Mannen min tok med seg sin tidligere kone for å feire nyttårsaften sammen med oss. Det var hans feil, og jeg minnes det som om det var i et annet liv.
Alt begynte to uker før nyttår. Han kom hjem med et blikk jeg ikke hadde sett før litt skyldbevisst, men bestemt. Et slikt blikk som ikke spør, bare erklærer.
Hun ringte… sa at sønnen min har lyst til å feire nyttår med faren sin. De kommer hit. Bare for én kveld. Vi spiser litt sammen, ikke mer. Jeg har kjøpt en gave til ham… Du har vel ikke noe imot det?
Imot hadde jeg, alltid. Men hva hjalp det? Hver gang jeg forsøkte å få en rolig prat i gang:
«Kunne du ikke bare møtt dem på en kafé?»
«Eller droppet innom der et par timer for å si godt nyttår?»
«Eller bare tatt dem med ut på en liten ettermiddagstur?»
stanget jeg mot den samme muren hver gang. Muren av manipulasjoner, skyldfølelse, og «du forstår meg ikke»-blikk.
Skal jeg bare la sønnen min hate meg? Tenke at jeg har fått en ny familie, og ikke har plass til ham? Han er i en vanskelig alder. Han må kjenne at jeg ikke har forlatt ham!
Han sa det med en inderlighet, som om jeg ba ham om å forlate gutten sin i skogen. Og jeg ga etter enda en gang. Fordi jeg var glad i ham. Fordi jeg trodde at det kanskje en dag ville ta slutt.
Så kom 31. desember. Jeg husker det som i går; jeg stod opp tidlig og gikk i gang som om det var konkurranse. Vasket leiligheten til alt skinte, for jeg visste hun ville finne støv selv på øverste hylle. Så begynte jeg på maten. Alt skulle være perfekt.
Salat etter oppskrift fra min mormor alltid et sikkert kort. En annen salat, jeg dro fra butikk til butikk for å finne riktige ingredienser. Og sylte, hans favoritt. Ikke fordi jeg ville imponere noen jeg ville bare slippe å høre: «Du kan ikke engang det der…»
De kom ved ni-tiden. Hun, som is elegant, dyr, kald. Blikket hennes skar i luften, fikk meg til å føle meg utilstrekkelig uten at ett ord ble sagt. Sønnen tenåring, med hennes ansiktsuttrykk. Han hilste på faren med respekt, nikket knapt til meg og fant veien til sofaen med mobil og hodetelefoner.
Allerede i gangen begynte «inspeksjonen».
Åh… har du fortsatt det teppet? Jeg sa jo at sånt ikke er praktisk.
Praktisk er det, varmt også… jeg prøvde å si rolig.
Varmt, ja. Men stil er noe annet, ikke sant?
Hun sa det så det føltes som om jeg hadde gjort en forbrytelse med mitt valg.
Så, mat. Her «altfor mye majones». Der «dette smaker ikke ferskt». Og så denne setningen:
Min sønn spiser ikke sånt. Ungdom har andre vaner.
Da svarte han, uten å se opp fra telefonen:
Ja, dette var ille. Kjøp heller chips.
Mannen min? Han ble usynlig i slike øyeblikk. En skygge som heller opp vin. Smiler anstrengt. Prøver å tulle med sønnen, får bare enstavelseslyder tilbake.
Og verst av alt: Later som han ikke hører hvordan jeg blir ydmyket. Hans taktikk var enkel: Ingen scener. La kvelden gå sin gang. Late som ingenting.
Jeg satt der smilende, stille, den perfekte husfrue… Mens noe skrek inne i meg. Jeg var ikke hans kvinne. Ikke elsket. Ikke partner. Bare hushjelp i et fremmed familieskuespill.
Og så kom øyeblikket som gjør mest vondt hvert år. Fem minutter før midnatt skrudde de på TV-en. Alle satte seg stivt rundt bordet, som et teaterstykke.
Hun flyttet mitt glass til siden, sin egen nærmere hans. Klokkene slo. Alle reiste seg.
Mannen min stirret på skjermen, nesten på kommando. Og idet han egentlig skulle holde sin nyttårsskål som vår familiens overhode…
…løftet hun sitt glass. Øynene ble «tilfeldigvis» blanke. Hun så ham rett i ansiktet. Dypt og personlig.
Jeg vil skåle… for oss. For at vi, tross alt, er en familie. På grunn av sønnen vår.
Da så jeg alt. Hvordan han rødmet, senket blikket, møtte hennes blikk og smilte. Skyldbetynget, men mykt.
Det var ikke gjestesmilet. Det var til en kvinne med fortid som ennå pustet i rommet.
Sannheten slo meg som et slag: Jeg var ikke hans kone i denne scenen. Jeg var bare et bakteppe.
Etter midnatt, klokken var 00:10, satt de sammen og pratet livlig. Hun satt inntil ham, som om hun hørte hjemme der. Klappet ham «vennskapelig» på skulderen. Snakket om hvor flink sønnen deres var, hvilke «viktige folk» han kjenner, hva som skjer «i deres verden».
Han nikket, men våget ikke å se på meg. Sønnen strakk seg over bordet for mer salat som om jeg ikke eksisterte.
Akkurat klokken 00:15 reiste jeg meg. Vet ikke hvordan, men plutselig stod jeg, og det ble stille. Jeg gikk mot gangen. Tok på kåpen. Skoene. Vesken. Da merket han det:
Hva gjør du?! Hvor skal du?!
Jeg så rolig på ham. Ingen tårer. Ingen hysteri. Bare sannhet.
Familien deres, ser jeg, er samlet. Mitt sted er ikke ved dette bordet. Jeg går. Skal feire min nyttårskveld hos en venninne.
Hun målte meg med et overrasket blikk, og så et glimt av tilfredshet. Sønnen kremtet. Mannen min ble hvit i ansiktet.
Hva er det du sier?! Kom tilbake! Dette er fest!
Jeg nikket svakt.
For dere ja. For meg begynner feiringen nå. Uten «gjester» som gjør meg usynlig. Bare, vennligst, rydde etter dere i morgen. Kopper, gulv, pynt. Dere er familie. Her blir det ingen gratis hushjelp mer.
Jeg snudde meg.
Godt nytt år.
Gikk ut uten å se meg tilbake.
Ute var det kaldt. Kulden traff meg i ansiktet, vekket meg. Fyrverkeriet lyste opp himmelen. Dro frem telefonen og skrev til venninnen min: «Jeg har gått. Kommer om 20 minutter.»
Parkerte i nabostrøket. Gikk over snøen, kjente at ydmykelsen jeg hadde båret på i årevis, smeltet med hvert skritt.
Jeg flyktet ikke jeg gikk ut. Frivillig.
Lot dem bli under glitter og tomme skåler med sitt skuespill om «lykkelig familie».
Min nyttårsfeiring startet der på en stille, kald gate, med en følelse av frihet.
For første gang var jeg ikke gjest i andres fest. Jeg var forfatteren av mitt eget liv.
Etterpå kom de tunge samtalene: Mange sannheter, mye stillhet.
En måned senere skilte vi oss.
Han vendte tilbake til sin fortid. Som om den natten var et manus han måtte fullføre.
Men livet har sin måte å straffe svakhet på.
Denne «andre sjansen», han trodde han skulle bygge på skyld og vaner… den varte ikke lenge.
Den falt sammen.
Og jeg?
Jeg overlevde den hardeste vinteren i mitt liv. Så ga jeg meg selv noe ingen kan ta fra meg.
Tok ut ferie. Dro med venninne til steder der det var sommer, hvor havet ikke stiller spørsmål.
Der lo jeg. Der fant jeg meg selv igjen.
Der møtte jeg en som aldri fikk meg til å føle meg «overflødig».
Og siden den gang har ikke høytid vært en dato det er følelsen av å være først, ikke etter noens fortid.
Hva tror du når en mann velger sin eks fremfor sin nåværende er det kjærlighet, eller bare frykt for å være alene?




