Jeg vet at mange menn kanskje ikke vil være enig med meg, men etter alt jeg har vært gjennom, har jeg sluttet å tro på «endelig forandring». Har en mann først vært utro, så kan han klare å skjerpe seg en periode, kan love gull og grønne skoger, men før eller siden sklir han ut igjen. Jeg har lært det på den harde måten.
Første gang han var utro, var vi fortsatt kjærester. Vi hadde vært sammen i nesten to år. Jeg fikk vite det fordi ei jente ringte hjem til meg for å fortelle det. Da jeg konfronterte ham, gråt jeg og han sverget på at det bare var en dum flørt, at det ikke var fysisk, at det ikke betydde noe. Jeg var forelsket, ung, og full av håp. Jeg trodde på ham. Jeg tilga. Og vi fortsatte som om ingenting hadde skjedd.
Tre år senere var vi gift. Vi hadde hus, planer, hverdagsliv sammen. Den andre gangen var verre. Det var ikke lenger et rykte. Han hadde levd et dobbeltliv i flere måneder. Jeg oppdaget skjulte meldinger, sene kvelder ute, rare pengeoverføringer. Da jeg stilte ham til veggs, hadde han ikke annet valg enn å innrømme. Han sa han var «forvirret», at rutinen hadde slitt ham ut, at han trengte å føle seg ønsket. Igjen kom tårene. Igjen kom løftene. Jeg tilga igjen.
Deretter levde vi tilsynelatende rolig i åtte år. Vi handlet sammen, dro på ferier, hadde familiebesøk. Jeg trodde han hadde vokst opp, lært av sine feil. Men sakte begynte jeg å merke småting blikk etter andre damer, småfrekk kommentarer, Instagram full av modeller, chatter han raskt lukket når jeg kom. Jeg valgte å ikke se, ikke spørre, ikke forstyrre roen.
Den tredje gangen var det ikke jeg som avslørte ham. Han innrømte det selv. En kveld kom han hjem, alvorlig og stille, med et blikk jeg aldri har sett før. Han sa: «I åtte år har jeg bitt det i meg. Jeg har vært flink. Men jeg klarte ikke mer.» Han fortalte at han hadde truffet en annen dame, at han følte seg levende igjen, at fristelsen alltid hadde ventet, bare på riktig øyeblikk.
Da gråt jeg ikke. Jeg sa ingenting. Jeg bare så på ham. Alt jeg kjente på var tretthet. Tretthet over alle tilgivelsene, unnskyldningene, de evige løftene som aldri holdt. Jeg spurte om han i det hele tatt hadde tenkt på meg før han gjorde det igjen. Han svarte at han hadde, men at trangen vant.
Og det var da jeg virkelig forsto noe vondt: Han hadde ikke endret seg, han hadde bare blitt flinkere til å skjule det. Og jeg hadde lært meg å vente. Han ble ikke trofast bare mer tålmodig.
Samme natt pakket jeg sakene mine og dro. Han ville ikke flytte. Jeg lagde ikke noe drama. Jeg ropte ikke. Jeg tryglet ikke. Jeg gikk ut døra med en merkelig ro den roen som kommer når det ikke lenger er noe igjen å redde. Jeg tok ikke med meg møbler, eller minner. Bare verdigheten min.
I dag, hver gang jeg hører en kvinne si «han forandret seg for min skyld», tenker jeg på min egen historie. Man kan skjerpe seg en stund. Man kan være snill i flere år. Men når roten er råtten, faller alt sammen til slutt uansett hvor mye man prøver å lime det sammen.



