Tidlig i år var jeg innom en av klassene mine fra videregående. I løpet av timen spurte en jente pent om å få gå på toalettet, men læreren nektet henne. Hun spurte høflig igjen, men fikk nok en gang nei som svar.
Etter noen minutter sa hun at det var ganske presserende, men læreren holdt fortsatt på sitt. Læreren virket tydelig irritert, og da jenta etter omtrent fem minutter nok en gang ba om å få gå fordi hun hadde en akutt situasjon, svarte læreren med et truende “Nei”. Jenta reiste seg da opp, alle øynene i klassen rettet seg mot henne, hun rødmet tydelig av sjenanse, men sa rett ut til læreren foran hele klassen at hun har fått mensen og må på toalettet umiddelbart.
Alle i klasserommet ble overrasket, og etter noen sekunders stillhet ba læreren henne om å sette seg igjen, fortsatt uten å la henne gå ut. Hele klassen syntes situasjonen var veldig pinlig, men så reiste en gutt med tydelig fotballspillerutseende seg opp og sa: “Har du en kone? Har du ikke vokst opp med en mor eller søster? Hun har fått mensen og må på do, og hun kommer til å gå uansett om du tillater det eller ikke.”
Han gikk deretter bort til jenta, tok henne i hånden og fulgte henne ut til toalettet. Da de kom tilbake, sa læreren at de hadde oppført seg dårlig og ga gutten en reprimande. Den dagen kommer jeg aldri til å glemme.
Den fotballspilleren viste seg å være klokere enn læreren.




