Kvinnen stormet ut av huset, forlot ektemann og barn, og to dager senere dumpet et brev ned i postkassen.
Etter å ha kommet hjem fra jobb, bestemte faren seg for å slappe av med fotballkampen på TV, uten tanke på huslige gjøremål eller foreldreansvar. Han ville ikke høre på barna som skrek og slo seg vrange rundt sengetid.
Men denne kvelden var alt i ferd med å forandre seg med et smell gikk døren igjen, og kona hadde mistet tålmodigheten for siste gang. Barna ble igjen hos faren sin. Den fredelige tilværelsen til en mann med en øl på sofaen ble plutselig snudd på hodet. Noen dager senere skrev han dette brevet til sin kone:
«Kjære Marit,
For noen dager siden hadde vi en krangel. Jeg kom hjem, utslitt etter en lang dag. Klokken var åtte, og jeg ville bare kaste meg ned på sofaen og se fotballkampen.
Du var sliten og irritert. Ungene kranglet og skrek mens du prøvde å få dem i seng.
Jeg skrudde opp lyden for å overdøve dem.
Du kunne da hjelpe til litt barna er like mye dine som mine! sa du irritert, idet du dempet lyden på TV-en.
Fortvilet svarte jeg: Jeg har jobbet hele dagen for at du skal kunne gå hjemme og pusle med huset.
Krangelen eskalerte, den ene kommentaren fulgte den andre. Du gråt av utmattelse og sinne. Jeg sa mye jeg ikke skulle sagt. Du ropte at du ikke orket mer. Så løp du ut, og lot meg stå igjen med barna.
Jeg måtte mate dem og få dem til sengs alene. Dagen etter kom du ikke hjem. Jeg tok meg fri fra jobben og ble hjemme med barna.
Jeg gikk gjennom alle tårer og småkrangler.
Jeg løp rundt i leiligheten hele dagen uten et eneste øyeblikk for meg selv, ikke engang for å dusje.
Hele dagen gikk uten at jeg fikk snakket med noen over ti år.
Jeg fikk ikke satt meg ned i ro og mak for å spise ungene trengte meg hele tiden.
Jeg var så utslitt at jeg kunne sovet i tjue timer, men det var umulig, for minst en av barna våknet og skrek hver tredje time.
Jeg levde uten deg i to dager og én natt. Da forsto jeg alt sammen.
Jeg skjønte hvor sliten du er.
Jeg forstod at det å være mamma er et konstant offer.
Jeg innså at det er langt tøffere enn ti timer på kontoret og tunge avgjørelser.
Jeg skjønte at du har satt karriere og økonomisk frihet til side for barna våre.
Jeg forstå hvor lite du kan bestemme over økonomien selv du er prisgitt meg.
Jeg merker hva du ofrer hver gang du sier nei til treningssenteret eller en venninnekveld. Du får ikke drive med din egen hobby, og knapt nok sove ordentlig.
Jeg forstår frustrasjonen ved å være hjemme med barna, og alt du gikk glipp av utenfor.
Jeg forstår så inderlig hvorfor du føler deg såret når mamma mi rakker ned på måten du oppdrar barna våre. Ingen kjenner barna bedre enn deres egen mor.
Det gikk opp for meg at mødre har det største ansvaret i samfunnet. Dessverre er det ingen som verken verdsetter eller roser det.
Jeg skriver ikke dette brevet bare for å si hvor mye jeg savner deg. Jeg vil ikke at en eneste dag i livet ditt skal gå uten disse ordene:
«Du er utrolig modig, du gjør en fantastisk jobb, og jeg beundrer deg!»
Rollen som kone, som mor og som den som styrer hjemmet er, til tross for hvor viktig den er, den minst verdsatte i samfunnet. Videresend gjerne dette brevet til dine venner, så vi endelig kan begynne å hedre verdens viktigste yrke det å være mamma.




