Jeg kommer alltid til å være med deg, mamma. En historie man nesten ikke skulle tro
Bestemor Ingrid hadde vanskelig for å vente til kvelden skulle komme. Naboen hennes, Synnøve, ei enslig kvinne på snart femti, hadde fortalt henne noe så underlig at hun ikke fikk det ut av hodet.
Til og med hadde Synnøve invitert henne inn på kvelden «Kom over, så skal jeg vise deg noe,» hadde hun sagt, nesten hviskende.
Alt begynte med en enkel samtale om morgenen. Synnøve var på vei ut til nærbutikken og stakk innom Ingrid:
Skal jeg kjøpe noe til deg, Ingrid? Jeg skal bare innom butikken, tenkte å bake en skuffkake, og så trenger jeg litt småtteri.
Du er en god kvinne, Synnøve, sa Ingrid, og snill er du. Jeg husker deg som jentunge, og du har godhet i deg. Synd at du ble alene i livet, men det ser ikke ut til at du er trist eller klager på det, i motsetning til andre.
Hva har jeg å klage over, Ingrid? Jeg har en kjæreste, han jeg elsker, men vi kan ikke bo sammen enda. Hvorfor får du høre senere. Dette har jeg ikke fortalt til noen, men jeg vil fortelle det til deg. Og noe mer, faktisk.
Fordi jeg kjenner deg, og uansett om du skulle si det til noen, er det jo ingen som ville tro deg, lo Synnøve lavt. Men hva vil du jeg skal kjøpe? Jeg slår av en prat når jeg kommer tilbake fra butikken, så lager du en kopp te, og da skal jeg fortelle deg hvordan jeg egentlig har det. Kanskje du blir glad på mine vegne og slutter å synes synd på meg.
Ingrid trengte egentlig ingenting, men ba Synnøve kjøpe et brød og noen karameller til teen.
Nysgjerrigheten hennes kokte hva var det denne naboen hadde på hjertet?
Synnøve kom tilbake, leverte brød og karameller, mens Ingrid hadde trukket deilig te og satt klar for å lytte.
Ingrid, du husker vel hva som hendte meg for tjue år siden. Da var jeg nesten tretti, og hadde en mann som jeg skulle gifte meg med. Jeg tenkte, selv om jeg ikke elsket ham, men han var god og hvordan skulle man ellers ha familie og barn?
Vi søkte, han flyttet inn hos meg, og jeg ble gravid. Jenta ble født i åttende måned, levde i to dager og døde.
Jeg trodde jeg skulle gå i oppløsning av sorg. Vi skilte lag det var ingenting som bandt oss sammen. Etter et par måneder kom jeg litt til meg selv, sluttet å gråte.
Men så noe helt uforklarlig.
Synnøve så på Ingrid, som hadde spisset ørene:
Jeg vet ikke hvordan jeg skal si resten. Jeg hadde stilt i stand en sprinkelseng til jenta på forhånd. Man sier det er dårlig varsel, men jeg trodde ikke på slike ting, og gjorde alt klart. La på laken, la kosedyrene ved hodeputen.
Så, plutselig, en natt våkner jeg av barnegråt. Jeg tenkte det måtte være i tankene mine, men så hører jeg det igjen. Jeg reiser meg, går bort til sprinkelsenga, og der der ligger en bitteliten jente!
Jeg tok henne på fanget nesten så jeg ikke fikk puste av lykke. Hun så på meg, lukket øynene og sovnet.
Og sånn begynte det. Hver natt da var hun hos meg.
Jeg kjøpte morsmelkerstatning på flaske, men hun spiste nesten ikke. Gråt, men smilte når jeg tok henne på fanget, lukket øynene og sovnet.
Hvordan er det mulig? spurte Ingrid, helt betatt.
Jeg visste heller ikke at det kunne skje! svarte Synnøve, rød i kinnene.
Og siden da? Ingrid nippet til teen, og lot en karamell smelte på tunga.
Sånn har det vært siden. Jenta mi lever i en annen verden, der har hun både mor og far, men hun glemmer ikke meg. Hun kommer hver natt, eller nesten hver natt.
Og en gang sa hun til meg:
Jeg vil alltid være med deg, mamma. Usynlige tråder knytter oss sammen, og ingen kan bryte dem!
Noen ganger tror jeg alt er en drøm. Men hun gir meg til og med gaver fra sin verden. De varer ikke lenge her de smelter bort, som snø i april.
Er det virkelig sant? Ingrid tok en ny slurk te, det knirket i stemmen.
Det er derfor jeg vil at du skal komme over. Se med egne øyne, slik at du kan si at det jeg ser virkelig finnes.
Jeg tror jo på det selv, men
Sent den kvelden gikk Ingrid bort til Synnøve. De satt sammen i stua, i halvmørket, og snakket lavt.
Det var bare de to i huset, ingen andre. Ingrid begynte nesten å døse, men plutselig flimret luften og et svakt lys kom frem. Og der i rommet sto en nydelig ung kvinne.
Hei mamma! Jeg har hatt en så fin dag, jeg må bare dele det med deg! Og dette er til deg sa hun og la noen blomster på bordet.
Hei, så hyggelig å møte deg, sa jenta, og fikk øye på Ingrid. Mamma har sagt at du ville se meg. Jeg heter Gudrun
Etter en liten stund tok Gudrun farvel og forsvant ut i luften, som dugg for solen.
Ingrid satt stum av undring, hun klarte ikke finne ordene med det samme.
Sannelig, Synnøve, det finnes altså slikt i verden.
Datteren din er vakker, og ligner deg.
Jeg er glad på dine vegne, Synnøve. Du er virkelig heldig! Du har det slett ikke verre enn andre, kanskje til og med bedre.
Tenk at slikt finnes. Jeg hadde aldri trodd det hvis jeg ikke hadde sett det selv. Takk.
Du har åpnet øynene mine. Livet fortsetter, overalt, nå er det ikke skummelt å dø lenger.
Lykken til deg, Synnøve.
Blomstene på bordet ble svakere og svakere, og etter litt var de borte.
Synnøve fulgte naboen til dørene, og smilte stille for seg selv. I morgen er en ny, magisk dag. Da skal hun møte Einar, hennes store kjærlighet. Og han er like glad i henne; det vet Synnøve bare.
Hvordan?
Det lar seg ikke forklare.
En dag skal hun la dem møtes.
De to kjæreste og nærmeste hun har: Gudrun og Einar.




