Einar hadde gått til en yngre kvinne. Jeg gråt ikke. Jeg satte meg ned, tok et dypt åndedrag og kjente for første gang på mange år en lettelse.
Jeg og Einar var gift i trettitre år. Vi giftet oss unge jeg var tjueto, han tjueseks. De første årene var fulle av kjærlighet, felles bygging av et hus, boliglån, første barn, andre, oppussingsprosjekter og ekstraarbeid. Vi levde normalt, som alle andre. Ingen store lidenskaper, men heller ingen store kriser.
Etter hvert begynte vi å gå hver vår vei. Einar kom hjem sent fra jobben og fant alltid en unnskyldning med prosjekter. Jeg hadde min rutine jobb på biblioteket, handling, middag, klesvask, leksehjelp til barnebarna og småprat med naboen. På kvelden så vi på TV, hver i vår egen krok på sofaen.
Vi sluttet å berøre hverandre. Jeg kan ikke engang huske siste gang han holdt meg i armene. Men jeg klaget ikke. Jeg tenkte at sånn er et modent liv, at kjærligheten bare tar en annen form.
For to år siden begynte Einar å oppføre seg merkelig. Han begynte å ta vare på utseendet. Han mistet magen, tok på seg skjorter som i årevis hadde hengt ubrukt i skapet, og begynte å bruke parfyme igjen. Det dukket opp forretningsreiser og delegasjoner, selv om han aldri før hadde kjørt utenfor Oslo. Jeg lot som om jeg ikke la merke til det.
Jeg var redd for å spørre. Dypest inne visste jeg hva som foregikk, men jeg tenkte: Kanskje det bare er en fase. Kanskje han blir lei av det.
En kveld kom han hjem uten å spise middag noe som aldri hadde skjedd før og sa:
Jeg må snakke med deg.
Han satte seg overfor meg, så meg i øynene og fortalte:
Jeg har møtt noen. Hun er yngre, og jeg føler meg bra sammen med henne. Jeg går videre.
Det var alt. Ingen skrik, ingen nøling.
Jeg så på ham. Han var 59 år, jeg 55. Og jeg kjente en lettelse. En ekte lettelse.
Det kom ingen tårer. Ingen drama. Jeg satte meg på kjøkkenet med en kopp te og opplevde en stillhet jeg ikke hadde kjent på mange år. For første gang på lenge var det ingen som klaget på at teen var for søt, ingen som klikket med gafler ved bordet, ingen som smalt dører fordi fjernkontrollen var borte.
Jeg sov ikke den natten, men ikke av smerte av lettelse. For første gang kunne jeg tenke på meg selv. Einar flyttet ut etter en uke. Han tok en koffert, noen skjorter og en laptop. Resten, etter hans mening, var min.
Barna reagerte hver for seg. Datteren var rasende. Pappa har gått bananas, mamma, hva tenker han på? gjentok hun. Sønnen var stille. Han hadde alltid stått nær faren. Men jeg trengte ikke støtte. Jeg var fri.
Jeg begynte å gjøre ting jeg alltid hadde utsatt. Jeg meldte meg på et malekurs, selv om jeg aldri før hadde holdt en pensel. Jeg dro med naboen til Trondheim for en helg første gang på tjue år jeg reiste uten plan og uten at noen ventet hjemme med et surmilt ansikt.
Jeg begynte å sove når jeg ville. Jeg spiste middag i sengen. Jeg omarrangerte møblene i stuen. Jeg kjøpte et nytt bordløp fargerikt med store blomster. Einar ville ha hatet det. Jeg elsket det.
Folk rundt meg reagerte underlig. Noen spurte: Hvordan klarer du deg?, Det er så trist i den alder. Andre kanskje i all hemmelighet lo over at Einar fikk hva han fortjente. Men jeg trengte ikke deres meninger.
I mange år hadde jeg levd i et ekteskap der jeg var usett. Jeg var kokk, regnskapsfører, sykepleier, renholder. Ikke en ekte kvinne. Da Einar dro, mistet jeg ikke kjærligheten. Jeg mistet en byrde.
Jeg vet hvordan det kan høres ut, som om jeg jubler over andres ulykke. Men det er ikke sant. Jeg er bare glad for at jeg har fått mitt liv tilbake.
Jeg vet ikke hvor lenge hans affære med den yngre vil vare. Kanskje lenge, kanskje kort. Det er ikke lenger min sak.
Min sak er teen med honning, lesing til langt på natt, lange spaserturer uten skyldfølelse. Min sak er meg selv.
Og for første gang på tretti år er jeg virkelig hjemme. Livet viser at det aldri er for sent å finne sin egen plass og kjenne lettelsen av å slutte å bære andres forventninger.




