Mannen min begynte å komme sent hjem hver dag. Først var det bare en halvtime, så en time, etter hvert to. Hver gang hadde han en ny forklaring møtene dro ut, kø på E18, noe på jobben som måtte fikses i siste liten. Han hadde mobilen på lydløs, spiste lite, gikk rett i dusjen og la seg nesten uten å si et ord. Jeg begynte å legge merke til klokken, ikke fordi jeg ville kontrollere ham, men fordi han etter femten års ekteskap aldri hadde hatt slike vaner.
Før sendte han alltid en melding når han dro fra kontoret. Nå ingenting. Om jeg ringte, tok han ikke telefonen, eller så ringte han tilbake lenge etterpå. Han kom hjem med røde øyne, klærne luktet av tobakk og han har aldri røyket selv og han så sliten ut på en måte som ikke passet med jobben hans. En kveld spurte jeg ham rett ut om han hadde en annen kvinne. Han svarte nei, at han bare var sliten, at jeg overdriver. Så skiftet han tema og gikk og la seg.
Ukene gikk slik.
En dag spurte jeg om å få gå litt tidligere fra jobben. Jeg sa ingenting til ham. Jeg reiste til kontoret hans og ventet. Så ham komme ut til vanlig tid, alene, uten å prate med noen. Han satte seg i bilen, men kjørte ikke hjemover. Jeg fulgte etter, kjørte sakte. Han pratet ikke i mobilen. Så ikke nervøs ut. Han tok av fra hovedveien, inn på en bakgate jeg kjente godt. Da skjønte jeg at noe ikke stemte.
Han kjørte inn på kirkegården.
Parkerte ved alléen. Jeg satte bilen lenger bak, og gikk etter til fots. Jeg så ham gå ut, ta en pose fra baksetet og rusle rolig, uten hastverk. Han så ikke på mobilen. Ikke et ord til noen. Stanset foran en grav. Gikk ned på kne. Tok fram blomster fra posen, tørket støv av gravsteinen med skjorteermet og ble sittende stille.
Det var graven til moren hans. Hun døde for tre måneder siden.
Jeg visste han pleide å besøke henne. Selvfølgelig visste jeg det. Men jeg trodde det bare var av og til. Jeg ante ikke at han gikk dit hver dag. Jeg holdt meg i bakgrunnen. Så ham snakke lavt for seg selv. Sitte der lenge. Jeg så ham gråte, uten å skjule ansiktet. Så ham gå, da det begynte å skumre. Han merket ikke at jeg hadde vært der.
Den kvelden kom han hjem sent, som vanlig. Jeg sa ingenting. Neste dag det samme. Og neste igjen. Jeg fulgte etter ham to ganger til. Hver gang til samme sted. Hver gang med blomster i hånden. Hver gang ble han lenge.
Jeg begynte å legge merke til små ting hjemme plast fra blomster, kvitteringer fra blomsterbutikken ved kirkegården. Ingen merkelige meldinger. Ingen underlige telefoner. Ingen annen kvinne.
En uke senere snakket jeg med ham. Jeg sa at jeg hadde fulgt etter. Han ble ikke sint. Hevet ikke stemmen. Han satte seg ved spisebordet og sa at han ikke visste hvordan han skulle fortelle meg at han gikk dit hver dag, at det føltes som om noe galt kom til å skje om han lot være. Sa at morens død hadde gjort ham tom innvendig. At han ikke klarte å komme hjem uten å ha vært der først. At han trengte å snakke med henne, fortelle om dagen sin, be henne om tilgivelse for ting de aldri rakk å løse.
Siden da har han aldri vært sent ute uten å si fra hvor han er. Noen ganger går jeg med ham. Andre ganger drar han alene.
Det var ikke utroskap.
Det var ikke et dobbeltliv.
Det var sorg, levd i stillhet.
Og det var slik jeg oppdaget det ved å følge etter ham, mens jeg trodde jeg skulle finne noe helt annet.




