«Jeg vet om sidesprangene dine,» sa kona. Viktor ble iskald. Nei, han rykket ikke til. Han ble ikke…

Jeg vet om sidesprangene dine, sa kona mi. Jeg frøs til is.

Nei, jeg rykket ikke til. Bleknet ikke heller men inni meg krøllet alt seg sammen som et sammenknytt papirark, klart for søpla. Jeg ble bare stående helt stille.

Ingrid stod ved komfyren. Rørte i gryta. En helt vanlig hverdagsscene ryggen mot meg, forkle med små prikker, lukt av stekt løk i kjøkkenet. Trygghet, rutine. Men stemmen hennes var kald som oppleseren på Dagsrevyen.

Et øyeblikk lurte jeg på om jeg hørte feil. Kanskje hun bare snakket om agurker, at hun visste hvor de beste ble solgt? Eller om naboen i fjerde etasje som skal selge bilen sin?

Men nei.

Om alle sidesprangene, gjentok Ingrid, fremdeles uten å snu seg.

Og da frøs jeg på ekte. For i stemmen hennes var det verken hysteri eller krenkelse. Ikke det jeg alltid hadde fryktet: tårer, anklager, knuste glass. Bare en konstatering. Som om hun sa at melka var tom.

Jeg har levd i femtito år. Tjueåtte av dem med Ingrid. Jeg kjenner henne ut og inn: føflekkene på venstre skulder, det rare grimasen når hun smaker på suppa, sukkingen på morgenen. Men akkurat den tonen hadde jeg aldri hørt før.

Ingrid…, prøvde jeg, men stemmen min brast.

Jeg kremtet, forsøkte igjen.

Hva snakker du om, egentlig?

Hun snudde seg. Så på meg lenge, rolig, nesten som om hun så på et gammelt fotografi hvor motivet hadde bleknet.

Om Anne, for eksempel, sa hun. Fra regnskapsavdelingen din. I 2018, hvis jeg husker riktig.

Jorda forsvant under føttene mine. Ikke bare som et uttrykk virkelig falt jeg.

Herregud. Anne?!

Jeg husket nesten ikke engang ansiktet hennes. Det var et eller annet på julebordet kanskje? Eller etterpå? Fort, uten betydning. Jeg hadde lovet meg selv: aldri mer.

Og om Siri, fortsatte Ingrid upåvirket. Hun som kom bort til deg på SATS. Det er to år siden.

Jeg åpnet munnen. Lukket den.

Hvordan visste hun om Siri?

Ingrid skrudde av komfyren, tok av seg forkleet med rolige bevegelser og satte seg ved bordet.

Vil du vite hvordan jeg fant ut av det? Eller er du mer opptatt av hvorfor jeg har holdt kjeft?

Jeg sa ingenting. Måtte ikke. Jeg klarte det bare ikke.

Første gangen, begynte Ingrid, det er snart ti år siden. Du begynte å komme sent hjem fra jobben. Spesielt på fredager. Kom inn døra, sprudlende, gnist i øynene. Med parfyme på.

Hun smilte skjevt, trist.

Jeg tenkte det sikkert bare var innbilning. At kanskje noen på kontoret hadde fått ny parfyme. Lett å overbevise seg selv en måned sånn. Til jeg fant kvitteringen fra restauranten i jakkelomma di. Middag for to. Vin. Dessert. Vi hadde aldri vært der sammen.

Jeg ville så gjerne si noe bortforklare, lyve, som så mange ganger før. Men alt satte seg fast i halsen.

Vet du hva jeg gjorde da? Ingrid så meg rett inn i øynene. Jeg gråt stille på badet, vasket ansiktet, lagde middag og sa ingenting. Hilste deg med et smil. Vår datter trengte det ikke. Hun var femten, eksamener, første kjæresten. Hvorfor skulle hun vite at pappa…

Ingrid stoppet opp, strøk håndflaten over bordflaten, som for å viske vekk usynlig støv.

Tenkte det ville gå over. At du kom til fornuft. Mannfolk, midtlivskrise, hormoner, dumheter. Så lenge familien var samlet, vernet det viktigste.

Ingrid, mumlet jeg.

Ikke avbryt, sa hun bestemt. La meg snakke ferdig.

Jeg nikket bare.

Så kom den neste. Og så en til. Jeg mistet tellinga. Du har jo aldri hatt kode på mobilen. Trodde du jeg ikke kikket? Jeg leste meldingene de fjollete SMS-ene: «Savner deg, vennen», «Du er så fantastisk». Så på bildene deg sammen med dem, smilende, tett. Da brast stemmen nesten for første gang. Men hun tok seg sammen, trakk pusten.

Jeg spurte meg selv så mange ganger: hvorfor holder jeg ut? Hvorfor leve med noen som ikke elsker meg?

Jeg gjør det! utbrøt jeg, Ingrid, jeg elsker deg…

Nei, svarte hun rolig. Du elsker det behagelige. Et rent hjem. Varm mat. Skjorter strøket. En kvinne som aldri stiller vanskelige spørsmål.

Hun reiste seg, gikk bort til vinduet. Stirret ut i mørket.

Vet du når jeg bestemte meg? spurte hun uten å se på meg. For en måned siden. Dattera vår var hjemme på helgebesøk. Vi satt og drakk te, hun så på meg så rart og sa: «Mamma, du er blitt så stille. Som om du ikke helt er deg selv.» Og jeg kjente det stakk hun hadde rett. Jeg var blitt en fremmed for meg selv. Jeg hadde knapt levd for meg selv på ti år.

Jeg så på ryggen hennes strak, men anspent og skjønte plutselig: jeg mister henne. Ikke kanskje, men nå. Under føttene mine.

Jeg vil ikke skilles, sa jeg hest. Ingrid, vær så snill.

Men det vil jeg, sa hun rett ut. Jeg har sendt inn papirene. Rettssaken er om en måned.

Men hvorfor nå?! ropte jeg.

Ingrid snudde seg. Så alvorlig på meg før hun smilte svakt og trist.

Fordi jeg endelig forstod: Du har aldri egentlig sveket meg, Erik. For å kunne svikte, må noen bety noe. Jeg har bare vært her. Som luft.

Sannheten traff meg hardt.

Jeg ble sittende krokete i sofaen, følte meg plutselig ti år eldre. Ingrid stod i gangen. Mellom oss: tjueåtte år sammen, en datter, en leilighet hvor hvert hjørne bar preg av oss to og nå en ufattelig avstand.

Du skjønner, sa jeg stille, jeg klarer meg ikke uten deg.

Klarer deg gjør du, svarte hun, på et vis.

Nei! Jeg spratt opp og gikk mot henne. Ingrid, jeg lover, jeg kan forandre meg! Aldri flere sidesprang…

Erik, hun rakte ut hånden, stanset meg. Det handler ikke om dem. Det handler ikke om noen av dem.

Hva da?

Ingrid var stille lenge. Letet etter ordene, de hun aldri hadde sagt før, kanskje aldri våget.

Vet du hvordan jeg har hatt det? Hver gang du kom hjem fra enda et eventyr så lå jeg ved siden av deg og følte meg usynlig. Du skjulte det knapt! Mobilen fremme. Skjortene i skittentøyet med leppestift på kragen. Du var sikker på at jeg var dum. Blind.

Jeg vaklet, som av et slag.

Jeg mente det aldri sånn.

Mente du det ikke? Hun tok et steg nærmere, øynene lyste ikke av tårer, men av gammel, oppbygd, uendelig harme. Du bare tenkte ikke på meg i det hele tatt. Hva forestilte du deg da du kysset en annen? «Kona vet ikke»? Eller «det spiller ingen rolle»?

Jeg forble taus.

For sannheten var verre.

Jeg hadde virkelig aldri tenkt på henne da. For meg var Ingrid en selvfølge. Hun ble alltid værende.

Du kom hjem, følte deg rolig for ingenting endret seg i din verden. Kona der, familien intakt, alt på plass.

Hun snudde seg bort.

Men jeg var ikke der. Ikke på ekte. Ikke i din verden.

Jeg tok et steg nærmere, strakte ut armen ville ta på skulderen hennes, holde henne fast.

Ingrid trakk seg unna.

Ikke, sa hun trett. Det er for sent.

Jeg grep hendene hennes.

Ingrid, vær så snill! Gi meg én sjanse til! Jeg kan endre meg! Jeg vil virkelig!

Hun så på hendene våre, på ansiktet mitt forvridd av frykt. Og hun skjønte plutselig: Han er redd men ikke for å miste meg.

Han er redd for å være alene.

Vet du, sa hun stille mens hun trakk til seg hendene og samlet veska. Jeg har også vært redd. For å stå alene, for å miste deg, familien. Men vet du hva?

Hun plukket opp nøklene.

Jeg har allerede vært alene lenge. Med deg rett ved siden av meg men helt, helt alene.

Og hun gikk mot døra.

Tre uker passerte.

Jeg satt i den tomme leiligheten Ingrid flyttet inn til datteren vår allerede samme kveld og bladde rastløst gjennom mobilen. Anne fra regnskapet. Siri fra treningen. To, tre andre navn som en gang betydde noe.

Jeg ringte Siri.

Opptattsignal.

Sendte melding til Anne hun leste, svarte ikke.

De andre åpnet ikke engang meldingene.

Hva var det? Da jeg var “trygg”, med familie, ville de alle ha kontakt. Nå når jeg var fri…

Ingen brydde seg.

Jeg satt i denne, for meg plutselig enorme, fremmede leiligheten og kjente for første gang på femtito år hvor ensom jeg faktisk var.

Jeg tok opp mobilen igjen. Fant «Ingrid». Stirret på skjermen, fingrene skalv.

Begynte å skrive. Slettet. Skrev på nytt. Slettet igjen.

Til slutt sendte jeg bare: Kan vi sees?

Svaret kom en time senere: Hvorfor?

Jeg tenkte meg lenge om. Hva skulle jeg skrive? «Unnskyld»? For sent. «Kom hjem»? Dumt. «Jeg har forandret meg»? Løgn.

Så skrev jeg bare sannheten:

Jeg vil prøve på nytt. Får jeg en sjanse?

Tre prikker blinket. Borte. Kom tilbake.

Så kom svaret:

Kom til datteren vår på lørdag. Klokken to. Da prater vi.

Jeg pustet ut.

Om hun vil tilgi? Om hun kommer tilbake? Om jeg har fortjent en ny sjanse?

Jeg så ned på gifteringen.

For første gang på mange år kjente jeg vilje til å starte helt på nytt.

Om hun lar meg.

Var det riktig av Ingrid å overse sviket? Burde hun ha satt foten ned og konfrontert meg for lenge siden? Jeg vet svaret nå. Man kan ikke leve hele livet usynlig for den man elsker. Det har jeg lært sent, men uendelig viktig.

Rate article
Intigue Life
«Jeg vet om sidesprangene dine,» sa kona. Viktor ble iskald. Nei, han rykket ikke til. Han ble ikke…