Jeg vokste opp med en uro for å skuffe moren min og før jeg visste ordet av det, begynte jeg å miste ekteskapet mitt.
Mor visste alltid hva som var riktig.
I alle fall føltes det sånn.
Helt fra jeg var liten, lærte jeg meg å tolke humøret hennes på stemmen, måten hun lukket døren på, og på stillheten hennes. Hvis hun var fornøyd var alt bra. Hvis ikke betydde det som oftest at jeg hadde gjort noe galt.
Jeg ber ikke om mye, sa hun. Bare at du ikke skuffer meg.
Det «bare» veide mer enn noen forbud hun kunne satt.
Da jeg vokste opp og giftet meg, trodde jeg livet endelig var mitt eget. Mannen min, Morten, var rolig, tålmodig og skydde konflikter. I starten likte mor ham. Men etter hvert fikk hun mening om alt.
Hvorfor kommer du så sent hjem?
Synes du ikke selv at du jobber for mye?
Han hjelper deg ikke nok, vet du.
I begynnelsen lo jeg og fortalte Morten at hun bare var bekymret. Så begynte jeg å forklare henne. Så begynte jeg å ta hensyn.
Uten at jeg la merke til det, begynte jeg å leve etter to stemmer.
Den ene var Mortens lavmælt, fornuftig, søkende etter nærhet.
Den andre mors, alltid sikker, alltid med forventninger.
Når Morten ville vi skulle reise bort sammen, ble mor syk.
Når vi hadde planer, trengte hun meg plutselig.
Når Morten sa han savnet meg, svarte jeg:
Du må forstå, jeg kan ikke forlate henne.
Og han forstod. Lenge.
Helt til en kveld han sa noe som rystet meg mer enn en krangel ville gjort.
Det føles som jeg er den tredje personen i dette ekteskapet.
Jeg svarte hardt. Forsvarte henne. Forsvarte meg selv. Sa at han overreagerte. At det var urettferdig å tvinge meg til å velge.
Men sannheten var at jeg allerede hadde valgt. Jeg hadde bare aldri innrømmet det for meg selv.
Vi begynte å tie. Vi sov med ryggen til hverandre. Vi snakket om regninger og middager, ikke om oss. Og når vi kranglet, visste mor det alltid.
Jeg har jo sagt det, sa hun ofte. Menn er sånn.
Og jeg trodde på det. Av gammel vane.
Helt til jeg en dag kom hjem og han var borte.
Han hadde ikke dratt med drama. Hadde lagt igjen nøklene og en lapp:
«Jeg elsker deg, men jeg vet ikke hvordan jeg kan leve med din mor mellom oss.»
Jeg satte meg på sengen og for første gang visste jeg ikke hvem jeg skulle ringe. Mor eller ham.
Jeg ringte mor.
Ja, hva trodde du egentlig? sa hun. Jeg har jo sagt det før
Da knakk noe inni meg.
Jeg skjønte at hele livet hadde jeg vært redd for å skuffe en person
og mistet en annen, som bare ønsket at jeg skulle være til stede.
Jeg klandrer ikke moren min helt. Hun har elsket meg på den måten hun har kunnet.
Men det var jeg som aldri satte noen grense.
Det var jeg som forvekslet pliktfølelse med kjærlighet.
Nå forsøker jeg å lære noe jeg skulle visst for lenge siden:
At det å være barn ikke betyr at man skal forbli liten for alltid.
Og at et ekteskap ikke overlever når det er en tredje stemme der inne.
Jeg spør meg selv: Har du noen gang måttet velge mellom ikke å skuffe foreldrene dine og å beholde familien din?
Jeg vet nå at grensen skulle jeg satt selv. Alt annet kan man fort miste.




