Vet du, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det uten at det høres ut som en billig såpeopera, men dette er det drøyeste noen har gjort mot meg. Jeg har bodd sammen med mannen min i mange år nå, og den andre personen i denne fortellingen er hans mor hun har alltid vært litt for tett på oss. Jeg har tenkt lenge at hun bare var en sånn mor som blander seg, men liksom av godhet. Men det har vist seg at det ikke var til vårt beste i det hele tatt.
For noen måneder siden fikk jeg ham til å gå med på at vi skulle signere papirer for en bolig. Han forklarte at nå skulle vi endelig få noe eget, at det var dumt å fortsette å betale leie, og at om vi ikke grep sjansen nå, så kom vi sikkert til å angre senere. Jeg var helt i skyene har jo drømt om å få et hjem, å endelig slippe koffertlivet og flyttekasser. Så jeg signerte, uten mistanke, og stolte på at dette var en avgjørelse vi tok sammen.
Men så skjedde det noe litt rart. Plutselig begynte han å dra alene til ulike kontorer og etater. Hver gang sa han at det ikke var noe vits i at jeg ble med, at jeg bare ville kaste bort tiden min, og at det var lettere for ham alene. Han kom hjem med mapper under armen, som han enten la i gangen eller i skapet, og ville aldri at jeg skulle se på dem. Hvis jeg spurte om noe, svarte han med sånne vanskelige ord akkurat som om jeg var et barn og ikke forstod noe. Jeg bare tenkte at menn liker vel å ha kontroll på sånne ting.
Så begynte de små pengespillene. Plutselig ble regningene vanskeligere å betale, selv om han angivelig hadde samme lønn. Han overtalte meg til å bidra mer, fordi sånn må det bare være akkurat nå, og at det skulle rette seg siden. Jeg tok på meg matinnkjøp, deler av låneavdrag, oppussing, møbler alt sammen fordi vi bygger vårt eget. Etter hvert sluttet jeg å kjøpe noe til meg selv, men tenkte det var verdt det, siden jeg trodde vi gjorde det sammen.
Men så, en helt vanlig dag, fant jeg en utskrift under noen servietter på kjøkkenet brettet fire ganger. Det var verken strømregning eller noe annet hverdagslig. Det var et dokument, med stempel og dato, og der sto det helt tydelig hvem som var eier. Ikke mitt navn. Ikke hans heller. Det sto hans mors navn.
Jeg sto ved vasken og leste linjene gang på gang, fordi hjernen min nektet å ta det inn. Jeg har betalt, vi tok opp lån, vi pusset opp, kjøpte møbler og eieren er moren hans?! Da kjente jeg bare at jeg ble varm og fikk vondt i hodet. Ikke av sjalusi, men ren fornedrelse.
Da han kom hjem, lagde jeg ikke noe drama. Jeg la bare dokumentet midt på bordet og så på ham. Spurte ikke pent, ba ham ikke forklare. Jeg bare stirret, for jeg var så drittlei av å bli rundlurt. Han ble ikke overrasket. Sa ikke hva er dette? han bare sukket, som om det var jeg som lagde bry fordi jeg skjønte greia.
Så kom det drøyeste forklaringen jeg noen gang har hørt. Han sa at dette var for sikkerhets skyld, at moren hans fungerer som garantist, og at hvis det en dag skulle skje noe mellom oss, så slapp man å dele boligen. Han sa det så rolig, som om han forklarte hvorfor vi kjøpte oppvaskmaskin istedenfor tørketrommel. Jeg satt der og visste ikke om jeg skulle le eller gråte av maktesløshet. Dette var jo ikke en felles investering. Det var et opplegg hvor jeg betaler og risikerer å gå fra det hele med bare en bærepose klær.
Det verste var ikke bare dokumentet. Det verste var at moren hans tydeligvis visste alt. For samme kveld ringte hun meg og begynte å snakke formanende, som om det var jeg som var frekk. Hun forklarte at hun bare hjelper, at boligen må være i sikre hender, og at jeg ikke må ta det personlig. Kan du forstå det? Jeg betaler, gir opp ting for meg selv, matcher kompromissene og hun står der og snakker om sikre hender.
Etter dette begynte jeg å grave, ikke fordi jeg var nysgjerrig, men fordi jeg ikke stolte på dem lenger. Jeg gikk gjennom transaksjoner, datoer, bankutskrifter. Da dukket det opp en enda større skitten hemmelighet. Jeg fant ut at lånet ikke var bare vårt lån, som han sa. Det var også et ekstra krav, som ble betalt med mine penger. Etter litt mer leting så jeg at noen av utbetalingene gikk til en gammel gjeld, som ikke handlet om boligen vår i det hele tatt. Gjeld som moren hans hadde.
Med andre ord, jeg har ikke bare betalt for en bolig som ikke er min. Jeg har også betalt andres gjeld skjult bak familiebehov.
Akkurat da falt alle brikkene på plass for meg. Plutselig så jeg alle situasjonene fra de siste årene. Hvordan hun blander seg i alt. Hvordan han alltid forsvarer henne. Hvordan jeg alltid er hun som ikke skjønner. Hvordan vi liksom er partnere, men at beslutningene egentlig tas mellom dem, mens jeg bare bidrar med pengene.
Det vondeste var å innse at jeg har vært praktisk. Ikke elsket bare praktisk. Den dama som jobber, betaler og ikke stiller for mange spørsmål fordi hun ønsker fred. Men freden i dette huset har tydeligvis vært det at de har det greit ikke jeg.
Jeg gråt ikke. Jeg ropte ikke. Jeg satt bare i senga og begynte å regne ut. Hvor mye jeg har betalt, hvor mye jeg har gitt opp, og hva jeg sitter igjen med. For første gang så jeg svart på hvitt hvor mange år jeg har håpet, og hvor enkelt det har vært å utnytte meg. Det var ikke pengene som gjorde mest vondt, det var følelsen av å bli tatt for en idiot med et smil.
Neste dag gjorde jeg det jeg aldri trodde jeg skulle gjøre. Jeg åpnet en ny konto kun i mitt navn og satte inn alle mine egne inntekter der. Endret passordene på alt som var mitt, og fjernet hans tilgang. Sluttet å bidra med penger til det felles, for det felles var bare mitt bidrag, viste det seg. Og det viktigste jeg startet å samle dokumenter og bevis, for nå tror jeg ikke lenger på fine ord.
Nå bor vi under samme tak, men egentlig er jeg helt alene. Jeg kaster ham ikke ut, ber ikke om noe, jeg diskuterer ikke. Jeg ser bare en mann som har valgt meg som sparegris, og en mor som mener hun har fått livets rett til å eie livet mitt. Og jeg tenker på hvor mange kvinner som har vært gjennom dette og tenkt: Vær stille, om ikke blir det verre.
Men verre enn å bli brukt mens folk smiler til deg, det vet jeg ikke om finnes.
Om du skjønner at du i årevis har betalt for familiens hjem, men alt står på morens navn og du bare er den praktiske personen ville du gått med én gang, eller kjempet for å få tilbake det du har lagt inn?




