennomvåt skjorta mi, og jeg kjente hvor liten hun var. Femåringer gråter over veltet saft eller knekte tusjer men dette var sorg. Frykt.

Da hun til slutt roet seg litt, trakk jeg meg forsiktig tilbake og så på henne. Røde kinn, snørrete nese, blikket hardt låst til gulvet som om hun forberedte seg på kjeft.

Solveig, sa jeg lavt, hvorfor tror du at du ikke får spise?

Hun tvinnet fingrene så hardt at knokene ble hvite. Hvisket som om hun delte en hemmelighet hun ikke burde si høyt:

Noen ganger får jeg ikke.

Det ble helt stille. Jeg kjente munnen ble tørr. Jeg beholdt masken ingen panikk, ingen sinne.

Hva mener du med noen ganger får du ikke?

Hun trakk på skuldrene, øyne blanke igjen. Mamma sier jeg har spist for mye. Eller hvis jeg er slem. Eller hvis jeg gråter. Hun sier jeg må lære meg.

Det brant i brystet mer enn sinne, dyp frustrasjon, et slags raseri man bare føler når et barn har lært å overleve på feil måte.

Vennen min, du får alltid spise. Mat er ikke noe du mister fordi du er lei deg eller gjør feil.

Solveig så på meg som om hun ikke trodde på det. Men hvis jeg spiser når jeg ikke får lov blir hun sint.

Jeg hadde ingen svar. Ingrid er søsteren min, kattenes redningskvinne, hun gråter av dramaserier. Det skulle ikke være sånn.

Men Solveig fant ikke på dette. Barn lager ikke den typen regler med mindre de har opplevd det.

Jeg tok en serviett, tørket ansiktet hennes og nikket. Mens du er her, er reglen min: spis når du er sulten. Ingen annen regel.

Solveig blunket sakte, som om det var umulig å forstå.

Jeg holdt frem en skje kjøttgryte. Hun åpnet munnen, tok en bit, så en til. Hun spiste sakte, gløttet bort på meg mellom hver munnfull som om hun ventet at reglene skulle endres. Men langsomt senket skuldrene seg litt.

Så sa hun, nesten tyst: Jeg var sulten hele dagen.

Halsen min snørte seg. Jeg bare nikket.

Etter middag lot jeg henne velge en tegnefilm. Hun krøp opp i sofaen, pledd rundt seg, og sovnet midt i episoden, hånden hvilende på magen som om hun var redd maten skulle forsvinne.

Etter at jeg la henne, ble jeg sittende i det mørke stua og stirre på telefonen og Ingrids navn. Var på nippet til å ringe. Men lot være.

For gjør jeg dette feil så er det Solveig som betaler prisen.

Neste morgen stod jeg ekstra tidlig, stekte luftige pannekaker med blåbær. Solveig kom tassende inn i pysj, og stoppet opp da hun så tallerkenen.

Til meg? spurte hun forsiktig.

Til deg, svarte jeg. Spis så mye du vil.

Hun satte seg langsomt. Tok en bit, så forvirret ut som om hun ikke visste om det var sant men fortsatte å spise. Etter andre pannekake hvisket hun: Dette er favoritten min.

Resten av dagen fulgte jeg nøye med. Solveig rykket til hvis jeg hevet stemmen, selv bare til hunden vår, Ludvig. Hun ba hele tiden om unnskyldning. Hvis hun mistet en tusj: Beklager. Unnskyld. Som om hun ventet straff.

Senere, mens hun puslet på gulvet, spurte hun plutselig: Blir du sint hvis jeg ikke klarer det?

Nei, sa jeg, og satte meg ved siden av henne. Jeg blir ikke sint.

Hun gransket ansiktet mitt, og kom med et nytt spørsmål:

Elsker du meg når jeg gjør feil?

Jeg frøs et øyeblikk, så dro jeg henne inn til meg. Ja. Alltid.

Hun nikket, som om hun lagret svaret dypt inni seg.

Da Ingrid kom hjem onsdag kveld, virket hun lettet men også anspent som om hun ventet på at Solveig skulle si noe hun helst ville unngå. Solveig klemte henne, men det var forsiktig. Ikke den klemmen småbarn gir når de er helt trygge mer som å føle seg frem.

Ingrid takket meg, sa Solveig hadde vært litt dramatisk i det siste, og lo av at hun sikkert hadde savnet mamma for mye. Jeg smilte tilbake selv om magen knyttet seg.

Etter at Solveig gikk på badet sa jeg lavt: Ingrid kan vi prate?

Hun sukket, som hun visste hva som kom. Om hva da?

Niesen min spurte om hun fikk lov til å spise. Hun sa at noen ganger får hun ikke.

Ingrid ble straks stram i ansiktet. Sa hun det?

Ja. Jeg svarte rolig. Og hun gråt. Ordentlig, som hun var redd.

Ingrid så vekk, sa raskt: Hun er bare sensitiv. Hun trenger grenser. Barnelegen sa at barn trenger rammer.

Det der er ikke rammer, sa jeg, selv om stemmen min skalv. Det der er frykt.

Hun svarte hardt: Du skjønner det ikke. Du er ikke mamma.

Kanskje ikke. Men jeg kunne heller ikke overse det Solveig sa.

Den kvelden satt jeg i bilen, stirret på rattet og tenkte på den lille stemmen som spurte om hun fikk spise, hvordan hun sovnet med hånda på magen.

Og jeg innså:
Det verste er ikke alltid blåmerker du kan se.
Det er regler som har satt seg så dypt i et barn, at de ikke engang tenker at det kan være annerledes.

Hvis du var meg hva ville du gjort videre?
Ville du tatt opp kampen med søsteren din igjen, kontaktet noen for hjelp eller bare bygget mer tillit til Solveig og dokumentert alt først?

Fortell meg hva du tenker for helt ærlig, jeg prøver fortsatt å finne ut av hva som er riktig å gjøre.

Rate article
Intigue Life
Min søster dro på jobbreise, så jeg skulle passe min fem år gamle niese i noen dager, og alt virket …