Mannen min forsørget ekskona si med våre penger – og jeg satte foten ned med et ultimatum.

Mannen min forsørget ekskona si med våre penger og jeg satte ham på valg.

Fra første stund visste jeg om ekskona hans. Det var aldri noen hemmelighet at han hadde vært gift før, at han hadde en datter, og at han betalte barnebidrag. Jeg syntes faktisk det var riktig nobelt. Jeg respekterte ham for det ansvaret.

Men sakte begynte jeg å innse noe langt mer skremmende: det jeg trodde var ansvarsfølelse, var egentlig en tung skyldfølelse. Kronisk, slitsom, altoppslukende. Skyld som hang over ham som en grå, usynlig sky og som noen visste akkurat hvordan de skulle utnytte.

Barnebidraget ble betalt til riktig tid. Beløpet var helt rimelig. Men i tillegg fantes det alltid et stort landskap av «ekstrautgifter».

Hun trengte ny PC til skolen. Den gamle var treg, og alle i klassen hadde bedre. Mannen min sukket og kjøpte.

Hun måtte på språkkurs. Hvis ikke ville hun falle bak de andre. Mannen min sa selvfølgelig ja, selv om prisen var like høy som hele vår sommerferie.

Gaver til jul, bursdag, 8. mars, «bare fordi» alt måtte være det beste, det dyreste, det mest glitrende. Fordi «pappa må være snill».

Ekskona hans visste alltid hvordan hun skulle snakke til ham. Hun ringte med en sår tone:
«Hun blir så lei seg skjønner du? Jeg klarer ikke dette alene.»

Og han skjønte.

Skjønte så sterkt at han sluttet å se virkeligheten rundt seg. Virkeligheten der han bodde sammen med meg, der vi hadde planer, drømmer, en fremtid.

Men pengene til vår fremtid rant bort, dråpe for dråpe, til fordel for en fortid som aldri slapp taket.

Jeg prøvde å snakke.
Synes du ikke dette er for mye? Hun har alt hun trenger. Vi har gått to måneder uten vaskemaskin. Våkne opp

Han så bare skyldtynget på meg og sa stille:
Det er et barn jeg kan ikke si nei. Jeg har blitt fortalt at det er en vanskelig alder. Hun må ha støtte.

Hva med min egenverdi? Hva med vårt liv? spurte jeg skarpt.

Han så forvirret på meg.
Mener du er du sjalu? På et barn?

Det var ikke sjalusi.

Det var rettferdighet.

Vi levde som i en krisesituasjon med stadig behov for å finansiere noen andres «akutte behov» som aldri tok slutt.

Vaskemaskinen vår holdt på å takke for seg. Den bråket, hoppet rundt, stanset midt i programmet. Jeg drømte om én vanlig, stille maskin. Hadde spart fra min lønn, funnet en på tilbud. Dagen for kjøpet var satt.

Jeg så allerede for meg å sette på en vask uten frykt for at maskinen skulle ryke.

Morgenen den dagen var han merkelig stille. Gikk rastløs rundt i leiligheten, som om han lette etter noe.

Rett før jeg skulle gå, sa han:
Jeg brukte pengene til vaskemaskinen.

Fingrene mine ble kalde.
Brukte? Hvor brukte du dem?

Til datteren min. Det var akutt tannlegebehandling. Ekskona ringte seint, panikkslagen barnet hadde visst fryktelige smerter, privat tannlege måtte til, det var dyrt Jeg kunne ikke si nei

Jeg måtte støtte meg til dørkarmen.
Og fikk hun hjelp?

Ja, ja! sa han, litt lettet. Alt gikk bra. Det gikk veldig fint.

Jeg så på ham noen sekunder og sa lavt:
Ring henne nå.

Hva? Hvorfor?

Ring henne. Spør hvordan datteren har det og hvilken tann som gjorde vondt.

Han rynket pannen, men ringte. Snakket kort. Og mens han lyttet, endret ansiktet seg fra trygghet til flauhet.

Han la på.

Eh alt er bra. Smerten er borte.

Hvilke tann? gjentok jeg.

Spiller ingen rolle

HVILKEN TANN? stemmen min var grov, nesten ukjent.

Han sukket.

Det var ikke smerte. Det var planlagt. Bleking. Det går visst an fra den alderen. Hun hadde ventet et år på dette

Jeg sank ned på kjøkkenstolen.

Pengene til vårt normale liv var gått til kosmetisk tannbleking, fordi noen syntes det måtte til.

Og det verste?
Han hadde ikke engang tvilt. Ikke sjekket. Han bare ga. Skyldfølelse er en dårlig rådgiver men et fantastisk verktøy for å presse folk.

Etterpå la det seg en iskald stillhet i leiligheten.

Jeg snakket nesten ikke med ham. Han prøvde å «reparere» med små hverdagslige ting, men det hjalp like lite som plaster på et stort sår.

Jeg forsto nå jeg kjemper ikke mot hans ekskone.

Jeg kjemper mot et spøkelse han bærer med seg.

Spøkelset av et havarert ekteskap. Den evige følelsen av «ikke ha gjort nok». At han «må kompensere».

Og det spøkelset var alltid sultent.

Det ville ha stadig nye ofre penger, tid, krefter, ydmykelse.

Klimakset kom på datterens bursdag.

Jeg la bort min egen uro og kjøpte en fin, solid, men beskjeden bok akkurat den datteren hadde nevnt en gang i forbifarten.

De store gavene var fra «mamma og pappa»: siste modell mobil, sånn bare de mest priviligerte barna i klassen hadde.

Ekskona var stilig kledd, som tatt ut fra et blad. Tok imot gjestene som en dronning. Smilte hyggelig men hun var farlig.

Da gaveutdelingen kom og datteren fikk min bok, sa hun høyt til hele rommet med et smil:
Se, vennen min de som virkelig bryr seg, gir deg det du drømte om, og hun pekte på den glitrende gaven. Og dette og nikket nedlatende mot boken det er bare fra «en tante». Sånn for syns skyld.

Rommet frøs til is.

Alle øyne vendte seg mot meg.

Så mot mannen min.

Og han sa ingenting.

Forsvarte meg ikke. Korrigerte henne ikke. Ingenting.

Han stirret ned i gulvet. Ned i tallerkenen. Innover i seg selv. Sluttet, lutet, som om han ønsket å bli usynlig.

Hans taushet var høyere enn et slag.

Det var samtykke.

Jeg satt gjennom feiringen med steinansikt. Smilte, nikket men på innsiden var det over.

Ingen slutt. Ingen «krise».

Bare slutt.

Da vi kom hjem, lagde jeg ingen scene. Scener er for dem som fortsatt kjemper.

Jeg gikk inn på soverommet, fant frem den gamle, støvete kofferten fra skapet den mannen min en gang flyttet inn hos meg med.

Og begynte å pakke klærne hans.

Sakte. Systematisk. Uten å skjelve.

Skjorter. Bukser. Sokker. Alt lagt pent sammen.

Han hørte lyden, kom inn, og da han så kofferten stivnet han til.

Hva gjør du?

Jeg hjelper deg å pakke sa jeg rolig.

Hva? Hvorfor? Er det dette tullet nå igjen? Fordi hun oppførte seg hun er alltid sånn

Det handler ikke om henne avbrøt jeg. Det handler om deg.

Jeg la sammen den siste skjorten.

Du lever i fortiden. Hver krone, hver tanke, hver stillhet alt er der. Mens jeg lever i nåtiden. I nåtiden hvor det ikke er penger til vaskemaskin fordi de gikk til tannbleking på noens innfall. I nåtiden hvor jeg blir ydmyket offentlig, mens mannen min ser ned i gulvet.

Jeg lukket kofferten. Satte den opp.

Så ham i øynene.

Gå. Gå til henne. Hjelp henne med alt tenner, leksjoner, de evige dramaene og manipulasjonene. Gjør opp for skylden din, hvis du må. Men gjør det der, ikke her. Frigjør denne plassen.

Hvilken plass?

Plassen til en mann i livet mitt. Den er allerede okkupert av spøkelset av en annen kvinne. Og jeg orker ikke lenger å dele seng, penger og fremtid med det.

Jeg tok kofferten, bar den til døren og satte den der.

Han tok den og gikk.

Jeg så ikke tilbake mot døren.

For første gang på lenge kjentes det ut som jeg eide luften jeg puster.

Som om hjemmet mitt var mitt.

Som om sjelen min endelig hadde plass til seg selv.

To måneder senere var den norske skilsmissen et faktum.

Rate article
Intigue Life
Mannen min forsørget ekskona si med våre penger – og jeg satte foten ned med et ultimatum.