Min ektemann har aldri vært utro mot meg, men for mange år siden sluttet han å være min ektefelle – …

Mannen min var meg alltid trofast, men for mange år siden sluttet han å være min ektemann.
Vi tilbrakte sytten år sammen. Vi møttes som unge, jobbet, gikk ut sammen, drømte sammen og la fremtidsplaner. I begynnelsen var han oppmerksom, pratsom og kjærlig. Ikke perfekt, men tilstede. Så kom ekteskapet, ansvaret, jobben, hjemmet og regningene. Alt forandret seg, uten at jeg egentlig la merke til det.

Det var ikke noe konkret svik. Ingen skjulte meldinger eller kvinner som dukket opp fra intet. Det var bare et øyeblikk, et tidspunkt jeg ikke engang kan peke på, hvor jeg merket at blikket hans på meg ikke var det samme. Samtalene våre handlet kun om det som var nødvendig: hva vi skulle kjøpe, regninger som måtte betales, tidspunkt for henting og møte. Vi sluttet å spørre hverandre hvordan vi egentlig hadde det. Om jeg delte noe fra hverdagen min, nikket han bare uten å løfte blikket fra mobilen eller TV-en. Og når jeg var stille, lot han det bare være uten spørsmål.

Nærheten mellom oss svant hen uten en eneste samtale om det. Først tenkte jeg det var stress. Så trodde jeg det skyldtes slitenhet. Deretter la jeg skylden på vanene våre. Ukene gikk uten noe mellom oss. Vi sov i samme seng, men på hver vår kant. Jeg forsøkte å nærme meg ham, søke samtale, foreslå planer sammen. Han var alltid sliten, opptatt med jobb eller bare sa:
«Vi snakker om det i morgen.»
Det morgendagen kom aldri.

En dag innså jeg sannheten: Han var ikke lenger min ektemann, men min samboer. Vi delte utgifter, rutiner og familieforpliktelser. Utenfor så alle et perfekt ekteskap rolig, hardtarbeidende, respektfull. Ingen ante hva som skjulte seg bak lukkede dører. Ingen merket stillheten. Ingen så den følelsesmessige distansen.

Mange ganger prøvde jeg å ta samtalen. Jeg sa klart ifra at jeg følte meg ensom, at jeg savnet ham, at jeg trengte mer enn bare et hverdagsliv sammen. Han svarte aldri sint. Han hevet aldri stemmen. Bare korte setninger:
«Du overdriver.»
«Slik er lange ekteskap.»
«Vi har det vel bra?»

Akkurat det forvirret meg mest av alt. Det var ingen store krangler som kunne rettferdiggjøre et brudd. Ingen utroskap. Men heller ingen kjærlighet. Jeg følte meg usynlig i mitt eget forhold.

Årene gikk. Jeg ga opp å insistere. Jeg sluttet å tilpasse meg ham. Jeg lot være å dele tankene mine. De ble mine egne. Jeg sluttet å forvente noe. Jeg lærte meg å leve, som om det ikke lenger spilte noen rolle. Av og til lurte jeg på om det var jeg som krevde for mye.

Nå forstår jeg at ikke all forlatelse skjer med pakket koffert. Noen ganger mister man hverandre stille, gradvis, helt uten drama. Derfor bør vi tørre å sette ord på det som mangler, og ikke nøye oss med tomme rutiner. Kjærlighet må pleies hver eneste dagellers kan det dagligdagse ta over, og det er vi som forsvinner.

Rate article
Intigue Life
Min ektemann har aldri vært utro mot meg, men for mange år siden sluttet han å være min ektefelle – …