18. mars
Karine, jeg klarer ikke mer, sa Ingrid og sank sammen på kjøkkenstolen, hendene rundt hodet. Du aner ikke hvordan det føles å måtte bære alt alene. Jeg har snart fått permanent vondt i ryggen.
Karine satte koppen fra seg og betraktet søsteren inngående. Ingrid så utslitt ut, mørke ringer under øynene og håret satt opp i en slurvete hestehale.
Ingrid, hva er det som har skjedd nå?
Det er to år siden Morten dro. To år! Alt hviler på meg. Skole, lekser, fritidsaktiviteter, middag, vasking, klesvask. Jeg er helt kjørt. Alt på mine skuldre! Og så har Malin begynt med trass. Hun svarer tilbake på alt
Karine rynket pannen. Ti år gamle Malin hadde alltid virket så rolig og fornuftig ikke typen til utbrudd eller frekkhet.
Malin? Svarer hun deg frekt? Det har jeg aldri sett
Du ser henne jo bare to timer i måneden! Ingrid slo ut med armene. Prøv å forklare et barn hver eneste dag at man må ta oppvasken med én gang, at lekser skal gjøres før det blir kveld, og mobiler ikke skal brukes til midnatt.
Det er vanlige barnegreier
«Vanlig»? Ingrid lo bittert. Jeg har ikke energi til vanlige ting mer. Jobb dag og natt, deretter hjemmet, mat, renhold. Og Malin bare sitter, gjør ingenting. Jeg er lei!
Karine svarte ikke. Hun hadde lyst å si at mange mødre klarer det, også under verre forhold at noen oppdrar tre barn alene uten å klage. Men hun ville ikke krangle med søsteren, og nikket derfor bare.
Du, Karine Du har fri i helgen?
Jada, tror det
Kan du ta Malin til deg? Bare lørdag og søndag. Jeg trenger å slappe av litt, kanskje besøke en venninne i Akershus, få litt pause fra alt.
Klart! Karine lyste opp. Det hadde vært hyggelig! Filmkveld, en tur på kino, vi kan bake sammen. Jeg har savnet å ha henne på besøk.
Ingrid smilte takknemlig og fant frem mobilen for å ringe Malin.
Helgen fløy forbi. Malin var nydelig selskap. De lagde hjemmelaget pizza sammen Malin kjevlet ut deigen og ordnet fyllet selv. De så tegnefilm i stua, trillet rundt på gulvet. Gikk tur i Frognerparken og matet endene. Ikke én eneste krangel, slengbemerkning eller surmuling. Bare et helt vanlig, glad barn.
Søndag kveld ringte Karine til Ingrid. Det tok en evighet før det ble svart.
Ja?
Ingrid, når henter du Malin? Vi venter på deg her.
Stillhet. Altfor lang stillhet.
Du Karine lød Ingrids nølende stemme. Jeg er ikke hjemme.
Hæ? Du skulle til venninna di i Akershus. Det tar en time med bil.
Jeg er ikke i Akershus. Jeg er i Tyrkia.
Karine trodde hun hørte feil.
Hvor?!?
I Tyrkia. Dro i går tidlig. Jeg har en bekjent her, skal være her i én måned. Jeg trenger virkelig ferie, skjønner du?
Ingrid, du tuller?! Karine grep hardt om bordet. Du reiste til et annet land og dumpet Malin hos meg uten å si fra?
Hvordan skulle jeg sagt fra? Du hadde jo nektet.
Selvsagt! Det er jo galskap! Jeg har jobb, egne plikter, jeg kan ikke passe barn én måned! Skjønner du hva du har gjort?
Ikke gjør det til et drama. Du har jo selv sagt Malin er rolig og enkel å ha med å gjøre. Tiden går fort.
Er du riktig klok?! Karine ropte. Hvordan kan man bare etterlate barnet sitt og fly av gårde? Du er mor!
Jeg har vært mor uten pause i to år. Nå trenger jeg hvile.
Hvile? Én måned? I Tyrkia?!
Karine nå ble Ingrid kald i tonen Ikke skrik til meg! Hva vil du gjøre kaste Malin ut? Ringe barnevernet?
Så la hun på.
Karine sto alene på kjøkkenet, knuget mobiltelefonen. Hun forsto det nesten ikke. Søsteren hadde nettopp plassert hele ansvaret for datteren på henne i én måned, og reist. Hun bare slengte det fra seg og la på.
Malin stakk hodet ut fra gangen.
Tante Karine, kommer mamma snart?
Karine trakk pusten, en gang til, og smilte tvunget.
Malin, kom hit. Vi må snakke litt.
Malin satte seg på krakken og dinglet med beina. Karine satte seg tett innpå.
Mamma har reist på ferie. Lengre enn planlagt, så du bor hos meg en stund, er det greit?
Malin trakk bare på skuldrene.
Det går fint.
Ingen tårer eller syting, bare rolig aksept. Karine visste ikke om hun skulle bli glad eller bekymret.
Har du nøkkel til leiligheten hjemme i sekken din?
Malin nikket og fant frem nøkkelknippet med en liten kattefigur.
Da tar vi turen og henter tingene dine.
Søsterens leilighet var prikkfri. Karine pakket klær, sko, skolebøker og Malins favorittleker. Malin hjalp stille til og la alt fint på plass i kofferten.
Første uka ble en tilvenning. Karine snudde om på arbeidshverdagen og fikk avtale om delvis hjemmekontor. Malin gikk på skolen, leste lekser, og om kvelden spiste de sammen.
Den andre uka merket Karine en forandring. Malin tilbød seg å hjelpe med rydding helt av seg selv. Hun tørket støv, støvsugde, og vasket til og med vinduer.
Malin, du trenger ikke gjøre det der.
Jeg vil hjelpe, sa hun alvorlig. Du gir meg mat og et sted å bo, da er det rettferdig.
Så ville hun lage salat. Agurken ble kuttet skjevt, tomatene hulter til bulter, men hun la sjelen i det. Karine roste henne.
Mamma lot meg aldri lage mat, sa Malin, blikket i gulvet. Hun sa det bare ble feil, og at hun gjorde alt fortere selv.
Men ville du egentlig?
Veldig gjerne. Og rydde. Men mamma ble sint hver gang jeg prøvde, sa hun alltid måtte gjøre alt om igjen.
Karine husket klagingen fra Ingrid: «Hun gjør ingenting.» «Bare sitter der.» men barnet fikk jo aldri prøve, aldri lære, aldri feile.
Pappa lot meg, sa Malin lavt. Han sa første pannekake blir alltid mislykket, men man må teste seg frem.
Savner du pappa?
Hun nikket kort etter å ha tenkt.
Mamma lar oss ikke møte ham. Sier han er slem. Men det er han ikke. Han er snill. Det var bare veldig vanskelig for ham med mamma.
Karine klemte Malin forsiktig. Hun ble så liten og skjør når hun satt sånn.
Ingrid ringte ikke. Ikke én gang på tre uker. Ikke et spørsmål om hvordan datteren hadde det. Karine sendte bilder og meldinger. Svarene var korte: «Ok». «Greit». «Fint».
Ideen traff meg midt på natten. Snart var måneden omme, og Ingrid ville komme tilbake og ta med Malin og alt ville bli som før. Malin ville havne hos en mor som ikke lot henne puste, som så henne som en byrde.
Neste morgen lette jeg opp et gammelt telefonnummer. Morten, eksmannen til Ingrid.
Hei, Morten? Det er Karine, søsteren til Ingrid.
Pause.
Karine? Har det skjedd noe?
Malin har vært her nesten hele måneden. Ingrid dro til Tyrkia og bare etterlot henne uten å si fra.
Lang stillhet.
Hvordan har Malin det?
Hun har det bra. Men hun savner deg.
Kan jeg komme?
Kom.
En time senere ringte det på døren. Morten sto der, høy og sliten, med en bukett markblomster.
Pappa! Malin kom løpende og kastet seg rundt ham. Han løftet henne opp, holdt henne tett. Han sto der og skalv på skuldrene.
Min lille skatt. Jeg har savna deg. Mamma har ikke latt meg
Jeg vet, pappa. Jeg skjønte det.
Jeg sto litt bak og så på dem. Far og datter, revet fra hverandre ikke av hensyn til Malin, men av stolthet og hevnlyst.
Når de hadde lagt armene fra hverandre, satt jeg meg ved siden av.
Malin, kan jeg få spørre deg om noe, og du må svare ærlig. Vil du bo hos pappa?
Hun nølte ikke et sekund.
Ja.
Jeg så bort på Morten.
Og du?
Jeg har drømt om det siden jeg dro, sa han og så på Malin. Jeg elsker henne. Alltid. Det var med Ingrid ting ikke gikk, men Malin har jeg aldri forlatt. Det var hun som nektet meg kontakt.
Dagen etter ringte jeg barnevernet. Forklarte situasjonen: Mor dro til utlandet i én måned og etterlot et barn uten tilsyn, mens far ønsker å ta omsorg.
Det ble noen dager med papirer og samtaler, og møter med psykolog. Malin sa klart at hun ville bo hos far. Morten la frem lønnsslipp og dokumentasjon på leilighet.
En uke senere flyttet Malin inn hos faren.
Jeg besøkte dem ofte. Så hvor fint Malin hadde det. Hun hjalp til med matlaging og Morten roste alt hun gjorde, selv om det aldri ble verdensmester-kutting. De lo sammen, fant på ablegøyer. Morten leste for henne om kveldene selv om hun var blitt stor til barnebøker.
Jeg fant også fort tonen med Morten. Vi drakk kaffe sammen, pratet om Malins skole og planla helgeaktiviteter.
…Ingrid kom hjem solbrun, avslappet og i storform. Men det forsvant fort.
Du har gitt bort datteren min?! skrek hun idet hun kom inn. Hvordan kunne du?!
Jeg? Jeg tok en slurk kaffe og så rolig på henne. Jeg ga ingen bort. Det var du som etterlot henne.
Jeg har ikke forlatt henne det var midlertidig!
Én hel måned, til et annet land, uten å spørre én gang hvordan hun har det.
Hun er min datter!
Det var hun. Nå avgjør retten hvem hun skal bo hos.
Ingrid ble hvit i ansiktet.
Retten?!?
Om fast bosted. Morten har lagt inn søknad. Han har gode muligheter, siden du reiste bort og etterlot Malin.
Du Ingrid hadde tårer i øynene av raseri. Du har sveket meg! Min egen søster har dolket meg i ryggen!
Jeg er bare den du dumpet barnet på før du dro for å slikke sol. Jeg trakk på skuldrene. Du sa jo selv at du ikke orket mer. Nå slipper du alt ansvaret.
Dette skal du få svi for!
Nei, Ingrid. Det er du som må svare for deg. I retten. Finn frem papirer og få deg advokat. Men det ser dårlig ut for deg. Malin vil bo med faren sin. Du må nok også regne med å betale barnebidrag.
Ingrid raste ut av leiligheten, uten å se seg tilbake.
Jeg lente meg tilbake mot stolen. Forholdet til søsteren min er nok over, kanskje for alltid. Men jeg angrer ikke. Jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvordan man kan reise fra barnet sitt i én måned.
Dette blir nok en lærepenge for Ingrid. Hun må forstå at handlingene hennes har konsekvenser at man ikke bare kan bruke mennesker og slippe unna.
Malin… Hun er endelig lykkelig nå. Og det er det viktigste for meg.




