Ragnhild, nå har du jammen blitt sprø på dine eldre dager! Barnebarna dine går allerede på skolen, hva skal du med bryllup nå? slikt fikk jeg høre fra søsteren min da jeg fortalte henne at jeg skulle gifte meg.
Men hvorfor vente lenger? Om ei uke skal jeg og Tor signere papirene på rådhuset, så jeg måtte jo si ifra til søsteren min, tenkte jeg. Klart hun ikke kommer hele veien hit til Østlandet fra Nord-Norge bare for å se oss, vi bor jo i hver vår ende av landet. Vi skal uansett ikke ha noen stor feiring med rop om “kyss nå!” i vår alder, begge seksti. Vi har bestemt oss for å gjøre det stille og rolig, bare oss to.
Vi kunne jo latt være å gifte oss, men Tor insisterte. Han er gentleman til fingerspissene holder døra for damer, gir meg armen når jeg går ut av bilen, hjelper meg med kåpa. Nei, uten den attesten vil han ikke bo sammen. Han sa det rett ut: “Hva tror du jeg er, en guttunge? Jeg vil ha ordentlige forhold.” For meg er Tor som en guttunge, selv om han har grått hår. På jobb blir han tiltalt med fullt navn og respekt, men straks han ser meg, faller alle de år av skuldrene hans. Da svinger han meg rundt på gata uansett hvem som ser. Selv blir jeg både glad og flau. “Folk ser og kommer til å le!” protesterer jeg, men han ler bare: “Jeg ser ingen andre enn deg.” Når vi er sammen, føles det virkelig som om vi er de eneste i verden.
Men jeg har jo også en søster, som jeg må fortelle alt til. Jeg var redd for at Turid, som så mange andre, skulle fordømme meg, men det jeg trengte mest av alt, var hennes støtte. Til slutt tok jeg motet til meg og ringte.
Ragnhild, sa hun med forbløffelse da hun fikk høre at jeg skulle gifte meg, det er bare ett år siden du gravla Per, og allerede har du funnet deg en ny! Jeg visste jeg kom til å overraske henne, men ikke at hun skulle bli så opprørt på grunn av min avdøde mann.
Turid, jeg husker Per, avbrøt jeg henne. Men hvem bestemmer hvor lenge man skal vente? Kan du si meg akkurat når det er lov å bli lykkelig igjen uten å bli dømt?
Hun ble stille:
Tja, for skams skyld burde du vente i alle fall fem år.
Så hva skal jeg si til Tor? “Unnskyld, kom tilbake om fem år, jeg må bære sorg så lenge”?
Turid svarte ikke.
Og hva fører det til? Tror du alle andre slutter å snakke da? Det kommer alltid til å være noen som har noe å si, men jeg bryr meg faktisk ikke et øre om sladderen. Ditt syn betyr noe, og hvis du mener det, avlyser jeg bryllupet.
Vet du hva, ikke gjør meg til syndebukk, gift dere i morgen om dere vil! Men jeg forstår deg ikke og kan ikke støtte deg. Du har alltid gått dine egne veier, men jeg trodde ikke du skulle miste vettet helt på gamle dager. Vis litt anstendighet og vent i det minste et år til!
Men jeg ga meg ikke:
Du sier vent ett år til. Hva om Tor og jeg bare har ett år igjen å leve, da? Hva da?
Turid begynte å snufse.
Vet du hva, gjør som du vil. Jeg skjønner at alle vil ha lykke, men du har jo levd et godt liv allerede…
Jeg lo høyt.
Turid, mener du det? Trodde du virkelig jeg har vært lykkelig alle år? Jeg trodde det selv. Først nå forstår jeg at jeg bare har vært en arbeidshest. Jeg ante ikke at det gikk an å leve på en annen måte, leve sånn at livet er en glede!
Per var en god mann. Sammen oppdro vi to døtre, og nå har jeg fem barnebarn. Mannen min mente alltid at familien var det viktigste. Jeg sa aldri imot, og slik utmattet vi oss først for barnas skyld, så barnebarna. Da eldstejenta giftet seg, hadde vi allerede sommerhus, men Per ville utvide, så barnebarna kunne få egenprodusert kjøtt.
Vi leide oss en ekstra stor tomt og gjorde oss til slaver for gårdsdrift. Det ble både sau og høner, og vi hadde aldri fritid. Før midnatt la vi oss sjelden, og stod opp før fem hver morgen. Vi tilbrakte hele året på hytta, sjelden innom Trondheim for andre ærender. Når jeg ringte venninner, skrøt de av reiser til Syden med barnebarna eller en kveld på teater med mannen jeg hadde knapt tid til nærbutikken!
Det hendte vi satt i flere dager uten brød, så krevende var dyra. Alt som holdt motet oppe var vissheten om at barn og barnebarn hadde det bra. Den eldste byttet inn bilen på grunn av mat fra oss; den yngste pusset opp leiligheten. Så vi slet oss ikke ut forgjeves. En gang kom ei gammel kollega innom og utbrøt:
Ragnhild, jeg kjente deg først ikke igjen! Trodde du bare slappet av på landet, men du ser jo helt utslitt ut! Hvorfor plager du deg selv slik?
Jeg må jo hjelpe ungene, svarte jeg.
Ungene er voksne, de klarer seg. Du skulle heller levd litt for deg selv.
Den setninga forsto jeg ikke dengang, men nå skjønner jeg hva det betyr å leve for seg selv: Sove så lenge jeg vil, gå på shopping, kino, svømmehall eller gå på ski når jeg har lyst. Og ingen lider av det! Barna har det fortsatt bra, barnebarna sulter ikke. Men viktigst av alt, jeg har lært å se ting rundt meg på en ny måte.
Før irriterte jeg meg over løvet på hyttetomta, syntes det bare var rot. Nå gir løvet meg glede. Jeg går i parken, sparker litt i bladene, og kjenner meg som et barn. Jeg har lært å like regnet; nå kan jeg se ut vinduet fra en varm kafé istedenfor å måtte jage geiter inn. Jeg har oppdaget at Trondheim kan være en vakker by! Alt dette har Tor vist meg.
Da Per døde, gikk jeg rundt som i tåka. Alt skjedde plutselig han fikk hjerteinfarkt, og var borte før ambulansen kom. Barna solgte hele småbruket, hytta og flyttet meg hjem til byen. Jeg vandret rådvill rundt i blokka, våknet fremdeles klokken fem og ante virkelig ikke hva jeg skulle ta meg til.
Så dukket Tor opp. Første gang han tok meg med på tur, husker jeg godt. Han var naboen min og kjente svigersønnen vår, og hadde hjulpet oss å flytte fra hytta. Han har senere innrømt at han ikke tenkte på meg på den måten først han så bare en trist og sliten kvinne han syntes synd på. Men, han sa han skjønte at jeg fortsatt var levende, jeg trengte bare drahjelp. Han tok meg med ut, vi satt på benken, Tor kjøpte is, og så gikk vi til dammen for å mate endene. Jeg har hatt ender på hytta, men aldri tid til å faktisk se på dem de er jo så morsomme! Vagger rundt og dykker etter brødskalker.
Tenk at det går an å bare stå å se på ender, sa jeg. På mine måtte jeg skynde meg å mate, vaske og lage grøt, men her kan jeg bare stå og se.
Tor smilte og tok hånda mi: Vent, jeg skal vise deg mye mer fint! Livet begynner på nytt nå.
Han fikk rett. Som et barn oppdaget jeg verden på nytt, og gamlelivet føltes som et tungt mareritt. Jeg vet ikke når det snudde, men plutselig visste jeg at jeg trengte Tor, stemmen hans, latteren, det lette strøket når han tok på meg. En morgen våknet jeg rett og slett viss på at dette var ekte uten dette livet klarer jeg meg ikke.
Døtrene mine reagerte sterkt. De mente jeg svek faren deres. Det sved, for jeg følte jeg hadde gjort noe galt. Men Tors barn ble glad nå visste de faren ble tatt vare på. Det sto bare igjen å fortelle søsteren min, noe jeg utsatte så lenge jeg kunne.
Når skal dere gifte dere da? spurte Turid etter en lang prat.
På fredag.
Da får jeg bare si: Lykke til på gamle dager, sa hun tørt.
På fredag handlet jeg og Tor litt mat, kledde oss pent, bestilte taxi til rådhuset. Da vi kom frem, ble jeg stående helt satt ut: Der sto døtrene mine med sine menn og barnebarna, Tors barn med familier, og ikke minst, søstera mi! Turid stod der med ei kjempebukett hvite roser og smilte gjennom tårene.
Turid! Kom du hele veien hit for min skyld? Jeg trodde ikke mine egne øyne.
Jeg måtte jo se hvem du gir deg til, lo hun.
Det viste seg at de, mens jeg trodde de holdt seg unna, egentlig hadde planlagt alt: De hadde ringt hverandre, avtalt og bestilt bord på en koselig kafé.
Nå har jeg og Tor nettopp feiret vår første bryllupsdag. Han har blitt en naturlig del av storfamilien, og jeg kan fortsatt ikke tro hvor heldig jeg er. Jeg er så lykkelig at jeg knapt tør si det høyt redd for å jinxe det.




