Kom uanmeldt på besøk til mannen min og skjønte med en gang hvorfor han alltid blir sent på jobb

Kom til mannen min uten å gi beskjed, og skjønte med en gang hvorfor han «jobber sent»

I tjue tre år har jeg, Ingrid Solberg, kokt lapskaus, strøket skjorter, tålt svigermor og hennes evige setning: «Jørgen likte havregrøt best som liten, vet du.» I tjue tre år har jeg gått ut fra at mannen min jobber overtid av nødvendighet. Det skjer jo. Kvartalsrapport. Møter. Uforutsette hendelser. Alt sammen forståelig og forklarlig.

Men plutselig var det noe som klikket. Ikke med én gang, selvfølgelig. Det begynte enkelt han svarte ikke telefonen. Han er jo opptatt, tenkte jeg. Så sto middagen klar for tredje gangen på en kveld og fortsatt var han ikke hjemme. Og så, en ny parfyme jeg ikke hadde gitt ham; lett, blomsteraktig.

Jeg lagde aldri bråk. Jeg er ikke en av dem som lager drama for småting. Jeg er en av dem som ligger våken om natta og stirrer i taket i tre uker, før jeg reiser meg, tar på kåpa og drar.

Så det gjorde jeg.

Min venninne Ragnhild, som jeg ringte på veien, sa det jeg ventet:

Ingrid, hvorfor drar du? Hva tror du du vil se? Du gjør det jo bare verre for deg selv.

Det kan ikke bli verre nå, svarte jeg, og la på.

Jørgens kontor lå i tredje etasje i et kontorbygg med det flotte navnet «Nordlys». Jeg kjente bygget hadde vært der to ganger før, på julebord for tre år siden og da jeg leverte adgangskortet han hadde glemt. Vakten så nesten opp til meg den gangen: sjefens kone.

Nå var klokka nær sju. Parkeringsplassen var nesten tom. De fleste vinduene mørke.

Utenom ett.

Jeg stoppet ved bilen og så opp. Tredje etasje, vinduet lengst til høyre akkurat der Jørgen hadde kontor. Der var det lys. Og der inne var det folk, så vidt jeg kunne skimte; to skygger beveget seg bak glasset.

Jeg ble stående litt. Bare så.

Så tok jeg fram mobilen og ringte ham.

Det tutet. Én gang. To ganger. Tre.

Bak vinduet la den ene av skyggefigurene hånda mot den andres skulder.

Fire tut. Fem tut.

Abonnenten kan ikke nås…

Jeg la mobilen tilbake i lomma og gikk mot inngangen.

Vakten løftet blikket fra skjermen og så på meg nærmest som om jeg hadde kommet med ransakelsesordre, ikke ID-kort.

Hvor skal du?

Til Solberg. Jørgen Solberg. Tredje etasje, sa jeg.

Er du registrert?

Jeg så rolig på ham. Sånn som man ser på veggen man uansett må bryte seg gjennom.

Jeg er kona hans.

Anton tygde på den informasjonen. Trykket på noen knapper. Ventet.

Han svarer ikke.

Jeg vet, svarte jeg. Men han er der.

En pause. Anton veide tydeligvis mellom instruksene og å slippe til sjefens kone. Offisielle regler på den ene siden. Kona på den andre. Hun vinner alltid. Til slutt slapp han gjennom sperringen.

Gå inn, sa jeg bestemt.

Tredje etasje. Lang korridor med grått teppe og helt like dører. Jeg gikk og tenkte at jeg burde ringt Ragnhild på nytt. Eller latt være å dra. Eller i det minste tatt en kaffe først, gått et sted og roet meg ned. Men det var for sent for det nå.

Kontoret var i enden av gangen. Døra nesten igjen, bare en stripe lys ned mot gulvet. Og stemmer.

Jeg stoppet to meter unna.

En kvinnestemme lo, lett og luftig, som om noen akkurat hadde sagt noe veldig treffende.

Så hørte jeg Jørgens stemme. Jeg ble stående og lytte tretti sekunder, et helt minutt. Hendene var iskalde, kinnene glødende varme.

Så dyttet jeg døra opp.

Jørgen satt på kanten av skrivebordet, ikke bak det, men på kanten, på sitt eget territorium, og forklarte noe til en ung kvinne med papirer i hendene. Hun kunne vært rundt trettiåtte, pen, med håret satt opp i en knute.

Begge snudde seg mot døra.

Pausen som fulgte sa mer enn ord.

Ingrid? sa Jørgen. I det ordet lå alt: overraskelse, frykt, og, enda verre, en lett irritasjon. Som om jeg forstyrret ham.

God kveld, sa jeg.

Kvinnen med papirene tok et skritt bakover. Så ett til, og snek et blikk mot vinduet.

Kom du uten å ringe? Jørgen hoppet ned fra bordet, prøvde å se nøytral ut. Det gikk sånn passe.

Jeg ringte, svarte jeg. Du tok den ikke.

Jeg hadde det travelt, det ser du vel.

Jeg ser, sa jeg.

For jeg så det. Så den øverste knappen i skjorta hans var åpen. Så at det sto to tekopper på bordet: én hadde leppestift på kanten. Jeg så hvordan den unge kvinnen med papirene vridde dem mellom hendene uten å vite hvor hun skulle gjøre av dem.

Det er Marta, vår nye prosjektleder, sa Jørgen. Stemmen hans var rolig, forklarende, sånn man snakker når man vil virke åpen, men egentlig skjuler noe.

Hyggelig, sa jeg.

Marta la papirene på bordet og nikket, med et løst, litt flaut smil. Jeg hadde ikke noe spesielt imot henne. Hun hadde jo ikke lovet Jørgen noe.

Jeg går vel nå, sa hun lavt.

Ja, svarte jeg. Det er nok best.

Hun forsvant ut. Velsignet diskret.

Vi ble stående igjen. Kontoret var stille, utenom svakt lyd fra kveldsparkeringsplassen utenfor lamper og fremmede biler.

Hva kom du egentlig hit for, sa Jørgen. Ikke et spørsmål, men en anklage.

Jeg så på koppen med leppestift. Så på han.

Jeg ville finne ut hvorfor du ikke svarer når jeg ringer.

Jeg var opptatt, det forklarte jeg vel.

Forklart.

Pause.

Ingrid, skal vi virkelig gjøre dette til et kjempeproblem? Vi har jobb. Dette var et møte.

Klokka sju på kvelden.

Ja, klokka sju! Sånn er det. Du vet hvordan det er når det er hektisk prosjekter brenner!

Jørgen snakket høyere og mer overbevisende. Sånn man gjør når man prøver å overdøve fakta med volum. Dette har jeg kjent på i tjue tre år.

Jeg svarte ikke. Bare sto der og så på ham.

Og det var akkurat her Jørgen stivnet litt. For før ville jeg enten grått eller beklaget eller gått. Men nå bare så jeg. Uten et ord.

La oss dra hjem, sa han lavt. Vi kan snakke hjemme.

Ja, svarte jeg.

Jeg gikk først ut av kontoret. Gikk gjennom korridoren med grått teppe, og hodet mitt var merkelig nok nesten tomt.

Bare klarhet. Kald som is.

Jeg hadde sett nok. Nå måtte jeg bare bestemme hva jeg skulle gjøre med det.

Vi satt tause i bilen på vei hjem.

Jørgen kjørte, stirret på veien. Jeg så ut av vinduet på lys langs gaten, våt asfalt, vinduer hvor det lyste gult bak gardinene. Bak hvert vindu sitt eget liv. Sin egen kjøkkenbenk, sin egen mann. Og sikkert, hos mange av de kvinnene, finnes det også en Marta. Eller ikke ennå. Eller ikke lenger.

I heisen trykket Jørgen på knappen for femte etasje. Jeg stod ved siden av og tenkte: Nå kommer han til å begynne å forklare lenge, detaljert, med henvisning til stress og at jeg sikkert tar feil alt sammen. Han var god til å forklare.

Vi gikk inn. Jørgen skrudde på lyset i gangen, tok av seg jakka, hengte den pent på plass. Han hadde alltid gjort det, det hadde irritert meg i alle år, men nå irriterte det ekstra mye uten at jeg helt visste hvorfor.

Ingrid, hør nå.

Jeg hører.

Jeg gikk ut på kjøkkenet. Jørgen fulgte etter og stilte seg opp langs veggen, hendene i lommene.

Ingrid, det var ingenting.

Greit.

Vi jobbet faktisk.

Greit, Jørgen.

Du tror meg ikke.

Nei.

Det var ikke det han hadde forventet. Kanskje hadde han ventet tårer. Eller et skrik. Eller begge deler, men porselenet røk aldri det var ikke min stil. Men at jeg skulle være rolig og si nei, det overrasket ham.

Hvorfor ikke? spurte han.

Fordi jeg så ansiktet ditt da jeg kom inn, svarte jeg. Du så på meg som om jeg var i veien.

Det er ikke sant.

Jørgen, jeg har kjent deg i tjue tre år. Jeg har sett ansiktet ditt da du var glad for å se meg. Og jeg så deg i dag.

Han sa ingenting.

Du innbiller deg ting, Ingrid.

Det kan være. Jeg trakk på skuldrene. Men har jeg også innbilt meg den parfymen du begynte med for tre måneder siden?

Det er min parfyme.

Du har aldri brukt den typen. Det var alltid jeg som kjøpte. Dette er noe annet.

Jørgen åpnet munnen.

Der begynte det å bli ubehagelig for ham.

Ingrid, jeg sverger, det er ingenting alvorlig.

Ingenting alvorlig. Jeg sa det sakte. Men det var noe.

Det har jeg da aldri sagt!

Akkurat det sa du nå.

Han gned hendene over ansiktet. Den gesten kjente jeg igjen: sånn gjorde han når han skammet seg.

Ingrid, sa han, nesten uhørlig, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare. Med henne er alt så lett. Hun er ung. Hun ser på meg på en annen måte. Jeg skjønner at det høres idiotisk ut.

Det høres ærlig ut, svarte jeg.

Men det skjedde ingenting. Det lover jeg.

Men det kunne skjedd.

Han svarte ikke. Og det sa alt.

Jeg nikket. Sjekket av på en usynlig liste inni meg.

Greit, sa jeg.

Ikke ta forhastede beslutninger, Ingrid.

Jørgen, stemmen min var flat som bordplata. Dette er ingen hasteløsning. Dette er en konklusjon jeg har brukt tre måneder på. Mens du gikk med en annen parfyme, ikke tok telefonen og så på meg som om jeg var en del av møblementet.

Han så ned.

Jeg må si deg noe, fortsatte jeg. La meg snakke ferdig, uten avbrytelser, forklaringer eller motstand. Så kan du få si hva du vil etterpå. Er det greit?

Jørgen nikket.

Jeg skal ikke lage noe drama. Jeg skal ikke skrike, ikke gråte, ikke knuse noe. Jeg pauset et øyeblikk. Men jeg vil at du skal skjønne dette: jeg kommer ikke til å late som om alt er greit lenger når det ikke er det. I tjue tre år har jeg tiet, gjort som du ville, ikke stilt spørsmål for å slippe å irritere deg. Det er slutt på det nå.

Han løftet blikket.

Dette er ikke et ultimatum. Jeg sier det bare som det er. Nå får du bestemme deg for hva som er viktig for deg. Nå.

Jørgen satt taus lenge. Så sa han stille, nesten hviskende:

Ingrid. Jeg er en idiot.

Ja, sa jeg. Men det var ikke svaret jeg ba om.

Samme kveld flyttet jeg til Ragnhild.

Jeg pakket baggen i stillhet, uten store fakter. Jørgen sto i døråpningen til soverommet og så på.

Hvor lenge tenker du å bli borte? spurte han.

Vet ikke.

Ingrid…

Jørgen, jeg dro igjen glidelåsen vi må tenke. Hver for oss.

Han protesterte ikke. Det sa egentlig alt.

Ragnhild åpnet døra, så på meg og bagen og ansiktet mitt og trengte ikke å spørre. Hun satte bare på vannkokeren. Derfor har jeg vært venninne med henne i tjue år.

Vi satt på kjøkkenet hennes helt til klokka to. Ragnhild lyttet og sa litt av og til ikke med råd, bare så stillheten ikke skulle bli enda tyngre.

Jørgen ringte på den tredje dagen. Ikke for å forklare eller forsvare. Han sa bare:

Ingrid, jeg vil at du skal komme hjem igjen. Jeg har skjønt noe.

Hva da?

At jeg er en idiot. Har sagt det før, men det betyr ikke mye lenger. Jeg vil vise deg det.

Jeg var stille en stund.

Greit, sa jeg.

Jeg kom hjem fredag kveld. På kjøkkenbordet sto det lapskaus. Rødbetene var gjennomkokte Jørgen var alltid redd for å koke for lite. Ved siden av sto det en bukett, litt klønete satt sammen, sikkert kjøpt i full fart.

Jeg satt bagen fra meg. Så på lapskausen. Så på blomsterbuketten.

Jeg kokte rødbetene for lenge, sa Jørgen bak ryggen min.

Jeg ser det.

Men ellers er alt i orden.

Vi får se, svarte jeg.

Så gikk jeg for å vaske hendene mine. Livet er sånn. Noen ganger er rødbetene litt for møre, andre ganger ikke. Det viktigste er å kjenne forskjellen og ikke være stille om det i tjue tre år.

Rate article
Intigue Life
Kom uanmeldt på besøk til mannen min og skjønte med en gang hvorfor han alltid blir sent på jobb