Erik, jeg skjønner deg ikke. Har du mistet forstanden? Hva mener du med jeg drar?
-Jeg mener akkurat det. Jeg har hatt en elskerinne lenge! Hun er 16 år yngre enn meg! Og jeg har bestemt meg for at jeg har det bedre med henne!
-Hun kunne vært datteren din!
-Ingen grunn til å overdrive. Hun er tross alt 20.
Erik gikk bort til henne.
– Og dessuten. Valeria har en veldig rik far. Endelig kan jeg leve slik jeg alltid har drømt om! Skjønner du det? Og snart skal hun gi meg barn, i motsetning til deg!
Hvert ord stakk som et knivstikk for Ingrid. Hun hadde lenge visst at det en dag ville skje, for de hadde aldri fått barn sammen.
Men hun hadde aldri sett for seg at det skulle ende så ydmykende.
De hadde vært gift i snart 15 år. Livet hadde bydd på både gode og dårlige dager, som for alle andre. Men Ingrid hadde alltid ment at respekt var det viktigste i et ekteskap.
-Ingrid, du kunne i det minste grått litt, så jeg slipper å føle meg så utilpass.
Hun løftet hodet stolt.
-Hvorfor skulle jeg gråte? Jeg er oppriktig glad på dine vegne! Det er jo bra hvis noen av oss får oppfylt drømmene sine.
Erik rynket på nesen.
-Hvorfor maser du alltid om det maleriet ditt? Det er verken jobb eller hobby, det betyr jo ingenting.
-Det er bare en hobby, ja. Men hvis jeg hadde jobbet litt mindre og du tjent litt mer, kunne jeg kanskje gjort det jeg elsker.
-Åh, du må ikke komme der. Hva annet skulle du brukt tiden din på? Du kan uansett ikke få barn. Bare stå på med jobben du, du.
Hun snudde seg mot Erik, som slet med å lukke kofferten.
-Erik, og denne nye damen din, hun har vel heller ikke tenkt å jobbe? Hvordan skal dere klare dere, egentlig? Du er jo ikke særlig arbeidsom selv.
-Det har du ingenting med! Men jeg skal være grei og fortelle deg: Vi trenger bare klare oss selv i en kort stund. Når Valeria er gravid, kommer faren hennes til å dekke oss med penger! Du trenger ikke bekymre deg.
Erik fikk endelig lukket igjen kofferten og gikk ut, og smalt døren så det dundret. Ingrid skar en grimase, hun hatet høylytte lyder. Hun gikk bort til vinduet.
En skinnende rød bil kjørte nesten helt opp til inngangspartiet. Ut spratt en ung kvinne, kastet seg rundt halsen på Erik.
Selvfølgelig sto alle nabodamene og stirret. Kunne han ikke gått sin vei diskret, uten at det måtte være så pinlig for henne?
Likevel følte Ingrid en slags lettelse. Den siste tiden hadde livet deres vært et eneste stort narrespill.
Erik sov knapt hjemme lenger. Hun så hvor dette bar, men klarte aldri selv å ta det siste steget vekk fra det de kalte for familie.
Hun tok opp telefonen.
-Rita, hei. Hva skjer i kveld?
Venninnen hørtes forfjamset ut.
-Hæ? Har du endelig kommet deg ut av den mørke tåken?
-Ingen krise, Rita. Jeg har bare vært litt nedfor. Skal vi ta oss en tur ut i kveld, ta et glass vin, prate litt? Jeg har faktisk noe å feire.
Det ble stille et øyeblikk i røret.
-Ingrid, går det bra med deg? Har du tatt tabletter for migrene eller feber? Eller er det placebo, haha?
-Slutt, da, Rita!
-Om du virkelig mener det, så blir jeg selvfølgelig med. Begynte å bli lei av det evige dvaske ansiktet ditt! Men…
-Hva? Kan du ikke?
-Det er ikke det. Men hvordan skal Erik slippe deg ut? Hvem skal servere osten hans foran TV-en og tørke øynene hans, da?
-Rita, klokka sju på “Smaragd”.
Ingrid la på. Noen ganger fikk hun lyst til å kverke venninnen sin. Det har hun hatt lyst til siden de ble kjent.
Men det påvirket aldri vennskapet. Ingrid grep vesken og løp ut døren. Allerede lunsj, og hun hadde masse å ta igjen.
Rita kastet utålmodige blikk på klokka. Ingrid pleide aldri å komme for sent, men nå var hun fem minutter over tiden.
Da Ingrid kom inn på restauranten, sto det nesten stille i salen. Rita gned seg i øynene. Alle andre ble også stående og stirre.
Ingrid hadde alltid hatt langt hår. Nå hadde hun fått det klipt i en lys, kort bob.
Hun brukte vanligvis knapt sminke, bare maskara og en krem etter dusjen. Nå hadde hun fullstendig perfekt sminke.
Hun gikk alltid i bukser, men i dag hadde hun på seg en løs kjole som viste mer av figuren enn selv de tetteste buksene.
-Ingrid, jeg kjenner deg jo ikke igjen…
Ingrid slo triumferende vesken på stolen og satte seg.
-Liker du det?
-Ja visst! Du ser minst ti år yngre ut. Men ikke si at du kastet ut Erik!
-Ikke nødvendig. Han dro selv.
Venninnene så på hverandre et øyeblikk, og så begynte de å le.
En halvtime senere fikk de drinker sendt fra en mann på nabobordet. Han var kanskje fem år eldre.
Rita sendte Ingrid et lurt blikk:
-Nå, det var da raskt! Du har allerede fått beundrere.
Ingrid lo og vinket ham bort til bordet deres. Rita glodde storøyd:
-I dag liker jeg deg virkelig, Ingrid!
De ble sittende lenge. Mannen het Marius, og var både morsom, klok, lite påtrengende og så ganske bra ut.
Han sendte Rita i taxi hjem, og tilbød å følge Ingrid.
-Jeg går gjerne over halve byen til fots! Har bilen min parkert et sted, men etter noen glass kjører jeg ikke.
-Men du trenger ikke det, jeg bor bare to kvartaler unna.
De endte med å spasere rundt halve natten, pratet og lo.
-Maria, jeg har faktisk ikke spurt: hadde du bursdag i dag? Eller hva feiret dere?
-Nei… eller, jo, på et vis. Mannen min forlot meg i går.
Så smilte Ingrid bredt. Marius kikket overrasket på henne.
-Du overrasker meg stadig!
Tre uker senere, i et kaféhjørne, satt Ingrid og Rita sammen.
-Ingrid, hvordan går det med deg og Marius nå?
Ingrid smilte lykkelig.
-Rita, jeg tror aldri jeg har følt meg så bra før. Jeg skjuler ingenting for ham. Han har en egen evne til å takle alle tankene mine.
-Men har du fremdeles bekymringer?
-Det er bare… Erik lar ikke ting ligge. Han inviterte meg til bryllupet sitt, faktisk.
-Sier du det? Hvorfor det, da?
-Aner ikke. Kanskje han vil se en knust ekskone, eller vise henne frem for sin nye.
-For en fyr … Ingrid, ta med deg Marius. Dere kan stikke innom, gratulere dem og så gå. Da får han se hvor bra du har det!
…Erik så på Valeria.
-Du er så vakker…
-Det vet jeg da. Tror du pappa kommer?
-Klart han kommer, du er jo datteren hans…
-Ja, datter … Han har ikke gitt meg én krone på et helt år. Skal visst lære meg arbeidslyst. For en far …
Erik la armen rundt henne.
-Ikke stress, han dukker alltid opp når noe skjer! Du gifter deg jo tross alt!
De tok opp lån for å ha råd til bryllupet. Både Erik og Valeria trodde faren hans snart ville åpne pengebingen igjen.
-Erik?
-Hva med henne, kommer hun?
-Tro det eller ei. Hun ringte i går.
-Nei! Det mener du ikke!
-Jo. Jeg tipper hun kommer for å trygle meg om å komme tilbake.
-Sikkert! Jeg digger slike opptrinn!
Da Ingrid forklarte Marius hva hun ønsket, himlet han med øynene.
-Når sier du det er bryllup?
-Klokka to. Er det noe galt?
-Og hva heter eksen din?
-Erik. Hvorfor da?
-Haha, Ingrid, verden er liten. Selvfølgelig blir jeg med.
Han fortalte henne alt på vei til bryllupet. Ingrid ble så satt ut at hun ikke klarte å foreslå forandringer.
De gikk opp kirkestien sammen. Ingrid holdt seg til Marius og smilte stolt.
Men Erik og Valeria virket ikke spesielt glade. De nærmet seg.
Valeria hvisket:
-Pappa?
Og Erik klarte bare å klemme frem:
-Ingrid?
Han kjente henne ikke igjen først. Hadde aldri trodd at kona hans kunne se slik ut.
Marius overrakte datteren blomster og en konvolutt og sa:
-Det er flott at du nå har blitt voksen og selvstendig. For nå skal jeg og Ingrid ut og reise litt rundt i verden.
Han snudde seg mot Erik:
-Og du skjønner vel at svigermoren din også må få slappe av. Nå overlater vi datteren til deg, ha en fin dag videre!
De forlot restauranten. Ingrid hadde lyst til å le, men var usikker på hvordan Marius ville reagere. Men plutselig snudde han seg.
-Du skjønner at du må gifte deg med meg nå?
Ingrid lo tenksomt. Så svarte hun alvorlig:
-Ja, sånn må det kanskje bli.
De gikk arm i arm mot bilen. Marius var allerede på telefonen for å bestille billetter til et sted med sol og hav.
Slik lærte Ingrid at forandring tar mot, men belønningen er ofte en ny vår. Livet lar oss starte på nytt, om vi bare våger å åpne døren.




