«Mamma, det er oss… barna dine. Mamma…» Hun så på dem.
Inger og Olav hadde levd i fattigdom så lenge de kunne huske. Inger hadde for lengst mistet håpet om et lykkelig og godt liv. Hun hadde vært ung, forelsket og drømt om en lys fremtid for dem begge. Men livet ble ikke som hun hadde sett for seg. Olav jobbet hardt, men tjente bare noen få kroner. Likevel ble hun gravid. Tre sønner kom til verden, én etter én. Inger hadde ikke hatt arbeid på mange år. Det var umulig å klare seg kun på mannens lønn. Barna vokste, trengte klær og sko.
Hele lønningen gikk til mat. I tillegg gikk det med til strøm, husleie og andre nødvendigheter. Tolv lange år på denne måten tynget familien ned. Olav begynte å drikke. Han tok fortsatt med seg lønnen hjem til Inger, men hver kveld var han ustø og beruset når han kom over dørstokken. Inger mistet troen på ham og på livet de levde sammen. En kveld kom Olav hjem beruset igjen, med en halvtom flaske akevitt i hånden. Inger klarte ikke mer, rev flasken fra ham og drakk selv. Fra den kvelden begynte også hun å drikke.
Plutselig følte hun seg lettere. Alle bekymringer ble borte en stund. Hun lo, følte seg friere. Etter det begynte hun nesten hver dag å vente på at Olav skulle komme hjem med mer drikke. Snart satt de der sammen.
Inger glemte barna sine. Folk i bygda begynte å hviske: Hvordan kan spriten forandre et menneske slik? Etter hvert gikk guttene fra dør til dør og ba om brødskalker eller litt melk. En dag mistet en nabo tålmodigheten og sa:
Inger, det er bedre du setter dem bort på barnehjem enn å la dem sulte. Hvor lenge skal du drikke og glemme barna dine?
De ordene brant seg fast i Inger. Hun tenkte ofte på det. Kanskje livet hadde vært enklere uten barna som tråkket rundt dem. Etter en tid tok Inger og Olav den vanskelige avgjørelsen de ga fra seg guttene. Slik havnet de på barnehjem. De gråt, ventet på mor og far; ingen kom. Inger og Olav glemte barna sine som om det var mulig.
Årene gikk. En etter en forlot sønnene barnehjemmet. De fikk små ettroms-leiligheter fra kommunen, hadde i alle fall tak over hodet. Alle fikk seg arbeid, og de holdt alltid sammen. Ingen snakket om foreldrene, men innerst inne ønsket de å finne dem og spørre: Hvorfor gjorde dere dette mot oss?
En dag samlet de seg og kjørte til huset hvor foreldrene hadde bodd. På veien møtte de moren sin, hun subbet sakte oppover bakken. Hun kjente dem ikke igjen, bare så tomt forbi dem.
Mamma, det er oss… barna dine. Mamma…
Hun stanset opp, vendte blikket mot dem så løste ansiktet sitt opp og gråten kom. Hun ba om tilgivelse, men hvordan kan man tilgi en slik svik? Sønner sto tause, visste ikke hva de skulle si. Men én ting var sikkert: Uansett hvem hun var blitt, så var hun moren deres. Og de bestemte seg. De tilga henne.




