Mamma er syk og kommer til å bo hos oss en periode. Du må ta deg av henne! sier mannen til Ingrid.
Unnskyld, hva sa du? Ingrid setter mobiltelefonen ned, der hun nettopp har sjekket jobbchatten.
Eirik står i kjøkkendøra, armene i kors. Han ser ut som om han har kommet med en avgjørelse det ikke er rom for å diskutere.
Jeg sa at mamma kommer hit for å bo hos oss en stund. Hun trenger jevnlig hjelp. Legen sa to-tre måneder, minst. Kanskje lengre.
Ingrid kjenner en stramhet vokse i brystet.
Når bestemte du dette? spør hun, med rolig stemme.
Jeg pratet med søstra mi i morges. Og med legen. Alt er allerede i orden.
Så dere tre har bestemt dette uten meg, og jeg får bare beskjed og skal si meg enig?
Eirik rynker øyenbrynene, som om han hadde forventet litt motstand men likevel blir overrasket at det faktisk kommer.
Ingrid, du skjønner jo. Det er min mamma. Hvem andre skal ta henne? Søstra mi bor i Bergen, har to små barn, hundre baller i lufta… Og vi har jo god plass her, og du er jo hjemme nesten hver dag…
Jeg har fulltidsjobb, Eirik. Heltid. Fra ni til sju, iblant senere. Det vet du godt.
Ja, men? han trekker litt på skuldrene. Mamma er ikke kravstor. Hun trenger bare litt hjelp; at noen gir henne medisiner, varmer mat, hjelper henne litt på badet… Du fikser det.
Ingrid ser på ham og kjenner en merkelig nummenhet inni seg. Ikke sinne. Bare et iskaldt, krystallklart blikk: han tror virkelig dette er normalt. At hennes jobb, slit og tid er mindre verdt enn mamma sitt behov.
Har du vurdert hjemmesykepleier? spør hun lavt.
Eirik grimaserer.
Du vet hvor dyrt det er! En god hjemmehjelp koster minst 15 000 kroner i måneden. Hvor skal vi ta de pengene fra?
Har du vurdert å ta permisjon uten lønn? Eller redusert stilling?
Han ser på henne som om hun har bedt ham hoppe utfor Holmenkollbakken.
Ingrid, jeg har ansvar på jobb. De slipper meg ikke i to-tre måneder! Dessuten jeg har ingen peiling på medisiner, blodtrykk og alt det der.
Og det har jeg, mener du? sier hun, rolig.
Eirik famler et øyeblikk, som om samtalen begynner å gå utenfor manus.
Du er kvinne, sier han til slutt. Du har det liksom i deg. Det ligger i instinktet ditt. Du har alltid vært flinkere med syke folk.
Ingrid nikker sakte, mest for seg selv.
Instinkt, altså.
Ja… vel.
Hun legger mobilen med skjermen ned på bordet. Hendene skjelver litt.
Ok, sier hun. Greit, la oss gjøre det sånn: Du tar permisjon uten lønn i to måneder, jeg fortsetter å jobbe, vi tar oss av moren din sammen. Jeg hjelper på kvelder og i helgene, du tar dagtid. Enig?
Eirik åpner munnen. Lukker den igjen.
Ingrid… er du seriøs?
Absolutt.
Men de lar meg jo ikke gå!
I så fall får vi finne en hjemmehjelp. Jeg er villig til å betale halvparten, eller til og med seksti-førti om du mener jeg tjener mindre enn deg. Men jeg tar ikke hele ansvaret for alenepleie av din mor på mine skuldre. Det gjør jeg ikke.
En tyngende stillhet fyller rommet. Klokken på veggen tikker høylytt.
Eirik kremter.
Så du sier nei?
Nei, hun ser ham rett i øynene. Jeg sier nei til å være gratis døgnvakt ved siden av full stilling, uten at jeg har noe jeg skulle sagt. Det er to forskjellige ting.
Han stirrer på henne lenge, som om han prøver å lodde om det virkelig er alvor.
Du skjønner at det er min mamma? stemmen hans er sår, full av den dype, tunge skuffelsen til en voksen mann som for første gang blir bedt om å ta ansvar selv.
Jeg skjønner, sier Ingrid stille. Derfor foreslår jeg løsninger som gir oss alle verdighet og helse. For moren din også.
Eirik snur brått og forsvinner ut av kjøkkenet.
Døra inn til stua smeller ikke hardt, men bestemt.
Ingrid blir sittende ved bordet, og ser på teen som er blitt kald i koppen. Én tanke går igjen i hodet, rolig og distansert:
«Nå har det startet.»
Hun vet dette bare er begynnelsen.
Hun vet han nå vil ringe søsteren. Så moren. Så søsteren igjen. Om en time eller to banker svigermor på døra hun bor jo rett nedi gaten og får alltid med seg alt. Det blir en lang krangel, hvor hun blir stemplet som kald, utakknemlig, egoistisk, en dame som har glemt hva familie betyr.
Men viktigst av alt Ingrid kjenner plutselig at hun ikke lenger har tenkt å beklage seg for at hun vil sove mer enn fire timer per natt. Eller for at jobben hennes ikke er en hobby. Eller at hun har nerver og blodårer rett til eget liv, som ikke skal fortapes i en endeløs pleietjeneste.
Hun reiser seg, går til vinduet og åpner det lille vindusvippet.
Den kalde nattelufta strømmer inn, med lukt av våt asfalt og røyk fra et bål et sted langt borte.
Ingrid trekker pusten dypt.
«Si hva de vil, tenker hun. Det viktigste er at jeg nå har sagt mitt første nei.»
Og det neiet er det tydeligste hun har sagt på tolv år.
Neste morgen våkner Ingrid av at ytterdøra åpnes. Nøkkelen går rundt to ganger varsomt, nesten beklagende. Så høres slepende skritt og en svak hoste.
Hun ligger stille og lytter mens noen tar av seg kåpen, setter fra seg handleposer og drar av seg sko. Det føles ikke som et hverdagsritual lenger men som opptakten på en krig uten advarsel.
Eirik ? stemmen til Liv er svak, men bærer fremdeles et snev av autoritet. Er du hjemme?
Eirik, som nok ikke har sovet hele natta, svarer med altfor munter stemme:
Her, mamma. Kom på kjøkkenet, jeg har satt over te.
Ingrid lukker øynene. «Han har ikke engang sagt at hun skulle komme i dag. Han bare gjorde det.»
Hun tvinger seg opp, tar på morgenkåpa og går ut i gangen.
Liv står der liten og sammenkrøpet, i en gammel marineblå kåpe hun har brukt i årevis. Posen med medisiner og termos i hånden. Hun smiler slitent til svigerdatteren, med det lille overtaket i blikket hun alltid har hatt.
God morgen, Ingrid. Beklager at jeg kommer så tidlig. Legen mente at jo før jeg flytter, jo bedre.
Ingrid nikker.
God morgen, Liv.
Eirik kommer ut med brett te, knekkebrød, tabletter på fat.
Mamma, gå og legg deg i storstua. Jeg har redd opp til deg.
Hvem pakker ut tingene? Liv vender seg til Ingrid. Du kan hjelpe, sant?
Ingrid merker hvordan det begynner å dunke i tinningene.
Klart det, svarer hun. Etter jobb.
Etter jobb? Livs stemme blir hakket skarpere. Men hvem er med meg i dag?
Eirik kremter.
Jeg er på jobb fra morgen av, mamma. Men jeg kom meg fri til lunsj. Ingrid han ser bedende på henne kan ikke du ta deg fri?
Ingrid stirrer lenge på mannen sin.
Jeg skal holde prosjektpresentasjon for kunden i dag. Den kan umulig avlyses.
Men etterpå? Liv er i ferd med å henge fra seg kåpa. Etter presentasjonen?
Da kommer jeg hjem som vanlig. Rundt sju, halv åtte.
Stillheten sprer seg.
Liv kommer langsomt ned på puffen.
Så jeg blir alene hele dagen?
Eirik sender et bedende blikk til Ingrid.
Hun svarer rolig:
Liv, jeg lager mat slik at alt er klart for hele dagen. Medisinene legges opp etter klokkeslett, og jeg setter på lapper. Skjer det noe, ringer du meg. Jeg tar telefonen selv under presentasjonen.
Liv trekker leppene sammen.
Men hva om jeg faller? Eller tar feil medisin?
Da ringer du legevakten. Det er bedre enn at jeg bruker en time på å komme meg hjem.
Eirik åpner munnen, men sier ingenting.
Liv ser på sønnen.
Eirik, hørte du?
Mamma , svarer han lavt. Ingrid har rett. Vi er ikke helsepersonell. Om det skjer noe alvorlig, må vi ringe sykehus.
Ingrid overraskes over at dette faktisk er første gang han sier Ingrid har rett høyt. Hun kan ikke huske sist.
Liv reiser seg tungt.
Sånn blir det altså da er det sånn.
Hun går inn på rommet sitt, drar posen etter seg. Døra lukkes stille.
Eirik vender seg mot sin kone.
Du kunne jo
Nei, avbryter Ingrid. Det kunne jeg ikke. Og det skal jeg ikke.
Hun går ut på kjøkkenet, heller opp et glass vann, drikker det i ett drag.
Eirik kommer etter.
Ingrid jeg skjønner det er vanskelig. Men det er jo mamma.
Jeg vet.
Hun er jo virkelig syk.
Jeg tror på det.
Men hvorfor sier du
Ingrid snur seg mot ham.
Fordi, om jeg nå bare sier ja og tar alt, så blir det normen. For alltid. Skjønner du det?
Han sier ingenting.
Jeg elsker deg, fortsetter hun. Jeg vil ikke at vi skal ødelegge ekteskapet vårt fordi én mener at den andres liv skal opphøre.
Eirik senker hodet.
Jeg jeg får snakke med søsteren min én gang til. Kanskje hun kan komme i helgene.
Det hadde vært fint.
Han ser spørsmålsfullt på henne.
Blir du sint på meg?
Ingrid smiler litt for første gang på lenge.
Jeg er allerede irritert. Men jeg vil ikke at det skal ødelegge alt mellom oss.
Han nikker.
Jeg skal gjøre mitt beste for å rette opp.
Ingrid ser på klokka.
Jeg må gjøre meg klar. Presentasjonen begynner om to timer.
Hun forsvinner inn på soverommet. Eirik blir stående, alene igjen på kjøkkenet og kikker ned i en tom kopp.
Dagen blir overraskende rolig. Presentasjonen går strålende kunden er fornøyd, og lover ekstrahonorar for rask levering. Hun forlater kontoret halv sju, med letthet i brystet.
I T-banen sender hun Eirik en melding:
«Hvordan går det med mamma?»
Svar kommer umiddelbart:
«Hun sover. Jeg har vært hjemme siden kl 15. Lagde middag. Vi venter på deg.»
Ingrid fester blikket i det mørke vinduet.
«Vi venter på deg.»
Det ordet har ikke føltes så hjemmekjært på evigheter.
Hjemme venter de faktisk.
På bordet står salat, ovnsbakt laks, poteter. Liv sitter i godstolen og leser. Da svigerdatteren kommer inn, legger hun boka til side.
Ingrid du er hjemme.
Ja.
Kom og spis. Eirik har laget alt. Vasket opp, til og med.
Ingrid ser på mannen sin.
Han trekker lett på skuldrene som om det er den naturligste ting i verden.
Hun slår seg ned.
Liv kremter.
Jeg tenker vi burde kanskje se etter en daglig hjemmehjelp. Så ikke Eirik sliter seg ut på jobben.
Ingrid løfter blikket.
Det hadde vært lurt.
Jeg kan ringe søsteren min, føyer Eirik til. Vi deler kostnadene. Hun sa hun skulle tenke på det.
Liv sukker.
Skulle aldri tro jeg skulle ende opp med at en fremmed måtte bytte på meg…
Ingen her er fremmed, mamma, sier Eirik lavt. Vi er familie. Men nå må alle ha sine grenser.
Ingrid ser på Liv, som ettertenksomt nikker.
Kanskje det er tid for å lære, sier hun sakte.
Da ringer Livs telefon.
Hun ser på skjermen og sukker.
Det er Nina.
Eirik svarer.
Hei… Ja, mamma… Ja, vi er hjemme… Vi trenger hjelp. Ikke bare penger. Kom til oss i helgen, så tar vi en prat sammen.
Han legger på.
Ser på Ingrid.
Hun kommer.
Ingrid nikker sakte.
Fint.
Det slår henne at hun for første gang på lenge ikke gruer seg for å komme hjem.
Ikke fordi det har blitt stille.
Men fordi noen endelig hører etter.
Tre uker går.
Liv hoster mindre om nettene. Medisinene virker, hevelsene i beina har gått ned, og et par ganger går hun selv ut på kjøkkenet etter te. Det viktigste: Det er blitt stille i leiligheten ikke trykkende, men rolig, på en voksen måte. Folk lærer å snakke sammen.
Lørdag morgen kommer Ninas buss fra Bergen.
Hun går inn med to store vesker, lille datteren på armen og et unnskyldende smil.
Hei, mamma… Ingrid, Eirik… Beklager at det tok tid.
Liv sitter i godstolen ved vinduet, snur seg forsiktig, som om hun vil holde på øyeblikket.
Så du kom likevel.
Selvfølgelig, sier Nina, setter fra seg bagasjen, gir datteren til Eirik og går bort til moren. Jeg lovet jo.
Ingrid står døra til kjøkkenet og ser på. Hun blander seg ikke, bare observerer.
Nina setter seg på huk foran moren.
Mamma, Eirik og jeg snakket sammen i går. Vi har funnet en løsning.
Hun drar opp et ark fra lomma.
Dette er en annonse. Sykepleier med erfaring. Kommer klokka ni hver dag, går klokka sju. Fem dager i uka. Helgene deler vi på.
Liv tar arket med skjelvende hender. Leser. Ser på sønnen.
Hva med pengene?
Vi deler dem, svarer Eirik rolig. Du, jeg og Ingrid. Likt.
Likt… gjentar Liv, som om hun smager på ordet.
Nina nikker.
Ingen av oss har mulighet til å slutte i jobb. Du trenger mer hjelp enn vi kan gi alene. Da må vi betale noen.
Ingrid snakker for første gang:
Vi er allerede blitt enige med en dame. Hun heter Solveig Enger. Femtiåtte år, tjue år med erfaring. Kommer på besøk i morgen.
Liv er lenge taus.
Så ser hun på Ingrid direkte, uten det vanlige overtaket i blikket.
Ingrid… du kunne bare ha sagt nei, og reist. Mange ville gjort det.
Ingrid trekker lett på skuldrene.
Kanskje det. Men da hadde alle tapt. Du mest av alle.
Liv senker blikket.
Jeg har tenkt mye, disse ukene. Invitert alle til å tilpasse seg, men så er det egentlig jeg som må lære å tilpasse meg nå.
Nina tar morens hånd.
Ingen tvinger deg, mamma. Vi prøver bare å leve slik at alle får puste.
Liv ser på datteren, sønnen, og så på Ingrid igjen.
Unnskyld meg, Ingrid, sier hun lavt. Jeg har visst trodd jeg hadde rett til å kreve
Ingrid kjenner noe løsner i brystet et gammelt vondt trykk slipper taket.
Jeg godtar unnskyldningen, Liv.
Liv smiler svakt for første gang på lenge, uten overlegenhet.
Da får jeg vel hilse på denne Solveig da. Siden jeg ikke er dronning lenger.
Eirik ler lett for første gang siden jul.
Du er ikke konge eller dronning. Bare mamma. Og vi er glad i deg. Vi skal ta vare på deg men på en skikkelig måte.
Senere samme kveld, etter at Nina og lillejenta har reist, og Liv har lagt seg, sitter Ingrid og Eirik alene på kjøkkenet med hver sitt glass vin under det varme lyset.
Du vet, sier Eirik lavt, jeg trodde du kom til å gå.
Ingrid ser overrasket på ham.
Mente du det?
Ja. Da du sa nei den kvelden, var jeg sikker på at du kom til å pakke og overlate alt til meg.
Hun snurrer glasset i hendene.
Jeg tenkte på det. Ærlig talt.
Hva holdt deg tilbake?
Ingrid lar stilheten vare litt.
Jeg skjønte at om jeg stikker nå, får jeg aldri vite om du kan lære deg å ta ordentlig ansvar.
Eirik senker blikket.
Jeg har lært mye på de ukene her. Og jeg lærer fortsatt.
Det ser jeg.
Han ser på henne.
Takk for at du ga meg sjansen.
Ingrid smiler mykt.
Takk for at du benyttet deg av den.
De klinker glassene lett sammen.
Ute laver årets første snø ned, dekker gaten under gatelyktene med et mykt hvitt teppe.
Livs nattbordlampe lyser svakt på rommet.
Og for første gang på lenge lukter det ikke medisiner og uro på soverommet til Ingrid og Eirik men hjem. Deres hjem.




