Klarte ikke å elske
Jenter, si meg, hvem av dere heter Maren? sa kvinnen med et lurt blikk, mens hun betraktet meg og venninnen min.
Jeg er Maren. Hvorfor spør du? svarte jeg forvirret.
Her er et brev, Maren. Det er fra Torbjørn, personen trakk fram et krøllete konvolutt fra lomma på arbeidskappen sin og rakte den til meg.
Fra Torbjørn? Hvor er han selv? spurte jeg overrasket.
Han ble flyttet til en institusjon for voksne nå. Han ventet på deg, Maren, hele tiden. Satt og stirret etter deg så han nesten mistet synet. Dette brevet ga han meg for å lese gjennom, så jeg kunne se etter skrivefeil. Torbjørn ville ikke skjemme seg ut for deg. Nå må jeg gå, det er snart lunsj, og jeg jobber som miljøarbeider her, kvinnen så på meg med et snev av misbilligelse, sukket og hastet av sted.
…En gang vandret venninnen min, Synne, og jeg rundt i byen, og vi kom tilfeldigvis inn på området til et ukjent institusjon. Vi var 16 år og sommerferien ga oss en frihetsfølelse og eventyrlyst.
Synne og jeg satte oss på en benk, skravlet og lo. Vi la ikke merke til at to gutter nærmet seg oss.
Hei jenter! Kjeder dere dere? Skal vi bli kjent? sa en av guttene, og rakte hånden fram mot meg. Torbjørn.
Jeg svarte:
Maren. Og dette er Synne, min venninne. Hva heter han som er så stille?
Eirik, svarte den andre lavt.
Guttene virket litt gammeldagse og litt for ordentlige. Torbjørn kommenterte strengt:
Jenter, hvorfor bruker dere så korte skjørt? Og Synne, det utringede overdelen er veldig dristig.
Tja… Gutter, ikke se der dere ikke burde. Ellers kan øynene deres “gå hver sin vei”, sa vi og lo.
Vanskelig å la være. Vi er jo menn, forsvarte Torbjørn seg, før han spurte: Kanskje dere til og med røyker?
Klart vi gjør, men bare på tull, svarte vi og dro på smilebåndet.
Først nå la vi merke til at noe var galt med bena til guttene.
Torbjørn slet med å bevege seg, og Eirik haltet merkbart.
Er dere her for behandling? spurte jeg.
Ja. Jeg var i en MC-ulykke. Eirik hoppet uheldig fra et berg. svarte Torbjørn med en innøvd og rask replikk. Vi blir nok snart utskrevet.
Synne og jeg trodde på guttenes «historier». Da visste vi ikke at Torbjørn og Eirik var barndomsfunksjonshemmede. De måtte bo lenge på institusjon. For dem var vi to jenter et pust av frihet.
De tilbrakte barndommen og skoletiden på en lukket institusjon. Alle hadde en vel gjennomtenkt forklaring en ulykke eller et dårlig hopp, en slåsskamp…
Torbjørn og Eirik viste seg å være interessante, beleste og kloke, langt over sine år.
Vi begynte å komme på besøk til guttene hver uke.
Dels syntes vi synd på dem og ville få dem til å smile, dels hadde vi mye å lære av dem.
Møtene våre ble raskt en vane.
Torbjørn ga meg blomster fra bedet ute, Eirik brettet alltid en origamifigur som han sjenert gav til Synne.
Etterpå satt vi alle fire på samme benk: Torbjørn ved siden av meg, og Eirik med ryggen mot oss, alltid oppmerksom mot Synne. Synne ble rød og flau, men det var tydelig at hun likte den stille Eirik.
Vi snakket om alt mulig og ingenting.
Den varme og lyse sommeren gik fort forbi.
Så kom den våte høsten. Feriene var over. Vi begynte siste året på videregående, og vi glemte egentlig Torbjørn og Eirik helt.
…Eksamen kom og gikk, det var den siste skoledagen og avslutningsfest. Sommeren ventet, full av håp.
Synne og jeg dro tilbake til institusjonen vi ville besøke guttene. Vi satte oss på samme gamle benk og ventet at Torbjørn og Eirik skulle dukke opp Torbjørn med friske blomster og Eirik med sin fantasifulle origami. Men vi ventet forgjeves to timer gikk.
Plutselig kom det ut en kvinne fra døren, rett bort til oss. Hun ga meg brevet fra Torbjørn. Jeg åpnet det straks:
«Kjære Maren! Du er min duftende blomst! Min uoppnåelige stjerne! Du har kanskje ikke forstått at jeg forelsket meg i deg fra første stund. Våre møter var som å puste, leve. Halvt år har jeg forgjeves ventet ved vinduet. Du glemte meg. Så trist! Våre veier er forskjellige. Men jeg er takknemlig for at jeg fikk oppleve ekte kjærlighet. Jeg husker stemmen din, smilet, de varme hendene dine. Jeg har det vondt uten deg, Maren! Skulle ønske jeg kunne se deg én gang til! Jeg vil puste inn, men får det ikke til…
Nå er både Eirik og jeg blitt 18. Til våren flytter vi til en annen institusjon. Vi sees vel aldri mer. Hjertet mitt er knust! Håper jeg kommer over deg og blir frisk igjen.
Farvel, min elskede!»
Undertegnet: «evig din Torbjørn».
I konvolutten lå en presset blomst.
Jeg følte meg fryktelig skyldig. Hjertet mitt snørte seg fordi ingenting kunne gjøres om. Tankene raste «Vi har ansvar for dem vi gjør tamme».
Jeg ante ikke hvilke følelser som utviklet seg i Torbjørns hjerte. Men jeg kunne aldri svart ham med samme kjærlighet. Jeg hadde ingen sterke følelser for ham; kun vennlighet og nysgjerrighet på en dyktig samtalepartner, ikke mer. Ja, jeg småflørtet nok litt, ertet Torbjørn innimellom og ga næring til hans lidenskap. Men jeg visste ikke at min uskyldige lek kunne tennes til et kjærlighetsbål for ham.
…Mange, mange år har gått siden den gang. Brevet fra Torbjørn har blitt gult, og blomsten smuldret opp. Men jeg husker fortsatt de uskyldige møtene våre, de bekymringsfrie samtalene og hans sprø vitser.
…Historien har en fortsettelse. Synne ble sterkt berørt av Eiriks skjebne foreldrene hadde forlatt ham på grunn av hans «annerledeshet». Eirik ble født med ett ben mye kortere enn det andre. Synne tok lærerutdannelse, jobber i institusjonen for barndomshemmede. Eirik er nå Synnes kjære ektemann. De har to voksne sønner sammen.
Torbjørn, ifølge Eirik, levde for det meste alene. Da Torbjørn var førti, kom moren hans til institusjonen, så den ensomme sønnen sin, gråt og oppdaget gammel kjærlighet på nytt. Hun tok Torbjørn med til bygda, og der forsvant sporene hans…
Livets veier er uforutsigbare, og noen møter setter spor for alltid, selv om de ikke blir slik vi hadde håpet. Det er viktig å huske, at selv små vennlige handlinger kan bety alt for et annet menneske. Derfor bærer vi alltid et ansvar for hjertene vi berører.




