Kjærlighet er ikke for utstilling
Jeg gikk ut fra stua med en full bøtte grisefor og passerte irritert mannen min, Eirik, som for tredje dag på rad syslet med brønnen. Han ville ha utskjæringer på lokket for at det skulle bli ekstra pent akkurat som om han ikke hadde annet å finne på! Her jobber jeg i huset, mater dyra, og der står han med stemjern i hendene, full av spon og bare smiler mot meg. Hva slags mann har Gud gitt meg? Han sier aldri noe ømt, aldri smeller han neven i bordet, han bare arbeider stille. Av og til kikker han på meg og lar hånden gli kjærlig gjennom flettekransen min det er alt. Skulle ønske han kunne kalle meg “solstråle” eller “søte due”…
Jeg sto der og tenkte på kvinnekåra mi, da jeg så vidt ikke snublet over gamle Bamse. Eirik var lynraskt borte hos meg, tok et tak og satte blikket alvorlig på hunden:
Bamse, du får ikke gå og snuble mellom beina på matmor, du kan jo skade henne.
Bamse la skamfullt ørene tilbake og ruslet mot hundehuset. Jeg har alltid vært forundret over hvor godt dyr forstår Eirik. Spurte ham om det en gang, og han svarte bare:
Jeg elsker dyr, og de elsker tilbake.
Også jeg tenkte på kjærlighet. Drømte om å bli båret over dørstokken, høre kjærlige ord hvisket i øret, få en liten blomst på puta hver morgen… Men Eirik var sparsom med ømhet. Noen ganger tvilte jeg på om han i det hele tatt var glad i meg.
Gud signe dagen, nabokjerring! ropte Olav over gjerdet Jaså, Eirik, du driver ennå på med de snirklete mønstrene dine? Hvem skal egentlig bry seg om hvordan den brønnen ser ut?
Jeg vil at barna mine en dag skal vokse opp med sans for skjønnhet, svarte Eirik.
Ja, men de barna må dere jo først skaffe, lo Olav og blunket til meg.
Eirik så trist på meg. Jeg måtte rødme og skyndte meg inn. Barneønsket hadde jeg ikke hast med jeg var jo fortsatt ung og vakker, ville ha litt mer tid for meg selv, og mannen min var så… kjedelig. Olav, derimot høy, bredskuldret, flott! Og så prater han så varmt, som en mild regnskur som sier: “Regndråpe, solstråle min…” Hjertet stanser litt når jeg ser ham, men jeg skynder meg alltid unna. Jeg hadde jo lovet å være trofast da jeg giftet meg og mamma og pappa lærte meg å ta vare på familien. Men hvorfor har jeg likevel lyst til å stjele et blikk mot vinduet for å se om Olav er ute?
Neste morgen gikk jeg ut med kua til beite, og traff Olav ved porten.
Åh Ragnhild, dueblå øyne dine får meg ør, hvorfor holder du deg unna meg? Kom til meg i morgen grytidlig. Når din Eirik tar båten til fisking, så kom til meg da skal jeg skjemme deg bort med kjærlighet som du aldri har fått! Du skal bli lykkelig, lover jeg.
Jeg rødmet, kjente hjertet slå voldsomt, men gikk bare videre uten å svare. Jeg venter, ropte han etter meg.
Hele dagen gikk tankene mine til Olav. Hvor lyst jeg hadde på kjærlighet, hvor sjarmerende han var… Men jeg klarte ikke bestemme meg. Det var jo ennå nesten et døgn til soloppgang…
På kvelden fyrte Eirik opp badestua. Han ba Olav inn til badstue, og Olav takket glad ja da slapp han jo å fyre selv og spare ved. De satt inne og slo hverandre med bjørkeris, stønnet fornøyd. Da de var ferdige, gikk de ut i forrommet for å kjøle seg ned. Jeg satte frem en karaffel med hjemmebrent og litt snacks på bordet, men kom på at jeg hadde glemt å ta opp syltede agurker fra kjelleren. Jeg gikk ned, tok med meg glasset og skulle akkurat til å gå inn til dem igjen, da jeg hørte samtalen deres gjennom den åpne døra og ble stående stille og lytte.
Eirik, du er altfor forsiktig, hvisket Olav. Bli med meg, du angrer ikke! Der er det enker så vakre at du glemmer både tid og sted! Ikke som kona di, grå og kjedelig…
Nei, Olav, svarte Eirik lavt men bestemt. Jeg vil ikke ha noen andre, vil ikke en gang tenke på det. Min kone er ikke noen grå mus, hun er den vakreste dama jeg vet om. Ikke finnes vakrere blomst på denne jord, ingen bær er søtere. Når jeg ser på henne, kjenner jeg ikke sola, bare øynene hennes og den myke kroppen. Jeg elsker henne mer enn ord kan si, men jeg klarer aldri å få det ut. Derfor tror hun kanskje at jeg ikke bryr meg. Men jeg er redd for å miste henne, for uten henne klarer jeg ikke leve én dag.
Jeg ble stående, hjertet dunket hardt i brystet, tårene rant. Så rettet jeg ryggen, gikk inn og sa høyt:
Du får heller gå til enkene og jage bort ensomheten, nabo. Vi har viktigere ting å gjøre her hjemme, jeg og mannen min. Ingen har ennå fått nyte godt av all denne skjønnheten Eirik har laget. Unnskyld meg, elskede mann, for dumme tanker og at jeg var blind jeg hadde lykken i hendene og så det ikke. Kom, vi har sløst nok tid nå.
Neste morgen, da sola sto opp, dro ikke Eirik ut på fisketur.




