Mamma, flytt inn hos oss! Hvorfor skal du gå rundt alene hele tiden? Hos oss får du det bedre, du får litt mer komfort, og noen kan holde et øye med deg pleide datteren min Ingrid å si hver eneste kveld hun ringte for å forsikre seg om at alt stod bra til hos meg.
Jeg sa alltid nei. Tross alt er jeg blitt syttifem, har mine rutiner, mine vaner, mitt tempo.
Jeg liker å stå tidlig opp, lage meg en kopp kaffe i den samme, litt skadde koppen jeg har hatt i årevis, og sitte litt foran vinduet og titte ut på lønnetrærne utenfor blokka. Dette er ikke luksus, men det er hjem. Min ro. Min egen verden.
Likevel kjente jeg mer og mer på ensomheten. Særlig etter at min kjære hund, Lykke, døde for to år siden. Stillheten i leiligheten min kunne tidvis overdøve alt annet. TV-en mistet glansen, bøkene la jeg fra meg etter et par sider, og venninnene var oftere borte hos barn og barnebarn enn innom hos meg for en kopp te. Så jeg begynte å lure på om Ingrid kanskje hadde rett.
En ettermiddag ringte hun igjen:
Mamma, flytt inn hos oss. Vi gjør klar et rom til deg, det blir enklere for deg, og du får være sammen med oss hver dag
Greit, svarte jeg, og ble overrasket over min egen besluttsomhet. Hvis dere virkelig mener det, så flytter jeg gjerne inn.
Lite visste jeg om hvor mye dette kom til å endre livet mitt. Først til det bedre. Og så … ikke fullt så bra.
Ingrid ble i ekstase.
Mamma, du aner ikke hvor glad jeg er! sa hun, mange ganger, som om hun var redd jeg skulle ombestemme meg før det ble en realitet. Eirik kommer og hjelper deg i helga. Vi har kjøpt nytt sengetøy, gardiner, og ei nattlampe. Det blir kjempefint!
Jeg ville tro at dette skulle bli starten på en ny, rolig fase i livet. Nærmere familien. At jeg ikke lenger måtte sovne alene med klokka som tikker i stua. Den kvelden pakket jeg noen klær, noen bilder, et par bøker jeg liker. Resten lot jeg ligge igjen. “Det er jo bare på prøve,” sa jeg til meg selv.
Lørdag kom Eirik på slaget. Smilende, hjelpsom, litt for energisk for min smak, men veldig hyggelig. Da vi låste døra til leiligheten følte jeg nesten en fysisk smerte som om en del av meg sa farvel til det livet jeg kjente.
Leiligheten til Ingrid var stor og lys, full av liv: lekebiler over hele stua, malingflekker på bordet, skittentøy i kurven. Rommet mitt var virkelig gjort i stand med ny seng, lun belysning, og en potteplante på bordet. Kanskje dette skulle gå bra?
De første dagene var fine. Ingrid lagde god kaffe til meg, barnebarnet Jonas pratet i vei om barnehagen, og Eirik spøkte under middagen. Jeg gikk tur med Ingrid i parken, lagde lapskaus til dem, og Jonas slukte pannekakene mine som om han aldri hadde smakt bedre mat. Jeg følte meg både til nytte og avholdt.
Men på den fjerde dagen begynte det å skjære seg.
Først var det bråket. Eirik stormet rundt i leiligheten med skoene på, Ingrid jobbet hjemmefra med telefonen limt til øret, og Jonas lekte med en racerbil som hadde motorlyder, horn og alarmsirene. Jeg fikk vondt i ørene.
Da jeg påpekte at det var mye støy, smilte Ingrid bare:
Mamma, sånn er det med barn i huset. Du venner deg til det!
Jeg prøvde virkelig. Men om kvelden, når alle sov, banket hjertet mitt så hardt at jeg ikke fikk sove. Etter femten år i stillhet føltes dette kaotiske familielivet som en storm som bare aldri roet seg.
Så kom det neste problemet. Under middagen hentet Eirik et glass vin, og deretter ett til. Ikke noe dramatisk, men etter tredje og fjerde glasset ble stemningen mer høylytt. Jeg har alltid vært redd for høye stemmer, det stammer helt fra barndommen, og jeg får hjertebank bare av tanken. Jeg liker ikke å tenke på det.
Jonas begynte å mase, Ingrid virket sliten, og Eirik begynte å brumme misfornøyd: “Er det ingen i dette huset som klarer å slappe av?” Jeg satt på enden av bordet, med hendene foldet i fanget, og lurte på hvor det ble av det varme hjemmet jeg hadde håpet på.
Dagene rullet videre, og flere småting dukket opp.
Ingrid, på dårlige dager, sa:
Mamma, kan du prøve å ikke være i veien i dag? Jeg har altfor mye å gjøre.
Eirik lot skitne tallerkner stå på kjøkkenet og sa halvt på spøk, halvt på alvor:
Du har jo alltid vært god til å rydde, mamma, ikke sant?
Jonas gløttet sjelden innom rommet mitt. Og jeg selv gikk ut av det mindre og mindre for hver dag.
Hvis jeg tilbød meg å lage middag, svarte Ingrid:
Mamma, det trengs ikke. Du skal heller få slappe av.
Men så foreslo jeg en spasertur, og fikk alltid høre:
Ikke akkurat nå, vi har ikke tid. Kanskje i morgen.
Men i morgen kom aldri.
Så en natt, i tolvtiden, våknet jeg av høye stemmer. Ingrid og Eirik kranglet som om hele verden skulle høre på. Rop, beskyldninger, nerver. Jeg reiste meg, ville gå inn for å roe dem, men Ingrid sendte meg et iskaldt blikk:
Mamma, dette gjelder ikke deg. Gå å legg deg.
Jeg adlød. Gikk tilbake til rommet, lukket døra, og kjente noe gå i stykker inni meg.
Senere på kvelden fikk jeg skyhøyt blodtrykk, og de måtte ringe lege. Jeg måtte forklare at jeg ikke gikk på medisiner, selv om de fleste i min alder gjør det. “Kanskje det er på tide å begynne,” bemerket legen.
Det var da jeg for første gang tenkte på min egen leilighet. På kjøkkenet der hjemme med den lille blomstervasen. På lenestolen foran vinduet. På bøkene mine. På stillheten. På friheten.
Den tanken kom tilbake, oftere og oftere. Helt til en ettermiddag hvor jeg fant Jonas på rommet sitt foran nettbrettet, så oppslukt av spill at han ikke engang merket at jeg var der, og jeg skjønte:
Jeg hører ikke til her.
Jeg er en gjest, ikke en del av familien.
Ikke en gjest man gleder seg til å se.
En man tåler.
Om kvelden sa jeg rolig til Ingrid:
Jeg reiser hjem.
Hun skjøv tallerkenen til side og så overrasket, nesten småirritert på meg.
Mamma, du har jo alt du trenger her. Hvorfor vil du tilbake til ensomheten?
Skatten min svarte jeg mildt ensomhet er ikke det samme som å mangle ro. Du forstår det sikkert når du blir eldre.
Ingrid prøvde å overtale meg, men hjertet mitt var allerede bestemt.
Dagen etter pakket jeg sakene og ba Eirik kjøre meg hjem.
Da jeg låste opp døra til min leilighet igjen, var det som om jeg endelig kunne puste ordentlig. Jeg vasket over gulvet selv om alt var rent. Stelte blomstene mine. Lagde te i min gamle kopp. Satte meg ved vinduet.
Stillheten tilhørte meg. Den var ikke skremmende. Den var god. For første gang på lenge smilte jeg, helt innerst.
Jeg tenkte på en kattunge. En rød en, med grønne øyne. En liten venn som kunne fylle hjemmet mitt med purrelyder.
Ja. I morgen drar jeg til Dyrebeskyttelsen.
For livet kan starte på nytt uansett alder.
Så lenge stedet virkelig er ditt.




