Jeg vil leve litt for meg selv og få sove ut, sa mannen min da han dro
Tre måneder så lenge varte dette kaoset. Tre måneder uten en eneste hel natts søvn, mens lille Eivind skrek så høyt at naboene banket i veggen. Tre måneder der Ingrid gikk rundt som en zombie, med røde øyne og skjelvende hender.
Og Ole vandret rundt i leiligheten, sur som en lavtrykkssky over hele Oslo.
Ser du hvordan jeg ser ut på jobben? slengte han ut en morgen mens han fiklet med skjortekraven foran speilet. Jeg ser ut som en uteligger! Jeg har poser under øynene helt ned til knærne.
Ingrid sa ingenting. Hun matet sønnen, vugget ham, matet igjen. Runddansen fortsatte. Og et sted i nærheten tuslet Ole, mannen hennes, som heller klaget enn å hjelpe.
Hva om moren din kan sitte litt barnevakt? foreslo han en kveld etter dusjen, nydusjet og opplagt. Jeg tenkte kanskje å dra til Kjell på hytta en uke?
Ingrid stivnet med tåteflasken i hånda.
Jeg trenger ferie, Ingrid. Helt seriøst. Ole begynte å legge klær i treningsbagen. Jeg får jo aldri sove normalt lenger.
Og hun da? Hun sover vel også? Øynene hennes lukker seg, men med en gang hun slår seg ned, begynner Eivind å gråte. For fjerde gang den natten.
Jeg synes også det er tungt, hvisket Ingrid.
Ja, jeg skjønner at det er tungt, svarte han og dyttet favorittskjorta ned i bagen. Men jeg har jo en viktig jobb, mye ansvar. Kan ikke møte kundene med dette trynet.
Og så skjedde det noe rart. Ingrid så plutselig dem utenfra: hun i en flekkete morgenkåpe, bustete hår, og en skrikende baby på armen. Og han, som pakker og stikker av fra dem.
Jeg vil leve litt for meg selv og få sove, mumlet Ole uten å se på henne.
Døren smalt.
Ingrid sto i stua med gråtende sønn og kjente alt rakne inne i seg.
En uke gikk. Så enda en.
Ole ringte tre ganger spurte hvordan det gikk. Stemmen var likegyldig. Som om han snakket med en bekjent.
Kommer på helga.
Kom ikke.
Kommer i morgen, lover!
Og igjen uteble han.
Ingrid vugget den skrikende Eivind, byttet bleie, lagde grøt. Sov kanskje en halvtime av gangen mellom matingene.
Går det greit hos deg? spurte venninna.
Ja da, løy Ingrid.
Hvorfor juger hun? Hun skammer seg. Skammer seg over å ha blitt forlatt av mannen sin. Over å stå alene med babyen.
Men det skulle bli verre. Det ordentlig pinlige skjedde på Coop hun møtte Oles kollega.
Hvor har du Olav, da? spurte Lena.
Jobber mye.
Ja, typisk. Mennene stikker på jobb når det blir småbarn. Lena lente seg fram: Forresten, har Ole ofte sånne jobbreiser?
Hvilke jobbreiser?
Han var jo i Bergen nylig, på kurs. Viste bilder og greier.
I Bergen? Når det da?!
Ingrid husket: Ole hadde ikke ringt på tre dager forrige uke. Sa han var travelt opptatt.
Løy om å være opptatt. Var på tur til Bergen.
Ole kom hjem på lørdag. Med blomster.
Unnskyld at jeg har vært lenge borte. Travelt med jobb.
Var du i Bergen?
Han frøs med buketten.
Hvem har sagt det?
Spiller ingen rolle. Hvorfor lyver du?
Jeg mente å skåne deg, så du ikke skulle bli lei deg fordi jeg dro uten deg.
Uten henne?! Som om hun hadde kunnet dra, med baby!
Ole, jeg trenger hjelp! Skjønner du? Jeg har ikke sovet på uker.
Da får vi ansette barnevakt.
For hva da? Du gir jo ikke penger.
Det gjør jeg da! Betaler husleia og strømmen.
Og mat? Bleier? Medisiner?
Han ble stille. Så:
Kanskje du kan begynne å jobbe igjen? Bare deltid? Kan jo få barnevakt.
Sitte hjemme, liksom som om hun slapper av!
Da tok Ingrid sønnen på armen, så på Ole og forsto: Denne mannen elsker meg ikke.
Aldri gjort det.
Gå.
Hva mener du?
Ut. Og kom ikke tilbake før du har valgt: familie eller frihet.
Ole tok nøklene og gikk. Etter to dager sendte han: “Tenker.”
Og Ingrid, hun satt våken. Hun tenkte også.
Tenk deg, for første gang på måneder satt du med tankene dine alene.
Moren ringte:
Ingrid, hvordan har du det? Er Ole hjemme?
På jobbreise.
Løy igjen.
Skal jeg komme og hjelpe?
Jeg klarer meg.
Men moren kom uansett.
Hvordan går det her da? hun så seg rundt. Kjære vene, Ingrid, du må se deg i speilet!
Ingrid så i speilet. Ja, hun så ikke ut.
Og hvor er Ole?
På jobb.
Klokka åtte på kvelden?
Ingrid sa ingenting.
Hva skjer egentlig?
Og da begynte Ingrid å gråte. Ordentlig, høyt og desperat.
Han har dratt. Sa han ville leve for seg selv.
Moren sa ingenting. Så:
Førsteklasses drittsekk.
Ingrid ble sjokkert. Moren har aldri bannet.
Jeg har alltid visst at Ole var svak. Men sånn?
Mamma, kanskje jeg gjør feil? Burde jeg forstå ham?
Ingrid, har du det ikke tungt?
Av det enkle spørsmålet forsto Ingrid: Hele tiden hadde hun bare tenkt på Ole. På hans slit, på hans komfort.
Om seg selv ikke et ord.
Hva skal jeg gjøre?
Leve. Uten ham. Bedre alene enn sammen med en sånn fyr.
Ole kom tilbake på lørdag. Solbrent. Tydelig “tenkt” på hytta.
Kan vi snakke litt?
Ja.
De satte seg til bordet:
Ingrid, jeg skjønner det er tøft for deg. Men det er jo hardt for meg og. Skal vi gjøre en avtale? Jeg kan bidra med penger, besøke Eivind. Men vil bo for meg selv en stund.
Hvor mye?
Hva da?
Penger. Hvor mye?
Kanskje ti tusen.
Ti tusen kroner. Til babyen, mat, medisiner.
Ole, dra til helvete.
Hva?!
Du hørte. Og kom ikke tilbake.
Ingrid, jeg prøver jo å gjøre opp for meg!
Gjøre opp? Vil du ha frihet? Hva med min frihet?
Da sa Ole det som gjorde alt klart:
Hva slags frihet har du? Du er jo mor!
Ingrid så på ham. Der var den ekte Ole: en barnslig egoist som mener morsrollen er et livslangt fengsel.
I morgen søker jeg barnebidrag. En fjerdedel av lønna di. Det er loven.
Du tør ikke!
Jeg tør.
Han gikk og smalt med døren. Men Ingrid kjente for første gang at hun fikk puste igjen.
Eivind begynte å gråte. Men nå visste hun: Hun skulle klare det.
Ett år gikk.
Ole prøvde å komme tilbake to ganger.
Ingrid, kan vi prøve igjen?
For sent.
Ole mente Ingrid var blitt en heks. Men det var ikke overbevisende.
Ingrid fant en barnevakt, fikk jobb som sykepleier.
På jobben møtte hun lege, Andreas.
Barn?
En sønn.
Og faren?
Lever for seg selv.
De ble kjent. Andreas kom med lekebil til Eivind. De lekte og lo sammen.
Snart gikk de stadig sammen i parken.
Ole fant det ut. Ringte:
Eivind er ett år, og du driver og treffer menn!
Hva skulle du? At jeg ventet på deg?
Men du er jo mor!
Ja, det er jeg. Og så?
Han ringte aldri igjen.
Andreas var annerledes. Når Eivind ble syk, kom han med en gang. Når Ingrid var utmattet, tok han dem med på hytta.
Nå er Eivind to år. Han kaller Andreas for onkel. Husker ikke Ole.
Ole giftet seg. Betaler barnebidrag.
Ingrid er ikke sint.
Hun lever for seg selv nå, hun også. Og det føles fantastisk.




