Kvinnen satte seg på baksetet og oppdaget at sønnen hennes ikke ville få plass der.
Mannen min, barna våre og jeg var på ferie i Norge. En dag ble vi dratt inn i en hendelse som ikke var særlig hyggelig.
Vi hadde bestilt en guidet tur. Utflukten innebar besøk på noen unike steder som man ikke kan nå til fots, så vi bestemte oss for å bruke én dag av ferien på dette.
Vi kjøpte fire billetter til 340kr hver, så hver av oss hadde sin egen plass. Da vi hadde kommet ombord, gikk en kraftig dame med en baby inn i bussen. Den var av samme størrelse. De presset seg akkurat inn mellom radene. Damen satte seg på baksetet og oppdaget at sønnen hennes ikke ville få plass der. Hun reiste seg og lette etter et annet ledig sete til barnet.
Hun så på de tynne guttene våre og bestemte seg for å plassere sønnen sin ved siden av dem.
Mannen min slo imot henne han sa at vi hadde betalt for setene, så det var ingen grunn til å presse barna våre. Damen ga seg ikke; hun begynte også å krangle med turlederen.
Hun prøvde å overbevise oss om at vi burde blande oss inn med de andre. Hvorfor skulle vi gjøre det? Hun foreslo til og med at vi skulle avbryte turen og få pengene tilbake. Selv de andre turistene sluttet seg til henne de begynte å ta selfies med oss.
Barna bestemte seg for å flytte på seg slik at turen kunne fortsette, mens sjåføren ventet på at konflikten skulle løses. Stemningen var tydelig ødelagt.
Jeg lurte på: Har vi rett? Hvorfor skulle barna våre måtte reise under trange forhold når jeg har kjøpt billetter til dem? Hva mener du?
Det viktigste er å vise respekt for andres plass og rettigheter, selv når man er på reise.




