Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette uten at det høres ut som en billig såpeopera, men dette er det mest frekke noen har gjort mot meg noensinne. Jeg har bodd sammen med mannen min i flere år, og den andre personen i denne historien er hans mor, som alltid har vært litt for tett på ekteskapet vårt. Til nå har jeg trodd at hun bare har vært en slik mor som blander seg for vårt eget beste. Det viser seg at det ikke var for vårt beste.
For noen måneder siden ba han meg signere papirer for en leilighet. Han forklarte at vi endelig skulle eie noe sammen, at det var tåpelig å fortsette å leie og at hvis vi ikke slo til nå, ville vi angre senere. Jeg var overlykkelig, for jeg har drømt lenge om et hjem hvor jeg ikke må leve ut av kofferter og esker. Jeg signerte uten mistanke, fordi jeg trodde dette var en avgjørelse vi tok som familie.
Det første som gjorde meg litt urolig, var at han begynte å dra alene til ulike offentlige kontorer. Hver gang sa han at det var bortkastet tid for meg å bli med, at det var enklest for ham. Han kom hjem med bunker med papirer som han la i skapet i gangen, men han ville aldri at jeg skulle se på dem. Hvis jeg spurte om noe, svarte han med vanskelige ord som om jeg var et barn, ute av stand til å forstå. Jeg tenkte at menn bare liker å ha kontroll på slike ting.
Så startet de små økonomiske omveltningene. Plutselig ble det mye vanskeligere å betale regninger, selv om han påsto at han hadde samme lønn. Han overtalte meg til å betale mer, fordi det trengs nå, og at det ville ordne seg senere. Jeg tok på meg butikker, deler av avdrag, oppussing, møbler, fordi vi bygger jo vårt eget. Jeg sluttet å kjøpe ting til meg selv, men gjorde det med håp om at det skulle være verdt det.
Så, en dag mens jeg vasket på kjøkkenet, fant jeg under serviettene et utskrevet dokument, brettet i fire. Det var ingen strømregning eller noe vanlig; det var et offisielt dokument med stempel og dato, og det sto tydelig hvem eieren var. Det var ikke mitt navn. Det var heller ikke hans. Det sto navnet til moren hans.
Jeg stod ved vasken og leste linjene om og om igjen, for hjernen min nektet å godta det. Jeg betaler, vi tar opp lån, vi pusser opp, handler møbler, og så viser det seg at det er hans mor som står som eier. Jeg ble varm og fikk vondt i hodet, ikke av sjalusi, men av ydmykelse.
Da han kom hjem, laget jeg ikke noe drama. Jeg la bare dokumentet på bordet og så på ham. Jeg spurte ikke mykt, ba ham ikke forklare. Jeg bare stirret, for jeg var lei av å bli ført bak lyset. Han virket ikke overrasket. Han spurte ikke Hva er dette? Han bare sukket, som om jeg var problemet fordi jeg hadde skjønt det.
Da kom verdens drøyeste forklaring. Han sa at det var tryggere, at moren hans var garantist, at hvis det skjedde noe oss imellom, ville leiligheten ikke måtte deles. Han sa det rolig, som om han forklarte hvorfor vi kjøpte vaskemaskin og ikke tørketrommel. Jeg ville bare le av hjelpeløsheten min. Dette var ikke en familieinvestering. Dette var en plan hvor jeg skulle betale, og til slutt gå ut med veska mi full av klær.
Det mest håpløse var ikke bare dokumentet. Det var at moren hans åpenbart visste alt. Samme kveld ringte hun og snakket ovenfra og ned til meg, som om jeg var frekk som spurte. Hun forklarte at hun bare ville hjelpe, at hjemmet må være i trygge hender og at jeg ikke skulle ta det personlig. Tenk deg det jeg betaler, forsaker, kompromisser, og hun snakker om trygge hender.
Etter det begynte jeg å grave, ikke på grunn av nysgjerrighet, men fordi jeg hadde mistet all tillit. Jeg gikk gjennom kontoutskrifter, overføringer, datoer. Da fant jeg enda mer skitt. Det viste seg at avdragene på lånet ikke bare var vårt lån, som han hadde sagt. En del av pengene jeg betalte gikk til en ekstra forpliktelse en gammel gjeld hans mor hadde. Ikke til vårt hjem.
Med andre ord: Jeg betaler ikke bare på en leilighet som ikke er min. Jeg betaler også andres gjeld, maskert som et felles behov.
Da falt alt på plass for meg. Alle situasjonene fra de siste årene; hvordan hun har blandet seg i alt, hvordan han alltid forsvarer henne, hvordan jeg alltid er den som ikke skjønner noe. Hvordan vi tilsynelatende er partnere, men beslutningene tas mellom dem, mens jeg bare betaler.
Det mest smertefulle var å innse at jeg egentlig bare har vært praktisk. Ikke elsket. Bare grei å ha den arbeideren som betaler og ikke stiller for mange spørsmål, fordi hun vil ha ro. Roen i dette huset var visst bare deres ro, ikke min.
Jeg gråt ikke. Jeg skrek heller ikke. Jeg satte meg på soverommet og begynte å regne på hvor mye jeg har betalt, hva jeg har fått, og hva jeg står igjen med. For første gang så jeg svart på hvitt hvor mange år jeg har håpet og hvor lett det har vært å utnytte meg. Mest vondt gjorde det å oppdage at jeg har blitt lurt med et smil.
Neste dag gjorde jeg noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre: Jeg åpnet ny bankkonto kun i mitt navn og overførte alt jeg tjener dit. Byttet alle passord, fjernet hans tilgang. Sluttet å betale til fellesen, for fellesskapet var jo bare mitt bidrag. Det viktigste jeg begynte å samle dokumenter og beviser, for nå stoler jeg ikke på ord.
Vi bor fremdeles under samme tak, men jeg er egentlig alene. Jeg jager ham ikke, ber ikke, krangler ikke. Jeg bare ser på en mann som har valgt meg ut som sparegris, og hans mor, som har tatt styringen over livet mitt. Jeg tenker på hvor mange kvinner som har vært igjennom dette og sagt til seg selv vær stille, så blir det ikke verre.
Men jeg vet ikke om noe verre enn å bli utnyttet av folk som smiler til deg.
Hva ville du gjort? Hvis du finner ut at du har betalt i årevis for familiehjemmet, men papirene står på hans mor, og du bare er den praktiske blir du igjen og kjemper, eller går du med en gang?




