Mamma

– Hei, du med halen! Hvem tilhører du? Ingrid stanset opp, og betraktet den store, røde katten som satt utenfor døren hennes.

Katten svarte selvsagt ikke. Han lot heller ikke til å bry seg om Ingrids ankomst. Han flyttet seg knapt, bare det ene, litt frynsete øret rykket til som for å si: Ja, jeg hører deg! Men bekymre deg ikke, jeg har ingen planer om å svare.

– Jaja, vær sånn du. Ingrid ble litt fornærmet og begynte å lete etter nøklene sine i vesken.

Som om han forsto hva hun gjorde, flyttet katten seg et par centimeter på dørmatten, men forsvant ikke. Han holdt blikket rettet mot Ingrid hele tiden.

Endelig fant hun nøklene og begynte å fikle med låsen, stadig med et blikk på den uanmeldte gjesten.

Leiligheten var fortsatt ny for henne og Henrik. To-roms, liten og sjarmerende, akkurat det de hadde drømt om. Noen vil sikkert si at man ikke burde slå seg til ro i en gammel blokk, at man burde sikte høyere og drømme større. Tja! Kanskje har de rett, men Ingrid og Henrik ville knapt klart å holde latteren tilbake. For bare et halvt år siden bodde de trangt hjemme hos bestefaren hans, og det at de nå hadde fått sitt eget sted, føltes allerede som et lite mirakel.

– Bare dere ikke krangler med naboene! sa svigermoren hennes, Ragnhild, mens de vasket ut leiligheten før bryllupet. De er ordentlige folk, selv om de er litt glade i øl.

– Men er de like ordentlige da, hvis de drikker slik? Ingrid lo, vred opp moppen og dyttet krøllene bort fra ansiktet.

Hun hadde alltid slitt med det håret. Henrik elsket det de ville lokkene men Ingrid var lei. Spesielt under husarbeid. Uansett hvordan hun forsøkte å temme dem, spratt de ut igjen, danset villig rundt panna hennes og fikk henne til å ligne en forvirret løvetann.

– Det er vanskelig å forklare, Ragnhild ristet på hodet, De har hatt mange utfordringer, skjønner du, og ikke alle evner å takle alt i livet på en god måte.

Det forsto Ingrid godt. Som foreldreløs, fått bortadoptert før hun var fylt atten, visste hun hvordan folk kunne synes synd på seg selv og glemme at det var noen som trengte dem.

Mor hadde forlatt Ingrid på jernbanestasjonen da hun bare var knappe tre år. Hun ble sittende, akkurat som mor hadde sagt, på benken i venterommet med en lapp i lommen og en enøret, fillete kosehare klemt mot brystet. Mor sa hun skulle komme tilbake, og Ingrid satt og ventet, med tårer som piplet lydløst. Hun måtte på do, men torde ikke røre seg. Skulle ikke mor bli sint eller slå?

Men mor kom aldri tilbake. I stedet dukket en uniformert politimann opp. Han spurte og spurte, men Ingrid ristet febrilsk på hodet. Ikke tale om at hun ville svare. Gråten var for lengst brukt opp. Hun frøs, var sulten og våt, men politimannen gav seg ikke. Først da han klappet koseharen forsiktig og spurte:

– Hva heter denne langeøren?

Ingrid tinet litt opp, og svarte lavt:

– Bjørn

Mannen strøk henne forsiktig over hodet og spurte:

– Har mamma vært borte lenge?

Da brast det for Ingrid. Høylytt hulket hun, til forskrekkelse både for politimannen som ropte etter kollegaen sin, og folkene rundt som for første gang la merke til den lille jenta på benken alene.

Hvorfor mor hadde gjort det, fant Ingrid ut mange år etterpå. Rett før hun skulle gå ut av ungdomsskolen, kom en fremmed dame løpende mot henne etter skoletid:

– Jenta mi! Jeg har funnet deg! Kom og gi mamma en klem! Jeg har savnet deg sånn!

På det tidspunktet bodde Ingrid i fosterhjem, sammen med seks andre barn. Lenge hadde hun lært seg å ikke stole på voksne. I det hjemmet fikk ingen gå sulten eller kald, men kjærlighet var ikke en del av pakken. Da de fylte atten, var det på tide å flytte ut. Andre barn tok deres plass.

Ingrid løp ikke den fremmede i møte. Joda, det hadde vært deilig, tenkte hun, endelig å få den klemmen, det kjærlige blikket om natten når hun måtte trøstes ved koseharen. Sukke seg i søvn mens hun ventet på en mamma som aldri kom. Merkelig, hvor stor plass en gammel, enøret kosehare kunne få i et barns hjerte

Drømmen om mor forsvant aldri, men hun hadde lært seg å skjule den.

Da kvinnen forsøkte å omfavne henne, trådde ei av “søstrene”, Mari, frem og stilte seg i veien.

– Ingrid, hvem er det der? Mari så mistenksomt på kvinnen.

– Aner ikke

Alt gikk rundt for Ingrid hun klarte ikke samle tankene. Mari grep henne bestemt i hånda og dro henne med seg hjem, vekk fra skolegården. Da de kom inn døra, trakk begge på skuldrene til fosterforeldrene:

– Hva er det?

Slik fikk Ingrid en søster.

Mari, som også var blitt sviktet ikke av mor, men av en far som forsvant i fylla skjønte akkurat hva Ingrid følte. Hun bare sa:

– Vi får finne ut av det. Men jeg kan si deg, Ingrid, det eneste du får ut av en samtale med henne, er svarene du aldri har fått. Kanskje slipper du å lure på om det var din feil.

– Hvordan vet du at jeg tenker sånn?

– Fordi vi alle gjør det. Hva manglet det ved oss, liksom?

Ingrid snakket aldri mer om det.

Hun pratet til slutt med moren sin. Det var nesten som å snakke med et ekko. Unnskyldninger, forklaringer, meningsløst mas og et forsøk på å vri fortiden. Alt handlet om å flykte fra ansvar.

– Jeg forlater deg aldri, hadde mor sagt en gang.

– Det gjorde du jo, svarte Ingrid. Jeg kan ikke tilgi deg. Selv om jeg prøver, kan jeg aldri glemme.

Alt Ingrid bestemte seg den ettermiddagen: Ingen skal få fortelle meg hva jeg skal føle eller huske. Bare jeg vet hva jeg bærer på.

Mari forsto henne. Gjør som du vil, Ingrid. Du vet best selv.

De lo mye i årene etter. Da Mari fikk barn, sa hun ironisk til Ingrid:

– Ingen vet egentlig hvordan man skal leve riktig hverken du, jeg eller noen andre.

– Så hvordan skal man da leve, Mari?

– Ha det gøy! Sørg for at dine har det godt, og la andre se på livet ditt og føle seg mindre fristet til å se såpeopera.

Ingrid tok etter hvert problemene sine mindre alvorlig. Rom i gammelt kollektiv? Tja, men sentralt, nær jobb. Litt oppussing, og vips hjemmekoselig! Svigermor hadde hatt rett, naboene var høyst ålreite. Tragedier hadde gjort dem sårbare, men det fantes omtanke å finne bak lagene av kapslet smerte.

Det var ikke lett for Ingrid å forstå dette. Hun hadde ikke kjent mye varm omtanke tidligere bare Mari.

Det var svigermoren og bestefaren til Henrik som hjalp henne å se annerledes på ting.

Ragnhild var handlekraftig, sta og snill. Det var et lite under at hun tok imot Ingrid som sin egen datter. Mari kalte det en bragd.

– Ikke forvent for mye, Ingrid. Du er ikke akkurat en drømme-svigerdatter i utgangspunktet, uten familie og få ressurser.

– Men jeg har fått plass i boligkøen!

– Åh, husker du hvor lang køen er? Forvent deg ingenting, Ingrid. Og ikke nevne boligdrømmen til svigermor før du faktisk har fått papirene i handa.

– Det forstår jeg.

Ragnhild var litt overveldende i begynnelsen. En høy, kraftig dame med brennende øyne og altfor mye energi. Ingrids egen mor hadde aldri vært nær. Og selv om hun tok imot omsorg fra Henrik, kom hun ikke unna følelsen av at svigermor påførte henne godt med vilje.

– Ingrid, jakken min er så gammel. Bli med meg til senteret og hjelp meg å finne en ny?

Hver gang kom de hjem med poser og nytt tøy, mest til Ingrid som bare takket høflig og knapt visste hvordan hun skulle demonstrere takknemlighet på norsk vis.

Men etter hvert forsto Ingrid at det var ekte. Ragnhild krevde ingenting tilbake, men var glad i henne, sånn helt på ordentlig.

Ingrid fikk tilbud om å bo for seg selv med Henrik, for unge mennesker trengte egen tid, som Ragnhild sa. Bestefaren til Henrik støttet flyttingen og laget te på gamle måten da Ingrid kom på besøk.

– Savner du Ragnhild, Ingrid?

– Nei, hun har aldri gjort meg noe vondt!

Bestefaren lo, og røpet at Ragnhild regnet Ingrid som familie. Hun har et stort hjerte, men ikke vær redd for å trekke deg litt unna hvis det blir for mye.

– Dere trenger ikke synes synd på meg, altså! Jeg klarer fint å vise omtanke selv!

– Hm, hvorfor er det så ille å bli litt syntes synd på?

– For det kjennes svakt ut.

– Er det ikke sånn at det egentlig handler om å være menneskelig? Ingen av oss er bare sterke hele tiden. Noen ganger trenger vi bare at andre bryr seg.

Ingrid tok de ordene med seg. Det handler om å vise hjerte, så lenge man gjør det med omtanke.

Nå stod hun utenfor den nye leiligheten. Katten rørte seg først ikke, men da Ingrid åpnet døren til leiligheten, forsvant den plutselig opp trappen, bare for å komme tilbake med en liten kattunge i munnen.

– Oj! Ingrid tok den lille nøstet i hendene, da kom den røde katten tilbake, denne gang med enda en kattunge.

Den andre kattungen var like rød, men mye livligere og protesterte heftig mot å bli båret inn. Ingrid lo høyt av synet, og fikk til slutt begge små inn. Den store katten gikk rett inn og undersøkte gangen før han forsiktig la kattungene på et brett.

– Du er jo jammen verdens beste mamma, du, Ingrid smilte og trakk på skuldrene, Kom inn, da. Er det flere der ute?

Katten så seg nøye rundt, men var trygg på at ungene var i gode hender hos Ingrid.

Ingrid hentet melk, så de små fikk mat, og inviterte både Henrik og Ragnhild til middag der de sammen diskuterte hva de skulle gjøre med alle de firebeinte.

– Ragnhild, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke sende dem ut igjen, men kan jo ikke ha et helt katteherberge heller.

– Det er ditt hjem nå, Ingrid, svarte Ragnhild med et smil, mens hun lot en kattunge krølle seg i fanget. Du skal bestemme sammen med Henrik.

– Jeg kan prøve å finne et nytt hjem til den ene kattungen, men tror kanskje jeg må beholde pappa-katten selv. Jeg har mye å lære av ham.

– Hva da? lurte Ragnhild.

Henrik smilte, og Ingrid fikk æren av å avsløre hemmeligheten de hadde spart på til Ragnhilds fødselsdag.

– Å være en god mamma Nå får jeg snart to lærere. Deg og denne firbeinte nannien her.

Katten lot seg klappe på øret. Da Ragnhild omfavnet henne, strømmet tårene hos Ingrid, og hun visste at hun endelig hadde funnet hjem.

I dag, da jeg ser meg tilbake, tenker jeg at det viktigste jeg har lært, er at mennesker og dyr trenger omsorg. Å vise hjertet sitt, å våge å ta imot varme, selv fra uventet hold, er det som gjør et hjem ekte. Det er ikke nødvendig å ha mye. Bare litt varme, og en som vil deg vel, er nok.

Rate article
Intigue Life
Mamma