Dagbok, 17. oktober
Da jeg giftet meg med Eirik, trodde jeg at kjærlighet og respekt skulle være grunnmuren i ekteskapet vårt. Men med årene endret han seg sakte mot meg. Han sluttet å sette pris på maten jeg lagde, sluttet å sette pris på hvor koselig jeg holdt hjemmet vårt, og begynte å komme med spydige kommentarer hver gang han fikk sjansen.
Særlig vondt var det under familieselskapene. Der koste han seg alltid med å gjøre narr av meg, og de små tabbene mine ble fortalt som morsomme historier til underholdning for alle selvfølgelig på min bekostning.
Jeg bar det med meg. År etter år smilte jeg det vekk, og overbeviste meg selv om at det bare var hans måte å tulle på. Men på vår 20 års bryllupsdag, da hele slekta og vennene våre satt samlet rundt langbordet, toppet Eirik alt. Foran barna våre, venner og familie kom han med en sarkastisk bemerkning om at jeg aldri ville overlevd uten hans «uvurderlige» råd og støtte. Alle lo, men inni meg brast noe.
Den natten lå jeg lenge våken i mørket. Da bestemte jeg meg: Eirik skulle få smake sin egen medisin. Men jeg ville ikke ha et bråk, ingen scene og ingen dramatisk exit. Nei, min hevn skulle være elegant og nøye gjennomtenkt.
Jeg begynte å bruke mer tid på meg selv. Jeg meldte meg på malekurs, begynte å trene igjen og ikke minst fortsatte å lage favorittmaten til Eirik, men denne gangen med små justeringer. Plutselig var kjøttkakene hans for salte, morgenkaffen for svak og skjortene hans var ikke lenger helt rett strøket. Han klaget, men jeg bare smilte og sa rolig: «Beklager, kjære. Jeg er visst litt sliten for tiden.»
Neste skritt ble å vise at jeg kunne klare meg uten ham. Jeg begynte å gå mer ut møtte venninner, gikk på kurs, tok turer i Frognerparken. Eirik, som alltid hadde sett på meg som den lydige husmoren, merket plutselig at han mistet kontrollen. Det irriterte ham at jeg fremstod selvsikker, blid og viktigst av alt utilgjengelig for ham.
Høydepunktet for hevnen min kom på bursdagen hans. Jeg arrangerte stor fest, inviterte vennene og kollegene hans, og bestilte langbord på et eksklusivt sted på Aker Brygge. Alt var perfekt. Men da jeg holdt tale, begynte jeg å fortelle morsomme, litt flaue historier om Eirik. Om hvor mange feil han selv gjør, hvor glemsk han kan være og hvor klønete han av og til blir i hverdagen.
Jeg gjorde det med et vennlig smil, på en leken måte, men jeg kunne se sinnet og rødmen i ansiktet hans. Kompisene lo, mens Eirik satt sammenbitt med knyttede never under bordet.
Etter festen gikk han stille rundt i flere dager. Jeg så på ham at han endelig forstod han hadde ikke lenger makt over meg. Han prøvde å skru tiden tilbake, men jeg var blitt en annen. Jeg var ikke lenger redd for ordene eller latterliggjøringen hans. Jeg hadde lært å sette pris på meg selv, og å stå for min egen verdi.
Snart sluttet han å gjøre narr av meg foran familien. Han begynte for første gang å hjelpe til hjemme, og en dag sa han: «Du har forandra deg, Ingrid Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.»
Jeg bare smilte og levde mitt nye, glade liv videre. Noen ganger handler hevn ikke om å knuse, men å forandre. Til slutt gjør det oss sterkere, og lærer andre å verdsette oss for den vi virkelig er.
IngridFra den dagen var det som om luften i huset endret seg. Jeg følte meg friere, lettere, nesten som om jeg hadde funnet tilbake til en yngre versjon av meg selv bare klokere. Barna la også merke til forandringen. Datteren min så på meg en kveld mens vi spiste is på kjøkkenet, og sa forsiktig: «Du virker så glad om dagen, mamma.» Jeg kunne ikke annet enn å smile, for hun hadde helt rett.
Eirik fant etter hvert sin plass i det nye livet vårt. Han ble roligere, mer ydmyk, og noen ganger tok han hånden min under middagen, bare for å si takk fordi jeg holdt ut. Og kanskje, tenkte jeg, var dette også en slags seier. Ikke over ham, men for oss begge. For av og til er det nettopp motstanden vi trenger for å vokse og jeg hadde vokst ut av rollen som noens skyggespill.
Det beste var likevel erkjennelsen av at jeg ikke trengte å være noens vits for å bety noe. Nå lo jeg oftest høyest selv og denne gangen var det ekte glede. Livet mitt var mitt, endelig.




