Min gode venn, 42 år gammel, har funnet seg en kone. Han sier at hun er en glimrende husmor og virkelig god til å lage mat, og resten bryr han seg ikke noe om.
Jeg har kjent Henrik siden vi var små. Vi bodde på samme tun, og vi ble selvsagt kamerater. Da vi ble tenåringer, samlet vi gutta og dro ned til sentrum av Oslo. Der ruslet vi bare rundt eller satt på en benk og pratet. Vi tok ikke forhold til jenter så veldig seriøst. Det viktigste var heller hvordan de andre gutta reagerte ingen ville dumme seg ut foran vennene sine.
Senere måtte jeg i militæret, men Henrik klarte på et vis å styre unna. Etter militæret fikk jeg meg jobb, og senere giftet jeg meg. Kona og jeg levde sammen i ti år, og vi fikk to barn. Til slutt skjønte vi at vi hadde vokst helt fra hverandre. Vi begynte å krangle mye, og vi skjønte at tiden sammen var forbi. Det tok ikke lang tid før vi skilte oss.
To år senere, da jeg var singel igjen, møtte jeg plutselig Henrik på gata. På de tolv årene hadde han forandret seg skikkelig lagt på seg en god del.
Vi satte oss på en kafé på St. Hanshaugen og pratet lenge. Det viste seg at Henrik også hadde skilt seg og var på jakt etter en ny dame. Et år senere traff jeg ei kvinne og giftet meg.
Etter en liten stund traff jeg Henrik igjen, og han hadde også funnet seg ei kjæreste. Men kona hans falt ikke helt i smak hos meg. Hun var ganske storvokst.
Hva var det du likte ved henne? spurte jeg.
Da svarte Henrik at hun var veldig flink til å holde det rent hjemme, og at hun lagde fantastisk mat.
Og i tillegg, sa han, lar hun meg ha fred! Jeg kan rolig ta meg en øl og se på fotball, eller dra ut en tur med gutta. Hun er rett og slett perfekt. Hun nekter meg aldri noe.
Jeg ble ganske overrasket da jeg hørte det. For meg betyr kjærlighet i et forhold noe helt annet. Selvfølgelig er det viktig at man både kan lage mat sammen og holde huset i orden, men det viktigste er at vi virkelig elsker hverandre.
For noen er det viktigst med skinnende rent hjem og god mat. Men jeg vil gjerne være på bølgelengde med min kjære være ett lag. Det handler om respekt og forståelse. Det er fantastisk når to kan dele interesser, gjøre husarbeid og lage mat sammen slik kona mi og jeg ofte gjør.
Når to sykler sammen og trår i takt, har de mye større sjanse til å få en god tur hele veien.
Dette har lært meg at ekte samhold og kjærlighet gir et forhold styrke og det er det viktigste for meg.




