Mannen min, som for to år siden dro til utlandet for å være hos elskerinnen sin, sto plutselig i døren: Sa at han ville komme tilbake, som om ingenting hadde skjedd

Det var en helt vanlig tirsdagskveld for lenge siden. Jeg hadde satt på tevann, radioen stod lavt på i bakgrunnen, og duften av bakte epler spredte seg i stua mitt gamle triks for å jage bort høstens gråhet. Alt gikk sin vante gang helt til dørklokka plutselig ringte.

Jeg åpnet, og et øyeblikk var jeg sikker på at jeg så syner. Der stod han. I den samme jakka, med det samme blikket, som om han bare hadde vært på jobbreise ikke to år borte, levd med en annen kvinne i et annet land.

Hei, sa han, stemmelaust, som vi skulle ha sett hverandre i går.

Jeg svarte ikke. Stirret stumt på ham, mens tankene forsøkte å plassere sammen denne mannen som reiste uten å se seg tilbake, med han som nå plutselig stod på dørstokken min med koffert. Som om han bare hadde vært nede på hjørnet etter rundstykker.

For to år siden hadde han pakket sammen sine eiendeler en ettermiddag. Sa at «vi kan ikke fortsette sånn», at «noe må skje». Det «noe» viste seg å være en yngre kvinne fra et jobbmøte i utlandet.

Han dro, la vårt liv bak seg. Først sendte han et par korte meldinger praktiske ting, om lånet, regninger, nøkler. Så ble det sjeldnere. Til slutt ble det helt stille. Etter noen måneder sluttet jeg å vente på lyden av mobilen. Lærte meg å handle til én, sovne alene i dobbeltsenga. Lærte meg å leve.

Og nå stod han altså her. Uten forvarsel, uten telefon, ikke et brev engang. Bare ham og ei sliten bag.

Jeg har tenkt mye, startet han. Det der det var en feil. Jeg vil hjem.

«Det der» snakket han om to år, som om det bare var en dårlig ferie.

Hvor vil du egentlig tilbake til? spurte jeg rolig. Til leiligheten, til kjøkkenbordet, til jula vi aldri fikk? Til meg slik jeg var for to år siden?

Han tidde, bare trakk litt på skuldrene, som om det var så enkelt. Alt er jo her ennå. Livet vårt.

Da så jeg det: For ham hadde tiden stått stille. Han trodde oppriktig at han bare kunne komme inn, henge av seg jakka og sette seg ved det bordet hvor jeg hadde sittet alene i to år.

Jeg slapp ham inn. Ikke av ømhet, men fordi jeg var nysgjerrig jeg ville høre hvordan et menneske forklarte to års fravær med å ville «hjem». Han satt seg ved kjøkkenbordet som han kjente ut og inn. Kikket rundt. Nye gardiner, nye bøker jeg hadde skaffet meg, bilder fra fjellturene med venninner. Leiligheten var ikke den samme.

Du har fått det fint, sa han lavt.

Ja, svarte jeg. For jeg måtte.

Han begynte å fortelle. At det nye livet ikke var som han drømte om. At «det var gøy en stund», men så kom hverdagen, forskjellene, kranglene. At han hadde lengtet. At han hadde sett feilen. At han nå ville «hjem».

Jeg hørte på. Ordene hans, rytmen, var kjent akkurat som i alle de årene han prøvde å dekke over det ubehagelige. Men dette hjemmet hadde forandret seg. Jeg hadde forandret meg.

I to år skrev du ikke ett brev, ikke en julehilsen, du spurte aldri hvordan jeg hadde det, sa jeg stille. Og nå, sånn plutselig, kommer du hjem?

Ja, svarte han, nesten ivrig. For jeg elsker deg.

Ordet “elsker” lød fremmed. Som om det hadde mistet tyngden på veien.

Han satt midt imot meg, der vi før hadde drømt om ferie, regnet på utgifter, ledd av barnas påfunn. Han så seg rundt som om han lette etter noe som var igjen. Men dette var ikke lenger hans hjem. Og for hvert blikk han sendte rundt, kjente jeg hvor lite han passet inn som en gammel stol brukt til et nytt rom.

Vet du, jeg begynte han. Alt var så annerledes der. Jeg trodde det skulle bli lett. Starte på nytt. Men nytt land, nytt språk, ny jobb Hun hadde sitt. Jeg hadde mitt. Det fungerte ikke. Jeg skjønte at her her hører jeg til.

“Her hører jeg til” hørtes så naivt ut at det stakk litt inni meg. Hvor var du da jeg måtte bære alle regningene alene, ta alle samtalene med ungene, bruke netter med bare veggene og stillheten? Hvor var du den første jula jeg spiste alene, mens telefonen var taus?

Jeg kjente jeg ikke så på ham som mannen jeg elsket, men som en som forlot meg midt i en setning, og nå sto der og lot som ingen merket savnet.

I to år var du ikke her, ikke ett øyeblikk, sa jeg stille. Du skrev ikke på julaften, ringte ikke på bursdagen min. Du spurte aldri hvordan jeg hadde det. Nå står du i døra og sier du «vil hjem»?

Hendene hans strammet seg om bordkanten.

Jeg vet det. Jeg sviktet. Men jeg elsker deg.

Det ordet hørtes igjen tomt ut. Som en nøkkel som ikke passer noe sted lenger.

Ikke si at du elsker meg, svarte jeg med ro. En som elsker meg forsvinner ikke i to år og kommer tilbake som fra ferie.

Stillheten la seg. Den typen stillhet hvor alt er blitt sagt, gjennom handling.

Til slutt reiste han seg sakte. Gikk mot døra, så seg rundt, som om han ville ta inn det siste han så. Jeg får leie noe til å begynne med, sa han stille. Jeg vil ikke mase.

Det er best sånn, svarte jeg. For mas endrer ingenting nå.

Han lukket døra stille etter seg. Jeg hørte stegene ned trappa, ett etter ett, fjernere og fjernere. Og for hvert trinn han tok, kjente jeg hvordan trykket i meg lettet.

Jeg satte meg ved kjøkkenbordet. På benken sto teen, kald nå. For noen minutter siden hang en slags spenning i lufta, som om alt kunne skje. Nå var det bare lys. Ikke lykke, ikke lettelse bare en rolig visshet.

Jeg gikk bort og åpnet vinduet. Kald, norsk høstvind dro gjennom stua og tok med seg lukten av bakte epler. Jeg så mot inngangsdøra. Plutselig skjønte jeg at i to år, selv mens han var borte, hadde jeg ubevisst latt huset være i ventemodus som om døra kanskje ville åpne seg igjen. Nå visste jeg: ikke mer.

Ingen tårer. Bare en avgjørelse. Dyp, stille og helt min egen. Jeg ville ikke ha ham tilbake. Ikke fordi jeg hatet ham. Fordi jeg ikke lenger trengte noen som forsvant, og trodde han alltid hadde en plass å komme tilbake til.

Jeg låste døra etter ham og for første gang på lenge kjente jeg at jeg sto på egen side. Likevel, sent på kvelden, idet mørket la seg over hjemmet mitt, kom ett spørsmål smygende. Kanskje tok jeg feil? Kanskje burde jeg latt ham bli?

Rate article
Intigue Life
Mannen min, som for to år siden dro til utlandet for å være hos elskerinnen sin, sto plutselig i døren: Sa at han ville komme tilbake, som om ingenting hadde skjedd