17. desember 2025
Kjære dagbok,
I dag har jeg tenkt tilbake på en merkelig hendelse som har preget de siste månedene. Faren min, Kjell, er nå 72 år gammel, og det er han som har gjort noe jeg aldri hadde forestilt meg: han har giftet seg igjen. Jeg fikk beskjed om dette over telefonen for noen uker siden, da han ivrig ropte at det var på tide å ta med en ny kvinne hjem. Det viste seg å være hans gamle klassekamerat, Solveig, som han og jeg var så gode venner med på ungdomsskolen i Oslo. Etter skolen flyttet de hver til sin by hun til Bergen, han til en liten gård utenfor Trondheim og mistet kontakten. Nå, i alvorlig alder, har de besluttet å samle livene sine igjen.
Jeg var i sjokk da jeg hørte det. Jeg er selv 50 år gammel, har vært gift med Marit i 25 år, og vi har to barn, Lars og Anna. For tretti år siden flyttet jeg fra foreldrehjemmet for å bygge min egen familie. Vi har en koselig tre-roms leilighet i Oslo, som vi har betalt ned på lånet i nesten tjue år. Jeg har alltid trodd at når vi blir eldre, vil vi gi leiligheten videre til vårt eldste barn, mens det store gårdsbruket til farens gård i Trøndelag skulle gå til den yngste. Nå er jeg usikker på hva som vil skje med alt dette.
Faren har alltid vært en hardfør mann; han klager aldri over helsen sin, og han gjør selv alt i hagen, hogger ved til vinteren og tar seg av dyrene på gården. Jeg og Marit hjelper ham gjerne når det trengs, men vi har ikke besøkt ham de siste seks månedene. Familien vår har alltid kommet på besøk i julen og om sommeren, men siden han har begynt på dette nye kapittelet, har vi holdt oss på avstand.
Det er også sånne slektninger som ringer ofte og sier at vi burde være glade for at faren har funnet lykken igjen, at han har funnet en ny “sol på himmelen”. Samtidig kan jeg ikke la være å tenke på at Solveig kanskje har andre motivasjoner at hun ønsker seg en del av gården og de mange barnebarna som kan kreve en del av arven. Jeg ser for meg fremtidige familekrangler, som en flokk med sauer som kverner seg imellom om hvem som får det beste beitet.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg klarer ikke lenger å late som om alt er i orden, men jeg vil heller ikke såre faren eller sette familien i en konflikt. Kanskje er det på tide å ta en ærlig samtale med ham, og med Solveig, for å avklare forventningene. Jeg må også sette meg ned med Marit og barna, og finne en felles plan for eiendelene kanskje vi trenger en advokat som kan hjelpe til med testamente og fordeling, slik at ingen blir stående i skuffelse.
Det eneste jeg kan ta med meg fra dette er at alder ikke er en unnskyldning for å leve i hemmelighet eller uten ærlighet. Man skal ikke la seg blinde av tradisjon eller stolthet; det viktigste er å holde familien samlet, selv om veiene endrer seg. Jeg har lært at åpenhet og respekt for hverandres valg er nøkkelen til å holde roen når livet kaster nye overraskelser.
ThomasJeg har bestemt meg for å møte faren neste søndag, med håp om at en rolig samtale kan gi klarhet og fred for oss alle.




