Marina dro hjem til foreldrene sine for å feire nyttår – og svigerfamilien raste av sinne da de innså at de selv måtte stå for all julematlagingen

Ingrid dro hjem til foreldrene sine for nyttår og svigerfamilien min nærmest flammet av raseri da de skjønte at de måtte stelle til feiringen selv.

Tror du jeg ikke merker det her?

Det var sent på kvelden. Ingrid satte handleposer fra Meny på kjøkkenbenken, mens jeg satt henslengt i sofaen med mobilen. Jeg så egentlig ikke på henne.

Hva mener du? spurte jeg.

Jeg har stått med ribba og surkålen sju år på rad. Hver eneste nyttårsaften, mens din mor og søsteren din sitter ved bordet og diskuterer hvor mye eldre jeg har blitt. Jeg har fått nok.

Nå la jeg fra meg mobilen. Dette var ikke den vanlige klagingen.

Hva er det du snakker om? Vi har tradisjon! Mamma kommer, søsteren min Åse er der med barna, og vi feirer sammen. Det er jo familien.

Det er din familie, Bjørn. Jeg er husets hushjelp. Kostas og jeg drar til mine foreldre i Lillehammer. Pappa har laget skøytebane på tunet, og ungen gleder seg. Du får bli med hvis du vil eller bli her.

Jeg reiste meg, oppriktig sjokkert.

Mener du alvor? Ingrid, dette er jo galskap! Alle planene er lagt! Mamma har handlet, Åse har med gaver… Du saboterer for oss alle!

Ingrid slengte posen med løk på bordet.

For «alle»? Vet du, Bjørn, jeg orker ikke leve lenger sånn at alle andre skal ha det bra. Jeg er trettifem år.

Det er din plikt som kone! Hvem skal lage maten?

Ikke mitt problem. Din mor, Åse eller kanskje du selv? Du er jo så flink til alt.

Jeg kunne ikke tro at hun mente det. Jeg ventet meg at hun kom til å roe seg. Men Ingrid forandret seg ikke. Hun bare snudde ryggen til meg.

Morgenen 30. desember tok hun med Kostas, pakket sekken og dro til Lillehammer.

Er det sant, mamma? Vi skal til bestefar og skøytebane? Men pappa da?

Pappa står over i år.

Kostas trakk på skuldrene, men gleden var ikke mindre. Han fikk invitere klassekameraten sin, Simen.

Da jeg stod i gangen og så dem forsvinne bak bildøra, skjønte jeg at hun mente alvor. Vår nyttårsfeiring var virkelig i ferd med å rakne.

Kvelden 31. desember, klokken fem, løp jeg mellom kjøkkenbenken og fryseren med en kylling jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre med. Kjøleskapet var tomt Ingrid hadde ikke engang kjøpt inn basisvarer.

Til slutt ringte jeg mamma.

Kan du komme tidligere? Jeg trenger hjelp. Ingrid dro til sine, jeg står her alene.

Det ble et langt, kaldt stille i røret.

Hun dro? Helt alene står du? Det er svigerdatras oppgave å ordne maten! Jeg stiller ikke tidligere. Kom som planlagt klokken åtte, og forvent at maten står på bordet.

Kort tid etter ringte Åse også opprørt og sint.

Hva tenker du på? Mamma har fortalt alt. Skal vi sitte rundt et tomt bord? Eller er det jeg som skal lage maten i ditt hus?

Åse, hør nå …

Nei. Vi tar med barna, henter mamma, og feirer hos meg. Så får du rydde opp i rotet ditt selv.

Hun la på. Jeg stod igjen i et stille kjøkken, med rå kylling og uvasket kålrabi. Nå var jeg virkelig alene.

Klokken åtte snek jeg meg bort til svigerforældrenes hus i Lillehammer. Hånda skalv på posen med noen flasker musserende og konfekt. Utenfor glitret lyslenker i trærne, og på isen foran huset lo guttunger, Kostas blandt dem lykkelig og rød i kinnene.

Svigerfar Einar åpnet døra:

Bjørn! Kom inn, det er kaldt ute.

Inne luktet det pinnekjøtt og bar. Ingrid og moren hennes skar salat på kjøkkenet, sammen med svoger Ole og en nabo. De lo, smilte, alle hjalp til. Ingrids øyne var nøytrale, verken sinte eller glade, da hun så meg.

Bare å sette seg.

Einar dulte meg i siden og rakte fram en kopp sterk te.

Så? Skal du hjelpe til, eller bare se på?

Jeg kan ikke lage mat.

Han smilte.

Det kunne ikke jeg heller før. Finn frem potetene og sett i gang.

Jeg gikk bort til kjøkkenbenken, Ingrid rakte meg kniven. Det gikk sakte og klønete, men de lo av det. Ole klappet meg på skulderen.

Ingen blir læremester på første forsøk. Jeg begynte med potettering som 33-åring nå er det jeg som lager lammesteik første juledag.

Jeg så på Ingrid. Hun sto der med rette skuldre, ikke nedtrykt men fri. Hun så ut som seg selv igjen kanskje for første gang på mange år.

Kvelden ble lett og hjertelig. Kostas dro med bestefaren ut på isen annenhver halvtime, Ingrid satt i rød kjole med glass musserende og lo sammen med søsteren sin. Hun spratt ikke opp for å bære ut mat til noen. Hun tilhørte seg selv og sin egen familie.

Neste morgen, på vei hjem, sa jeg stille:

Unnskyld, Ingrid.

For hva da?

For at jeg ikke så hvor sliten du var. For at jeg lot mamma og Åse utnytte deg, og for at jeg trodde det skulle være sånn.

Ingrid så ut på de snødekte jordene.

Sier du det for å få meg med tilbake, eller mener du det?

Jeg grep rattet strammere.

Jeg mener det. Jeg så hvordan alle hjalp til hos dine foreldre. Ole vasket opp, du slapp å være hushjelp. Jeg ble flau av å kjenne meg selv igjen.

Hun svarte ikke, men snudde seg ikke vekk. Det betydde mye.

Et år gikk. 30. desember, samme kveld, ringer mamma:

Vi kommer til dere i morgen, klokka åtte som alltid. Si fra til Ingrid at hun lager ekstra, vi kommer sultne både jeg og Åse.

Jeg møtte blikket til Ingrid, som sto og pakket bag as til helgetur. Kostas var allerede i seng, sekken klar ved døra.

Mamma, vi drar bort i år.

Bort? Hva slags tull er dette det er nyttårsaften!

Vi har fått oss ny tradisjon. Vi skal feire med Pettersens på «Vinterglede» på Sjusjøen. Vil du kan du komme dit.

Stille. Så stemmen, såret og oppskaket.

Har det klikket for deg? Skal vi bare være uten dere? Jeg og Åse er liksom ikke familie?

Selvfølgelig er dere familie. Men vi kommer ikke til å rette oss etter dine regler lenger. Mamma, jeg er glad i deg, men jeg kan ikke late som alt er bra når hustruen min holder på å slite seg ut for at dere skal kose dere.

Det er Ingrid som har forandret deg! Før var du ikke sånn!

Før var jeg blind.

Jeg la på. Ingrid snudde seg mot meg, smilende.

Tør du stå i det?

Ja.

Telefonen ringte igjen og igjen, mamma, så Åse, så mamma på nytt. Jeg skrudde av lyden. Vi kjørte samme kveld, snøen dalte tett utenfor. Kostas sov på baksetet, Ingrid så ut av vinduet. Jeg kjørte og følte for første gang på mange år at jeg ikke skyldte noen noe.

Vi ble møtt av Pettersen-vennene med klemmer, latter og rolig matlaging. Barn lekte sammen, Ingrid satt foran peisen med et glass i hånden og lo. Jeg satte meg nær, og kjente hvor lett hun var blitt.

Tror du mor tilgir meg?

Hun trakk på skuldrene.

Aner ikke. Men det er ikke lenger ditt ansvar.

Jeg var litt trist, men lettet og takknemlig.

Neste morgen fikk Ingrid sms fra Åse:

«Du har ødelagt familien vår. Mamma gråter. Barna forstår ikke hvorfor vi ikke feirer med dere. Er du fornøyd nå, egoist?»

Ingrid leste den høyt og viste den til meg.

Ikke svar, sa jeg.

Hun smilte og svarte likevel, kort:

«Åse, i sju år har jeg stått alene på kjøkkenet for dere. Ikke én gang tilbød du deg å hjelpe. Nå er du sint fordi jeg sa stopp? Hvem er egentlig egoist her?»

Åse svarte aldri på det.

I mars feiret vi bursdagen til Kostas hjemme. Jeg ringte både mamma og Åse og ba dem komme. Begge kom morske og sammenbitte.

Da det var tid for å lage maten, gikk Ingrid ut av kjøkkenet.

De som vil hjelpe til med salaten, alt er klart der inne. Bare å skjære opp grønnsakene.

Åse krysset armene.

Jeg er gjest. Jeg lager ikke mat!

Ingrid trakk på skuldrene.

Da tar det bare litt lenger tid. Jeg gjør det gjerne alene, men da blir maten sen.

Jeg gikk på kjøkkenet og satte i gang. Kostas hjalp til. Mamma satt igjen, men ikke lenge. Etter ti minutter reiste hun seg sakte og kom inn hun også, begynte å skylle agurk. Åse spurte rett ut:

Hva trenger dere hjelp med?

Kan du kutte paprika, sa Ingrid med ryggen til henne.

Halvtimens felles innsats senere satt vi ved bordet. Alt var enkelt, men godt. Stemningen var merkelig avslappet for første gang på år hadde vi gjort jobben sammen. Mamma tødde litt opp, og lo da Kostas pratet om skolen.

Da de skulle dra, stoppet mamma ved døra.

Du har forandret deg, Ingrid.

Nei. Jeg har bare sluttet å tie.

Mamma nikket, tok på seg kåpa og gikk. Åse fulgte uten et ord. Men jeg så på Ingrid, og forstod: Noe hadde forandret seg med oss også. For da én endrer seg, endres alt.

Ute snødde det jevnt. Inne satt vi to ved kjøkkenbordet. Jeg helte te i koppen hennes, satte meg mot henne.

Tror du mor noen gang skjønner?

Det spiller ingen rolle, Bjørn. Det viktigste er at du har skjønt det.

Jeg tok hånden hennes.

Jeg vet det. Og hit skal jeg aldri mer tilbake.

Hun smilte. Det var første gang på mange år skuldrene hennes ikke sank. Hun skyldte ingen noe, måtte ikke bevise noe. Hun levde slik hun ville.

På den andre siden av byen satt kanskje svigermor og lurte på hvorfor sønnen var blitt så sta. Åse kanskje klaget over hvor «urettferdig og uvillig» Ingrid var blitt. Men sannheten er at Ingrid aldri hadde endret seg hun hadde bare sluttet å være praktisk. Det var hennes rett, og retten vant hun ved å si ett enkelt ord: «Nei». Og verden raste ikke. Den ble faktisk bare mer ærlig.

Jeg ser på henne og skjønner at hun reddet oss begge to. For et liv styrt av andres forventninger er ikke et liv det er langsom død. Vi valgte å leve.

Og det er alt jeg vil ta med meg videre.

Rate article
Intigue Life
Marina dro hjem til foreldrene sine for å feire nyttår – og svigerfamilien raste av sinne da de innså at de selv måtte stå for all julematlagingen