Vet du, Ingrid, jeg tror kanskje vi har blitt fremmede for hverandre. Hverdagen har tatt oss. Jeg har tenkt litt… vi burde kanskje bo hver for oss en stund.
Knut sier det like hverdagslig som man spør om man skal kjøpe grovbrød i stedet for fint brød til middagen. Han løfter knapt blikket fra tallerkenen med hjemmelaget fiskesuppe, der han dypper en brødskive med smør. Ingrid stivner med øsen i hånden, kjenner en varm dråpe suppe renne nedover håndleddet, svi i huden, men det er som om smerten ikke når inn til henne. I ørene hennes durer det, som om noen har slått på støvsugeren på full styrke rett ved siden av henne.
Bo hver for oss? Hva mener du? spør hun, og prøver desperat å holde stemmen stø. Hun setter forsiktig øsen ned i kjelen, redd for at den skal falle ut av den skjelvende hånden. Skal du på en lengre jobbreise?
Nei, ingen jobbreise, mumler Knut, før han endelig ser opp. Han ser sliten ut, kanskje litt irritert, som en annerkjent lærer som må forklare selvfølgelige ting til en ukonsentrert elev. Jeg tenker på en pause. En slags test på følelsene våre. Du skjønner, gnisten er borte. Jeg kommer hjem, og jeg… føler meg kvalt. Den samme tralten hele tiden: jobb, middag, TV, søvn. Jeg må finne ut om jeg faktisk blir dratt mot deg, eller om vi bare er vant til hverandre.
Ingrid synker sakte ned på stolen rett overfor ham. Tjue år gift. To barn, begge studenter i Oslo og Bergen. Boliglånet nedbetalt for tre år siden. Oppussing gjort sammen, tapet revet ned i helgene. Og nå “kvalm”?
Hvor skal du bo? hvisker hun.
Jeg har funnet en hybel. Bare for noen måneder. Nær jobben, så slipper jeg køene, svarer han, litt for raskt, som om svaret har ventet på å bli gitt. Jeg har allerede begynt å pakke. Tingene mine ligger på soverommet.
Hun skjønner at han har bestemt seg for lengst. Mens hun har planlagt å kjøpe frø til hagen til våren, mens hun valgte ut en ny ullgenser til ham på salg, har han lett etter et sted å bo. Leid hybel. Lagt ut depositum. Uten et ord.
Og mitt syn på dette, betyr det ingenting? Ingrid ser på mannen sin, prøver å finne igjen den unge gutten hun en gang giftet seg med. Men foran henne sitter en fremmed, halvfeit mann med flakkende blikk.
Ikke start et drama nå, Ingrid, Knut skyver tallerkenen vekk. Appetitten er tydeligvis borte. Jeg ber ikke om skilsmisse. Ikke enda. Jeg ber om en pause. Det er helt normalt. Mange gjør det. Psykologer anbefaler det. Kanskje vi skjønner at vi ikke kan leve uten hverandre, og får vårt andre bryllupsreise. Eller kanskje… da går vi hvert til vårt.
Han reiser seg, slenger servietten på bordet, og går inn på soverommet. Ingrid hører skapdørene knirke, bæreposer som rasler. Hun blir sittende ved kjøkkenbordet og ser på suppen som er blitt kald hans favorittsuppe til og med, akkurat som han ville. Hun kjenner en enorm tomhet vokse i brystet, som is.
Kvelden forsvinner i en tåkedis. Knut springer rundt, flytter kofferter ut i gangen. Han tar med seg PC-en, favorittkaffemaskinen (som hun egentlig fikk i gave fra jobben), varme klær.
Da går jeg, sier han til slutt i døråpningen. Ser høytidelig ut, men har et snev av dårlig samvittighet. Ikke ring meg på en stund. La oss ha en måned uten kontakt. For at det skal bli ordentlig, liksom.
Hva om et vannrør sprekker? spør Ingrid dumt.
Da ringer du rørlegger. Du er jo voksen, dette klarer du. Jeg beholder nøkkelen, i tilfelle jeg må hente noe. Greit? Hade. Ikke savn meg for mye.
Døren smeller igjen. Lyden av låsen. Ingrid blir stående alene i leiligheten, som plutselig føles altfor stor og uhyggelig stille.
De tre første dagene ligger hun bare rett ut. Står kun opp for å drikke vann og gå på do. Hun føler at livet er over. Hun går gjennom alle de siste månedene i hodet, prøver å finne ut hvor feilen ligger. Var hun for masete om sokkene hans? Har hun lagt på seg? Blitt uinteressant?
Fjerde dag kommer søsteren hennes, Ragnhild, inn som en virvelvind, med handleposer og en flaske vin. Da hun ser Ingrid gråtkvalt, iført morgenkåpe og med fett hår rister hun bare på hodet.
Nei, vet du hva, dette går ikke, sier Ragnhild. Kom deg opp, ta en dusj! Jeg setter frem ost og vin så lenge.
En time senere, mens de sitter på kjøkkenet med hvert sitt vinglass, forteller Ingrid hele historien om Knuts plutselige “pause”. Ragnhild lytter med et smalt blikk.
“Teste følelsene”? Han føler seg “kvalt”? Ingrid, du er revisor, du regner tall lynraskt men her ser du ikke to pluss to. Han har funnet seg ei annen.
Nei, nå tuller du, sier Ingrid. En dame? Han er femtito, har vond rygg og magesår. Hvem vil ha ham?
Herlighet, det hindrer ingen. Spesielt ikke menn med midtlivskrise. “Funnet seg hybel”, “må ikke ringe” klassisk. Han prøver å bo med henne, men beholder deg som sikkerhetsnett. Funker det ikke med henne, kommer han tilbake med blomster og søte unnskyldninger. Faller det i smak, så skiller han seg.
Ragnhilds ord treffer hardt. Ingrid prøver å protestere, såvidt det er, men innerst inne vet hun at søsteren har rett. Alt passer passordet på telefonen som plutselig ble byttet, overtid på jobben, den nye skjorta han kjøpte selv.
Hva skal jeg gjøre? spør Ingrid, og kjenner sinnet stige fremfor tristheten.
Hva du skal gjøre? Leve! Ragnhild dunker hånden i bordet. Dra til frisøren. Kjøp deg noe fint! Og slutt å vente på at han skal få ånden over seg. Leiligheten hvem står den på?
Meg. Erfaringer fra barndomshjemmet mitt. Han har aldri meldt adresseendring, alltid vært folkeregistrert hos moren sin.
Perfekt. Altså har du full kontroll. La ham bare vente. Ikke sitt her og gråt. Han tror sikkert du ligger og tvinner tomler og venter på ham. Overrask ham!
Da søsteren drar igjen, får ikke Ingrid sove. Hun vandrer rundt i leiligheten, slår på lysene overalt. I badehyllen står barberkremen hans. Hun tar tuben og slenger den rett i søpla. Lyden er en slags første salve i en ny, stille kamp.
De neste ukene føles underlige. Ingrid tvinger seg på jobb. Kollegaene legger merke til at hun har blitt tynnere og ser sliten ut, men hun skylder på våren og lite vitaminer. Samtidig oppdager hun små gleder hun før overså.
Leiligheten er mye renere uten Knut. Ingen smuler på bordet, ingen skitne jeans slengt på sofaen. Maten i kjøleskapet varer lenger. Hun trenger ikke lage middag hver kveld en lett salat holder. Kveldene er fri. Hun finner frem strikkepinnene igjen og begynner å strikke skjerf til TV-serien.
Stillheten slutter å være skremmende. Den blir helende. Ingen som maser om nyheter, ingen som bytter kanal når hun endelig vil se film.
Men hun tviler fortsatt. Kanskje søsteren tar feil? Kanskje han virkelig tenker på henne?
Svarene kommer en fredagskveld, på kjøpesenteret, der Ingrid er for å kjøpe mer garn til strikketøyet. På rulletrappen opp ser hun dem.
Knut står foran vinduet til gullsmeden. Ved armen hans henger en ung kvinne, ikke mer enn tretti, i en skarp, rød kåpe. Knut smiler sånn han en gang smilte til Ingrid, for tjue år siden. Han peker på et armbånd. Kvinnen ler, kaster hodet tilbake. De ser lykkelige ut.
Ingrid trekker hettejakken tett rundt seg og gjemmer seg bak en stor mann. Hjertet dundrer. Hun ser Knut, som “måtte finne seg selv”, omfavne en annen.
Akkurat der og da dør noe i henne. Men samtidig våkner noe nytt. En kjølig ro.
Ingrid gjør ingen scene. Hun følger dem ikke. Hun snur, går til bilen, og kjører hjem.
Det første hun gjør hjemme er å hente frem eiendomsdokumentene. Skjøtet står på henne. Gave fra mor. Bare hennes og barnas navn på adressen. Knuts er ikke der. Han har alltid sagt: “Papirarbeid er bare styr, jeg bor jo her.”
Ingrid finner nummeret til en lokal låsesmed.
Hei, jeg må bytte lås snarest. Ståldør. Ja, jeg har papirer på leiligheten. Kan dere komme om én time? Flott.
Låsesmeden, en kraftig mann i blå kjeledress, gjør jobben uten spørsmål.
Sett inn den beste, sier Ingrid. Slik at ingen åpner, selv ikke med gamle nøkler.
Ordner, frue. Da lukker vi vekk hvem som helst, ikke bare gamle ektemenn.
Lyden av drillen er musikk. Spillet av spon på dørmatten minner henne om at gammel sorg og gamle vaner faller av. Når låsesmeden gir henne nøkkelsettet, lukker hun nøye, fire vridninger. Hjemmet er en borg.
Hun pakker resten av Knuts ting vinterjakker, sko, fiskestenger, verktøy i store svarte søppelsekker. Fem stykker. Hun setter dem ut i fellesgangen.
En uke går. Ikke et ord fra Knut. Kanskje følelsestesten med den unge frøkna drar ut. Ingrid kjenner freden synke inn. Hun søker skilsmisse gjennom Altinn utrolig enkelt.
En lørdag morgen ringer det ivrig på døra. Ingrid kikker i dørspionen. Knut står der med matposer og en bukett nelliker.
Hun åpner ikke. Hun legger pannen mot den kalde ståldøren og venter.
Knut roter etter nøkkelen, prøver låsen. Metall mot metall. Får den ikke inn. Tester igjen. Får det ikke til. Lett desperat stemme:
Ingrid! Er du hjemme? Hva har skjedd med låsen?
Stille.
Ingrid! Slutt med tull! Jeg kom før tiden! Jeg savnet deg!
Ingrid trekker pusten, roper tydelig gjennom døra:
Tingene dine ligger i søppelsekkene til venstre. Ta dem og gå.
Stille bak døren.
Hun hører han rasler og røsker.
Har du blitt gal? Åpne opp! Jeg har rett til å komme inn i mitt hjem!
Dette er ikke ditt hjem, Knut. Dette er min leilighet. Du ville bo for deg selv? Nå har du fått ønsket ditt. For alltid.
Har du byttet lås? Hvordan våger du? Jeg ringer politiet! Brannvesenet!
Gjerne det men vis dem dokumentasjon. Fortell dem at du gikk fra kona di for å “teste kjærligheten”. Tror kanskje politiet får seg en god latter.
Hvilken ny dame? Du prater tull! Jeg bodde alene!
Jeg så dere på senteret. Gullsmedbutikk. Rød kåpe. Ikke mer løgn. Eksperimentet er over. Negativt utfall.
Han brøler skjellsord, banker på døra, sparker til slutt nellikene og søppelsekkene på dørmatta.
Ditt troll! roper han til slutt. Tenk deg om!
Så hører hun heisen, dører smeller, og alt blir stille.
Ingrid sklir nedover døra til gulvet. Føttene dirrer, tårer renner, men det er ikke sorg det er lettelse.
Hun sitter en stund, reiser seg, skyller ansiktet kaldt før hun ser seg i speilet. En sliten, men stolt kvinne.
SMS fra Ragnhild: “Hvordan gikk det med Casanovan vår? Så bilen på tunet.”
Ingrid svarer: “Borte. Med sakene sine. Låsene funker ypperlig.”
“Du er rå! Kommer med bløtkake i kveld, så feirer vi ny start!”
Ingrid går ut på kjøkkenet, setter på vannkokeren. I øyekroken ser hun nellikene Knut sparket fra seg. Godt hun aldri åpnet. Nelliker han lærte aldri at hun heller ville hatt tulipaner.
En måned senere er skilsmissen gjennomført. Alt gikk raskt, barna er voksne. De selger hytta og deler pengene, bilen fikk Knut mot å betale henne ut (noe hun brukte på en reise).
Hun hører fra felles bekjente at “den friske musa” forsvant straks hun skjønte han ikke hadde leilighet å tilby. Hybelen ble for dyr, så Knut måtte hjem til mora i boligblokken på Høyenhall.
Ingrid bryr seg ikke. Hun har nettopp kommet hjem fra Tyrkia sin første solotur på mange år. Brune ben, nytt sommerantrekk, kanskje en liten ferieflørt med en kjekk tysker. Ikke noe alvor, bare en påminnelse: hun er fortsatt vakker.
En kveld hun går hjem fra jobben, roper noen på henne ved blokka.
Ingrid?
Der står Knut, tynnslitt, i en rufsete vindjakke.
Hei, sier hun, uten å stoppe helt.
Kan vi… kan vi prate? Jeg var dust, jeg dreit meg ut. Mamma maser, jeg savner hjemmet. Jeg savner suppa di. Kan vi prøve igjen? Tjue år kan man ikke bare slette…
Ingrid ser lenge på ham og oppdager at hun ikke føler noenting. Ikke sinne, ikke sorg. Bare tomhet.
Tjue år forsvinner ikke, nei, sier hun. Men fortiden må få bli nettopp det. Jeg har startet et nytt liv, Knut. Og det er ikke rom for fortidens feil eller for deg.
Men jeg har forandret meg! Jeg skjønner alt nå!
Jeg også har forandret meg, smiler hun. Jeg har lært meg at alene ikke er ensomt. Det er frihet.
Hun fisker opp sine blanke nye nøkler, setter kursen for inngangsdøren. Døra summer henne inn. Låsen glipper bak henne og stenger Knut og hans anger ute.
I heisen tenker hun: kanskje nye lyse tapeter i gangen? Kanskje et bedre hvilestol, så hun kan strikke på kvelden. Livet er bare så vidt i gang, og nøklene til dette livet er endelig bare hennes egne.




