Jeg vil alltid være med deg, mamma. En historie du kan tro på Bestemor Valborg klarte nesten ikke vente til kvelden. Hennes nabo, Nataliya, en enslig kvinne rundt femti, hadde nemlig fortalt henne noe så utrolig at hun fortsatt hadde hodet fullt av tanker. For å bevise det hun hadde sagt, hadde Nataliya til og med invitert Valborg innom senere på kvelden – hun skulle få se noe helt spesielt. Og alt begynte med en vanlig samtale. Tidligere på dagen hadde Nataliya vært innom for å høre om Valborg trengte noe fra butikken, for hun skulle bake kake og kjøpe litt småtteri. – Skal jeg kjøpe noe for deg, Valborg? Jeg skal innom butikken, skal bake kake, og så trenger jeg litt småtteri ellers. – Jeg må si, Nataliya, du er sannelig en snill og omsorgsfull dame. Jeg husker deg fortsatt som ungjente. Synd du ikke har funnet deg noen, at du fremdeles er alene, men du virker jo ikke trist eller bitter, ikke som enkelte andre, sa Valborg. – Hva er det å klage over, Valborg? Jeg har mannen jeg elsker, men jeg kan ikke bo med ham helt ennå. Hvorfor det er sånn, skal jeg fortelle deg. Jeg har faktisk en historie jeg aldri har fortalt til noen andre, men deg skal jeg fortelle. Jeg vet jo at du ikke sladret til noen – og om du gjorde det, så hadde vel ingen trodd deg likevel! – lo Nataliya. – Så, hva skal jeg kjøpe? Etterpå kan jeg komme innom med varene, så lager du te, og så forteller jeg deg hvordan jeg har det. Jeg tror du kommer til å glede deg på mine vegne – og du trenger ikke synes synd på meg mer. Denne gangen trengte ikke Valborg egentlig noe fra butikken, men hun ba likevel Nataliya kjøpe med litt brød og noen smågodt til teen. Nysgjerrigheten sved i kroppen – hva var det egentlig naboen hadde å fortelle henne? Nataliya kom tilbake med brød og godteri. Valborg kokte en deilig, aromatisk te og satte seg spent til å høre. – Valborg, husker du hva som hendte meg for rundt tjue år siden? Jeg var allerede nesten tretti. Jeg hadde kjæreste, vi skulle gifte oss. Jeg tenkte, selv om jeg kanskje ikke elsket ham, så var han en bra fyr. Og det er jo viktig med familie og barn. Vi leverte papirer, og han flyttet inn til meg. Jeg ble gravid. På åttende måned ble det født en jente. Hun levde i to dager, så døde hun. Jeg trodde jeg skulle miste forstanden av sorg. Vi skilte lag – det var ingenting som bandt oss sammen lenger. Etter et par måneder begynte jeg sakte å komme meg, og sluttet å gråte. Og så, plutselig… Nataliya så forventningsfullt på Valborg. – Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle deg resten. Jeg hadde nemlig gjort i stand en barneseng på soverommet, til dattera mi. Folk sier det er uhell å kjøpe babysaker på forhånd, men jeg trodde ikke på sånt – jeg kjøpte og la klart. Så våknet jeg en natt av … babygråt. Jeg tenkte det bare var innbilning, jeg hadde jo vært så lei meg. Men der var gråten igjen. Jeg gikk bort til sengen, og der lå det … en liten jente! Jeg tok henne opp, og nesten datt sammen av lykke. Hun så på meg, lukket øynene og … sovnet i armene mine. Og sånn var det, natt etter natt, kom dattera mi til meg. Jeg kjøpte morsmelkerstatning og tåteflaske – men hun drakk nesten aldri. Gråt litt, smilte når jeg løftet henne, sovna. – Finnes det virkelig slikt?, sa Valborg trollbundet. – Jeg trodde også det var umulig, svarte Nataliya rødmende. – Men hva skjedde siden?, spurte Valborg, puttet en karamell i munnen og tok en slurk te. – Det har fortsatt hele tiden. Jenta mi bor i en annen verden, hun har mamma og pappa der – men hun glemmer meg aldri, kommer til meg nesten hver natt. Og en natt sa hun: – Jeg vil alltid være med deg, mamma. Vi er bundet sammen av en usynlig tråd, og den kan ikke brytes! Noen ganger tror jeg at jeg drømmer alt sammen. Men hun gir meg til og med gaver fra den andre verden – kanskje ikke så lenge, for de forsvinner fort, som snø om våren. – Kan dette virkelig være sant?, sa Valborg, drakk litt av teen og kjente halsen var tørr etter så mange overraskelser. – Jeg vil at du skal komme til meg i kveld. Så kan du se selv, og bekrefte at jeg ikke innbiller meg alt. Selv om jeg tror på det jeg ser… Senere samme kveld gikk Valborg til Nataliya. De satt i mørket og pratet. Det var ingen hjemme, bare Nataliya og Valborg. De begynte å bli søvnige, men plutselig kom det et svakt lys. Lufta begynte å glitre, og inn i rommet kom … en vakker ung jente: – Hei, mamma! Jeg har hatt en så fin dag, jeg ville dele den med deg! Og dette er en gave til deg – sa jenta, og la blomster på bordet. – Hei på deg også! – sa hun da hun fikk øye på Valborg. – Jeg glemte at mamma sa du kom for å møte meg. Jeg heter Marianne… Etter en stund vinket hun farvel og forsvant som om hun løste seg opp i lufta. Valborg satte seg ned – helt stille, sjokkert over det hun hadde sett. Hun klarte ikke finne ord med det samme. – Ja, sånn kan det gå, Nataliya, det viser seg at alt kan skje. Dattera di er en skjønnhet – hun ligner deg. Jeg er glad på dine vegne, Nataliya. Du er visst en lykkelig kvinne! Du har ikke dårligere liv enn andre – kanskje til og med bedre! Så snodig verden er. Jeg ville aldri trodd det om jeg ikke så det selv. Det er så godt at det finnes! Takk skal du ha. Nå har du åpnet øynene mine. Verden er jo så mangfoldig, livet går videre – nå er jeg ikke redd for døden lenger. Lykke til, kjære Nataliya! Blomstene på bordet ble sakte lyse, deretter borte. Men Nataliya, som fulgte naboen til døren, smilte lykkelig for seg selv. I morgen ventet en ny, herlig dag. Da skulle hun treffe Arkadius, som hun elsker høyt. Og han elsker henne – det føler Nataliya. Hvordan? Det kan ikke beskrives. En dag skal hun presentere dem for hverandre. Hennes to kjæreste og nærmeste – Marianne og Arkadius.

Jeg vil alltid være med deg, mamma. En historie det er mulig å tro på

Bestemor Åse klarte knapt vente til kvelden kom. Naboen hennes, Inger, en enslig kvinne rett under femti, hadde fortalt henne noe så utrolig at Åse nesten ble svimmel av tankene.

For å bevise sine ord, hadde Inger til og med invitert Åse på besøk senere samme kveld for å vise henne noe.

Alt startet helt tilfeldig. Inger, som tidlig på formiddagen var på vei til Coopen, stakk innom bestemor Åse.

Skal jeg kjøpe noe for deg, Åse? Jeg skal bake eplekake og trenger litt småting likevel.

Jeg har alltid syntes du er ei god kvinne, Inger. Jeg husker deg som liten, et omsorgsfullt menneske. Synd at det ikke gikk slik du kanskje håpet at du fortsatt er alene. Men jeg merker meg at du aldri klager, aldri synes synd på deg selv, ikke slik som enkelte andre.

Men hva har jeg egentlig å klage på, Åse? Jeg har en mann jeg elsker, vi bare kan ikke bo sammen på nåværende tidspunkt. Hvorfor, det skal jeg fortelle deg. Jeg ville aldri ha fortalt dette til noen andre, men du Og dessuten har jeg lyst til å vise deg noe også.

Fordi jeg kjenner deg så godt og skulle du komme til å si det videre, er det ingen som ville tro deg uansett, lo Inger. Men du, hva vil du at jeg skal kjøpe til deg? Jeg svinger innom etterpå, så setter vi oss over en kopp te, og du får høre hvordan jeg har det. Tror kanskje du blir litt glad på mine vegne, og at du ikke synes synd på meg mer.

Egentlig trengte ikke Åse noe særlig denne gangen, men hun ba Inger kjøpe litt brød og noen karameller til teen.

Nysgjerrigheten holdt på å ta overhånd hva i all verden ville naboen fortelle?

Senere kom Inger tilbake med brødet og karamellene. Åse hadde allerede kokt opp en kanne rykende te, og satt klar, spent på hva hun skulle få høre.

Åse, du husker vel det som hendte for rundt tjue år siden? Jeg var nærmere tretti da. Jeg hadde en kjæreste, vi skulle gifte oss. Jeg tenkte, selv om det ikke var dyp kjærlighet, han var en fin mann. Og man vil jo ha familie, barn.

Vi leverte papirer, han flyttet inn hos meg. Og jeg ble gravid. På åttende måned kom min lille jente. Hun levde bare to dager før hun døde.

Jeg trodde virkelig livet var over. Så ble jeg og mannen enige om å gå hver til vårt, for det fantes jo ikke noe som bandt oss sammen lenger. To måneder senere litt etter litt klarte jeg å stoppe tårene, komme meg på beina igjen.

Og plutselig…

Inger så avventende på Åse:

Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal fortelle mer. Jeg hadde dekorert barnevognen, redd opp sprinkelsengen, kjøpt alt hun kunne trenge.

Folk sier det er dårlig tegn å kjøpe alt på forhånd, men jeg trodde ikke på slikt da alt var klart, bamser og alt lå på plass.

Så, en natt jeg våkner av barneskrik. Først trodde jeg det kun var nervesystemet som spilte meg et puss. Men det kom igjen. Jeg gikk bort til sengen og der lå det, en liten jente

Jeg tok henne i armene og ble overveldet av lykke. Hun så på meg, lukket øynene og sovnet.

Og slik begynte det. Hver natt dukker datteren min opp.

Jeg kjøpte morsmelkerstatning og tåteflaske, men hun spiste knapt. Gråt, jeg tok henne opp, hun smilte, lukket øynene og sovnet.

Men, hvordan, sa bestemor Åse fortryllet, er det mulig?

Jeg trodde jo heller ikke det!, rødmet Inger.

Hva hendte etterpå?, spurte Åse, stappet en karamell i munnen og tok en slurk varm te.

Siden da fortsetter det slik, Inger smilte et tårevått, men lykkelig smil Jenta mi bor i en annen virkelighet, et annet sted har hun mor og far. Men meg glemmer hun ikke. Hun kommer på besøk nesten hver natt.

Og én natt hvisket hun til meg:

Jeg vil alltid være med deg, mamma. Det går et bånd gjennom livet vårt, ingen kan bryte det!

Noen ganger undrer jeg meg, kanskje jeg bare drømmer? Men hun gir meg gaver fra den andre siden. Bare smelter de bort, som snø om våren, her hos oss.

Kan det virkelig være sant?, svelget bestemor Åse, nesten i vantro.

Derfor vil jeg at du skal komme til meg i kveld. Se det selv, så jeg vet at det ikke bare er fantasi.

Selv om jeg virkelig tror på det jeg ser, men…

Sent på kvelden gikk bestemor Åse over til Inger. De satte seg i mørket, og pratet lavmælt.

Ingen andre var hjemme. Kun Inger, og Åse.

De var nær ved å sovne da et svakt lys fylte rommet. Lufta dirret, og plutselig stod en yndig ung jente i rommet:

Hei, mamma! Jeg har hatt en så vakker dag, jeg ville fortelle deg om det! Og dette er en gave til deg, sa hun og la en bukett markblomster på bordet.

Å, god kveld, sa hun da hun fikk øye på Åse Mamma sa du ville møte meg. Jeg heter Eir

Etter en stund tok Eir farvel og forsvant langsomt ut i luften, som om hun var laget av lys.

Bestemor Åse satt som lammet av det hun nettopp hadde opplevd. Hun var stum en lang stund så sa hun lavt:

Du verden, Inger. Det finnes virkelig ting man ikke forstår.

Datteren din er nydelig. Lik deg, på mange måter.

Jeg er oppriktig glad på dine vegne. Du er heldig, Inger. Livet ditt er ikke dårligere, kanskje heller bedre, enn andres!

Merkelig, hva livet kan bringe. Jeg ville aldri trodd det, hadde jeg ikke sett det med egne øyne. Det er vakkert.

Jeg er deg takknemlig.

Du har åpnet øynene mine. Livet tar aldri slutt det fortsetter alltid, bare i andre former. Jeg er ikke redd for å dø lenger.

Lykke til, Inger!

Blomstene på bordet ble svakere og svakere. Til slutt var de borte.

Men Inger smilte mot vinduet etter å ha fulgt Åse ut. Hun følte seg omsvøpt av lykke. I morgen ventet en ny dag, og da skulle hun møte Sindre, som hun virkelig elsket og visste at han elsket henne tilbake.

Hvordan visste hun det?

Det kunne ingen forklare.

Og kanskje, en dag, vil hun la dem møtes.

De aller kjæreste i hennes liv Eir og Sindre.

Rate article
Intigue Life
Jeg vil alltid være med deg, mamma. En historie du kan tro på Bestemor Valborg klarte nesten ikke vente til kvelden. Hennes nabo, Nataliya, en enslig kvinne rundt femti, hadde nemlig fortalt henne noe så utrolig at hun fortsatt hadde hodet fullt av tanker. For å bevise det hun hadde sagt, hadde Nataliya til og med invitert Valborg innom senere på kvelden – hun skulle få se noe helt spesielt. Og alt begynte med en vanlig samtale. Tidligere på dagen hadde Nataliya vært innom for å høre om Valborg trengte noe fra butikken, for hun skulle bake kake og kjøpe litt småtteri. – Skal jeg kjøpe noe for deg, Valborg? Jeg skal innom butikken, skal bake kake, og så trenger jeg litt småtteri ellers. – Jeg må si, Nataliya, du er sannelig en snill og omsorgsfull dame. Jeg husker deg fortsatt som ungjente. Synd du ikke har funnet deg noen, at du fremdeles er alene, men du virker jo ikke trist eller bitter, ikke som enkelte andre, sa Valborg. – Hva er det å klage over, Valborg? Jeg har mannen jeg elsker, men jeg kan ikke bo med ham helt ennå. Hvorfor det er sånn, skal jeg fortelle deg. Jeg har faktisk en historie jeg aldri har fortalt til noen andre, men deg skal jeg fortelle. Jeg vet jo at du ikke sladret til noen – og om du gjorde det, så hadde vel ingen trodd deg likevel! – lo Nataliya. – Så, hva skal jeg kjøpe? Etterpå kan jeg komme innom med varene, så lager du te, og så forteller jeg deg hvordan jeg har det. Jeg tror du kommer til å glede deg på mine vegne – og du trenger ikke synes synd på meg mer. Denne gangen trengte ikke Valborg egentlig noe fra butikken, men hun ba likevel Nataliya kjøpe med litt brød og noen smågodt til teen. Nysgjerrigheten sved i kroppen – hva var det egentlig naboen hadde å fortelle henne? Nataliya kom tilbake med brød og godteri. Valborg kokte en deilig, aromatisk te og satte seg spent til å høre. – Valborg, husker du hva som hendte meg for rundt tjue år siden? Jeg var allerede nesten tretti. Jeg hadde kjæreste, vi skulle gifte oss. Jeg tenkte, selv om jeg kanskje ikke elsket ham, så var han en bra fyr. Og det er jo viktig med familie og barn. Vi leverte papirer, og han flyttet inn til meg. Jeg ble gravid. På åttende måned ble det født en jente. Hun levde i to dager, så døde hun. Jeg trodde jeg skulle miste forstanden av sorg. Vi skilte lag – det var ingenting som bandt oss sammen lenger. Etter et par måneder begynte jeg sakte å komme meg, og sluttet å gråte. Og så, plutselig… Nataliya så forventningsfullt på Valborg. – Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle deg resten. Jeg hadde nemlig gjort i stand en barneseng på soverommet, til dattera mi. Folk sier det er uhell å kjøpe babysaker på forhånd, men jeg trodde ikke på sånt – jeg kjøpte og la klart. Så våknet jeg en natt av … babygråt. Jeg tenkte det bare var innbilning, jeg hadde jo vært så lei meg. Men der var gråten igjen. Jeg gikk bort til sengen, og der lå det … en liten jente! Jeg tok henne opp, og nesten datt sammen av lykke. Hun så på meg, lukket øynene og … sovnet i armene mine. Og sånn var det, natt etter natt, kom dattera mi til meg. Jeg kjøpte morsmelkerstatning og tåteflaske – men hun drakk nesten aldri. Gråt litt, smilte når jeg løftet henne, sovna. – Finnes det virkelig slikt?, sa Valborg trollbundet. – Jeg trodde også det var umulig, svarte Nataliya rødmende. – Men hva skjedde siden?, spurte Valborg, puttet en karamell i munnen og tok en slurk te. – Det har fortsatt hele tiden. Jenta mi bor i en annen verden, hun har mamma og pappa der – men hun glemmer meg aldri, kommer til meg nesten hver natt. Og en natt sa hun: – Jeg vil alltid være med deg, mamma. Vi er bundet sammen av en usynlig tråd, og den kan ikke brytes! Noen ganger tror jeg at jeg drømmer alt sammen. Men hun gir meg til og med gaver fra den andre verden – kanskje ikke så lenge, for de forsvinner fort, som snø om våren. – Kan dette virkelig være sant?, sa Valborg, drakk litt av teen og kjente halsen var tørr etter så mange overraskelser. – Jeg vil at du skal komme til meg i kveld. Så kan du se selv, og bekrefte at jeg ikke innbiller meg alt. Selv om jeg tror på det jeg ser… Senere samme kveld gikk Valborg til Nataliya. De satt i mørket og pratet. Det var ingen hjemme, bare Nataliya og Valborg. De begynte å bli søvnige, men plutselig kom det et svakt lys. Lufta begynte å glitre, og inn i rommet kom … en vakker ung jente: – Hei, mamma! Jeg har hatt en så fin dag, jeg ville dele den med deg! Og dette er en gave til deg – sa jenta, og la blomster på bordet. – Hei på deg også! – sa hun da hun fikk øye på Valborg. – Jeg glemte at mamma sa du kom for å møte meg. Jeg heter Marianne… Etter en stund vinket hun farvel og forsvant som om hun løste seg opp i lufta. Valborg satte seg ned – helt stille, sjokkert over det hun hadde sett. Hun klarte ikke finne ord med det samme. – Ja, sånn kan det gå, Nataliya, det viser seg at alt kan skje. Dattera di er en skjønnhet – hun ligner deg. Jeg er glad på dine vegne, Nataliya. Du er visst en lykkelig kvinne! Du har ikke dårligere liv enn andre – kanskje til og med bedre! Så snodig verden er. Jeg ville aldri trodd det om jeg ikke så det selv. Det er så godt at det finnes! Takk skal du ha. Nå har du åpnet øynene mine. Verden er jo så mangfoldig, livet går videre – nå er jeg ikke redd for døden lenger. Lykke til, kjære Nataliya! Blomstene på bordet ble sakte lyse, deretter borte. Men Nataliya, som fulgte naboen til døren, smilte lykkelig for seg selv. I morgen ventet en ny, herlig dag. Da skulle hun treffe Arkadius, som hun elsker høyt. Og han elsker henne – det føler Nataliya. Hvordan? Det kan ikke beskrives. En dag skal hun presentere dem for hverandre. Hennes to kjæreste og nærmeste – Marianne og Arkadius.