Mellom mamma og kona mi valgte jeg stillheten det ble min største feil.
Jeg tok aldri en side. I alle fall trodde jeg det.
Da mamma begynte å kritisere kona mi først i spøk, siden mer og mer åpent forble jeg taus. Jeg smilte bare anstrengt, forsøkte å bytte emne, sa til meg selv at det var best å ikke fyre opp situasjonen.
Hun er bare sånn, forklarte jeg til kona mi.
Ikke bry deg så mye, sa jeg til mamma.
Begge nikket, begge forlot samtalen utilfredse.
Stillheten føltes som et kompromiss. Som fornuft. Som riktig oppførsel for en mann. Jeg trodde at hvis jeg ikke tok noen side, ville spenningene roe seg etterhvert.
Men det gjorde de aldri.
Mamma begynte å komme innom uten å si ifra. Rydde «bedre» etter seg. Gi råd ingen ba om.
Kona mi trakk seg unna mer og mer. Hun smilte sjeldnere, snakket mindre og mindre.
Kan du ikke si noe? hvisket hun til meg en gang da mamma hadde gått.
Jeg vil ikke at vi skal krangle, svarte jeg.
Sannheten var at jeg var redd.
Redd for å såre mamma.
Redd for å virke utakknemlig.
Redd for å måtte velge.
Mens jeg tiet, tok de over samtalen for meg.
Mamma tolket stillheten min som enighet.
Kona mi så på den som svik.
En kveld kom jeg hjem senere enn vanlig. Leiligheten var usedvanlig stille. Veska hennes var borte. Det gapte tomt i klesskapet hennes.
På bordet lå en lapp:
«Jeg ville aldri tvinge deg til å velge. Nettopp derfor drar jeg.»
Jeg ringte henne. Ingen svar. Sendte en melding. Ingen respons.
Jeg dro til mamma.
Hun overdriver sikkert, sa mamma. Jeg ville jo bare ditt beste.
For første gang trodde jeg henne ikke helt.
Jeg satte meg i bilen, men fikk ikke startet motoren. Innsikten snek seg inn sakte, på en vond måte.
Jeg hadde ikke bevart freden.
Jeg hadde ødelagt den.
Fordi stillhet er ikke nøytral.
Den tar alltid parti.
Bare aldri på kjærlighetens side.
Nå er leiligheten stille. Ordentlig stille.
Ingen krangler.
Ingen spenning.
Uten henne.
Og for første gang forstår jeg at noen ganger er den største feilen ikke det du sier…
…men det du ikke sier.
Tror du på at stillheten reddereller bare utsetter tapet?




