– Men du skal ikke sette deg til bords. Du skal servere oss! – sa svigermoren min bestemt. Jeg sto …

Du trenger ikke å sette deg til bords. Du skal jo servere oss! sa svigermoren min.

Jeg stod ved komfyren i den stillferdige morgenkjøkkenet i krøllete pysj og med håret i en hastig knute. Det luktet nyristet brød og sterk kaffe.

På krakken ved bordet satt min syv år gamle datter, hun hadde nesen dypt i tegneblokken og fylte sidene med fargerike snirkler fra tusjene.

Skal du lage de tynne knekkebrødene dine igjen? kom det bak meg.

Jeg skvatt til.

Svigermoren min sto i døren med ansikt hardt som granitt og en stemme som ikke inviterer til innvendinger. Morgenkåpen surret rundt kroppen, håret festet i en streng knute, munnen en smal strek.

Forresten, i går spiste jeg hva det enn var! fortsatte hun, og slo kluten mot bordkanten. Ingen ordentlig suppe, ingen ordentlig mat. Kan du lage egg? Ordentlig, ikke på de rare moderne måtene dine!

Jeg slo av komfyren og åpnet kjøleskapet.

Det strammet seg kaldt av sinne i brystet, men jeg svelget det. Ikke foran barna. Og ikke her, hvor hver millimeter i rommet hvisket: “Du er bare her midlertidig.”

Det ordner seg sa jeg, og snudde meg forsiktig så hun ikke så stemmen min skjelve.

Min datter slapp ikke tusjene. Men hun betraktet bestemoren i sidesynet stille, sammenkrøpet, våken.

“Vi skal bo hos mamma”

Da mannen min foreslo at vi skulle flytte inn hos moren hans, lå det en slags innlysende logikk i det.

Vi bor der litt bare kort. Høyst to måneder. Det er jo nær jobben, og snart får vi godkjent boliglånet. Hun er ikke motstander.

Jeg nølte. Ikke fordi jeg var i konflikt med svigermor; vi holdt oss høflige til hverandre. Men jeg visste én ting:

to voksne kvinner i ett kjøkken det er et minefelt.

Svigermor hadde et manisk forhold til orden, kontroll og moralske vurderinger.

Men jeg hadde ingen valg.

Den gamle leiligheten solgte vi fort, og den nye eksisterte bare på tegnebrettet. Så vi flyttet tre inn i hennes toroms leilighet.

“Bare midlertidig”.

Kontrollen ble hverdagen

Første dagene gikk rolig. Svigermor var nærmest overdreven høflig, satte til og med ut ekstra stol til barnet og bød på eplekake.

Men så kom “reglene”.

Her i huset er det system erklærte hun under frokosten. Opp klokken åtte. Skoene i hyllen. Matvarene skal godkjennes. TV-en lav, jeg er følsom for støy.

Mannen min smilte med et oppgitt håndbevegelser:

Mamma, vi er her en kort stund. Vi holder ut.

Jeg nikket taus.

Men ordet “holde ut” føltes mer og mer som en dom.

Så begynte jeg å forsvinne

En uke gikk. Så enda en.

Rutinen ble strengere.

Svigermor fjernet barnets tegninger fra bordet:

De er i veien.

Fjernet mitt rutede duk:

Upassende.

Mine frokostblandinger forsvant fra hyllen:

De har stått for lenge, sikkert gamle.

Sjampoene mine “flyttet hun”:

De skal ikke ligge rundt.

Jeg følte meg ikke som en gjest, snarere som en stum skygge uten rett til mening.

Min mat var “feil”.

Mine vaner “overflødige”.

Mitt barn “for bråkete”.

Og mannen min bare gjentok:

Hold ut. Dette er mammas hjem. Hun har alltid vært slik.

Dag for dag ble jeg mindre og mindre meg selv.

Delen av meg som en gang var rolig og trygg var nesten borte.

Nå var det bare evig tilpasning og utholdenhet.

Liv med regler som ikke er mine

Hver morgen stod jeg opp klokken seks for å kapre baderommet først, koke grøt, gjøre datteren klar og unngå svigermor sine irettesettelser.

Om kvelden lagde jeg to middager.

En til oss.

Og én “på riktig måte” til henne.

Uten løk.

Så med. Bare i hennes gryte.

Bare i hennes stekepanne.

Jeg ber bare om det vanlige sa hun, med et sukk. Sånn som folk gjør. Skikkelig.

Dagen ydmykelsen ble offentlig

En morgen hadde jeg knapt rukket å vaske ansiktet og slå på vannkokeren, før svigermor trillet inn i kjøkkenet som om huset var hennes alene.

Mine venninner kommer i dag. Klokken to. Du er hjemme, så du lager bordet. Litt agurk, salat, noe til kaffen bare sånn.

“Sånn” hos henne betydde festbord.

Eh visste ikke mangler varer

Du handler. Jeg har skrevet liste. Ikke vanskelig.

Jeg kledde meg og gikk til butikken.

Kjøpte alt:

kylling, poteter, dill, epler til eplekake, kjeks…

Kom hjem. Begynte å lage mat, uten pause.

Klokken to var alt ferdig:

bordet pyntet, kyllingen stekt, salaten frisk, kaken gyllen.

Tre pensjonister kom nøye kledd, med dufter fra fortiden.

Fra første minutt skjønte jeg at jeg ikke var “med i selskapet”.

Jeg var “vertskap”.

Kom, kom sett deg her smilte svigermor. Så du kan servere oss.

Servere dere? gjentok jeg.

Ja, vi er jo eldre. Det er ikke tungt for deg.

Og der stod jeg igjen:

med brett, skjeer, brød.

“En kopp te, takk.”

“Kan jeg få sukkeret?”

“Salaten er tom.”

Kyllingen er litt tørr mumlet den ene.

Kaken var litt hard la den andre til.

Jeg beit tenner. Smilte. Bar bort tallerkener, helte te.

Ingen spurte om jeg ville sitte.

Eller puste.

Så fint når det er en ung husmor! sa svigermor med falsk varme. Alt hviler på henne!

Da brast det inni meg.

Kvelden fortalte jeg sannheten

Gjestene dro, jeg vasket opp, ryddet bort restene, vasket duken.

Så satte jeg meg på sofakanten med tom kopp.

Utenfor seg mørket.

Min datter sov sammenkrøpet som en katt.

Mannen min satt ved siden av innestengt i mobilen.

Hør sa jeg stille, men bestemt. Jeg klarer ikke mer sånn.

Han løftet blikket, overrasket.

Vi lever som fremmede. Jeg bare serverer. Ser du ikke det?

Han sa ingenting.

Dette er ikke hjem. Det er bare tilpasning og stillhet. Jeg gjør dette med vårt barn. Jeg orker ikke vente flere måneder. Jeg er lei av å være bekvem og usynlig.

Han nikket langsomt.

Skjønner Unnskyld at jeg ikke så det før. Vi leter etter leilighet. Vi tar hva som helst bare det er vårt.

Vi begynte å lete samme kveld.

Vårt hjem selv om det var lite

Leiligheten var liten. Utleier hadde etterlatt gamle møbler. Linoleumen knirket.

Men da jeg gikk over terskelen kom lettelsen. Jeg fikk stemmen min tilbake.

Nå har vi endelig kommet pustet mannen min ut og satte fra seg bagene.

Svigermor sa ingenting. Hun prøvde ikke engang å stoppe oss.

Jeg visste ikke om hun ble såret, eller skjønte at hun gikk for langt.

En uke gikk.

Morgener startet med musikk.

Barnet tegnet på gulvet.

Mannen min lagde kaffe.

Jeg betraktet dem og smilte.

Ingen stress.

Ingen hast.

Ingen “hold ut”.

Takk skal du ha sa han en morgen og omfavnet meg. For at du ikke var stille.

Jeg så ham inn i øynene:

Takk for at du hørte.

Livet var ikke perfekt.

Men hjemmet var vårt.

Våre regler.

Vår lyd.

Vårt liv.

Og det var ekte.

Hva tror du: Om du var i kvinnens situasjon, ville du holdt ut “en stund”, eller gått med én gang?

Rate article
Intigue Life
– Men du skal ikke sette deg til bords. Du skal servere oss! – sa svigermoren min bestemt. Jeg sto …