Under oppholdet mitt på sanatoriet i Sandefjord meldte jeg meg på en dansekveld. Egentlig hadde jeg ingen planer om eventyr jeg trengte bare et avbrekk fra hverdagen, ville lytte til levende musikk og la kroppen huske gleden ved å bevege seg.
Salen kokte av mennesker, småpraten ble blandet med toner fra en saksofon, og jeg, i en lett sommerkjole, følte meg brått som tenåring igjen, på min aller første skolefest. Da kjente jeg plutselig en hånd på skulderen.
Får jeg by opp til dans? lød en dyp mannsstemme bak meg. Jeg snudde meg, smilte og åpnet meg for tanken om å danse med en ukjent. Men det var ikke noen fremmed. Jeg stirret inn i et ansikt jeg ikke hadde sett på førti år og tiden sto stille.
Der stod Einar. Min aller første kjæreste fra videregående, han som pleide å skrive små dikt i margen av notatboka mi og følge meg helt hjem til porten, selv i regnvær.
Beina skalv under meg. Einar? hvisket jeg. Han smilte til meg det samme litt rampete smilet jeg husket fra dagene vi satt på skoletrappa og drømte oss bort. Hei, Sigrid, sa han. Skal vi ta en dans?
Vi gikk ut på dansegulvet. Orkesteret begynte å spille en gammel swing, og vi danset som om ingen tid var gått. Einar husket fortsatt at jeg liker når partneren fører rolig fast, men mykt, uten å rykke. Jeg følte meg plutselig som atten igjen, trygg og fri, som om livet nettopp skulle til å begynne.
I pausen satte vi oss i et hjørne. Lukten av dyr parfyme og varme kropper hang i luften. Jeg trodde aldri jeg skulle se deg igjen, sa han stille. Etter russetiden gikk det så fort… studier, jobb, reiser… og plutselig har det gått førti år.
Jeg fortalte om ekteskapet mitt, som tok slutt noen år tilbake, om barna mine som har fått egne liv. Han delte av sitt kona hans som han mistet for tre år siden og hvordan ensomheten hadde føltes tyngre enn han trodde. Vi lo sammen, mimret, og skjønte fort at vi fortsatt hadde vårt gamle språk mellom oss små blikk, felles humor, halve setninger som ble forstått.
Da orkesteret igjen tok plass, rakte Einar ut hånden. Vil du ta én dans til? spurte han. Slik gikk kvelden; dans på dans, samtale på samtale. Vi visste begge at dette ikke bare var to fremmede som møttes tilfeldig på et sanatorium. Dette var noe langt større.
Mot slutten av festen gikk vi ut på terrassen. Over fjorden lå det et slør av tåke, og gatelyktene kastet et gyllent skjær over natten. Husker du at jeg en gang lovet at vi skulle danse sammen når vi ble seksti? sa han plutselig. Jeg stivnet. Jeg hadde glemt den spøkefulle pakt vi inngikk så lenge siden; det virket så fjern den gangen. Ser du, sa han, jeg har holdt det jeg lovte.
Klumpen i halsen vokste. Hele livet hadde jeg trodd at første kjærligheter var vakre nettopp fordi de tok slutt at de, om de hadde vart, ville mistet sin magi. Men nå sto Einar foran meg med sølv i håret og myke smilerynker og jeg så fortsatt gutten jeg hadde vært glad i.
Tilbake på rommet banket hjertet mitt som da jeg var atten. Jeg forsto det nå dette var ikke tilfeldig. At skjebnen noen ganger gir en ny sjanse, ikke for at vi skal gjenskape fortiden, men for at vi skal få leve den slik den burde vært.
Neste morgen, da Einar spurte om vi skulle ta en spasertur langs fjorden, nølte jeg ikke et sekund. Sola var så vidt i ferd med å stige over horisonten og badet havet i gull og rødt. Stranda var nesten tom, kun et eldre ektepar samlet skjell lenger borte mens måkene kretset over vannet.
Vi gikk barbeint i sanden, lot det kalde vannet skylle over tærne. Einar fortalte om livet sitt etter videregående hvordan han hadde reist rundt, lett etter lykken, men aldri funnet noe som tåler sammenligning med det ene smilet jeg en gang ga ham. Jeg lyttet, og kjente at ordene hans sprengte gjennom lag på lag med gammelt taushet.
På et tidspunkt bøyde han seg ned og plukket opp et lite stykke rav fra sanden, la det i hånden min. Som liten trodde jeg rav var biter av solen som falt i havet, smilte han. Kanskje denne kan bli din lykkestein.
Jeg lukket ravet i hånden. Det kjentes varmt, til tross for at sjøen burde gjort det kaldt. Jeg møtte blikket til Einar og så både mannen han har blitt og gutten jeg dro på skoleball med, den gangen verden var ny.
Vi gikk i timevis, men det føltes som minutter. Da vi kom tilbake, blåste vinden håret mitt til alle kanter, og han strøk det vekk fra ansiktet mitt på samme måte som for tiår siden. Da forsto jeg: Dette var ikke et nostalgisk eventyr. Jeg ville gi oss en ekte sjanse uten frykt, med alt jeg nå visste.
På kvelden satt vi ute på terrassen i sanatoriet og så sola forsvinne bak fjorden. Det var ingen store ord bare stillhet og trygghet. Einar la hånden sin forsiktig over min og sa lavt: Kanskje livet virkelig kan gi oss et nytt smil. Og for første gang på veldig, veldig lenge, trodde jeg på det.




