Jeg vet at mange menn ikke vil være enige med meg, men etter alt jeg har opplevd, tror jeg ikke lenger på «den endelige forandringen».

Jeg vet at mange menn kanskje ikke vil være enige med meg i dette, men etter alt jeg har gjennomgått, har jeg sluttet å tro på den store forandringen. Om en mann først har vært utro, kan han kanskje oppføre seg bra en stund, kanskje han klarer å holde seg i skinnet, kanskje han kan love og forsikre men før eller siden faller han tilbake. Det lærte jeg på den harde måten.

Første gang hun var utro mot meg, var vi fortsatt kjærester. Vi hadde vært sammen i nesten to år da. Jeg fikk vite det fordi en jente faktisk ringte meg på fasttelefonen hjemme og fortalte det hele. Da jeg konfronterte henne, gråt jeg, og hun sverget på at det bare var en dum flørt, det var en feil, og at ingenting egentlig hadde skjedd. Jeg var forelsket, ung og full av håp. Jeg trodde på henne. Jeg tilga. Vi fortsatte som om ingenting hadde skjedd.

Tre år senere var vi gift. Vi hadde hus sammen, planer og drømmer for framtida. Den andre utroskapen var verre. Det var ikke noen valsende rykter; det var et ordentlig forhold som hadde pågått i flere måneder. Jeg fant skjulte meldinger, sene kvelder ute, overføringer på bankkontoen. Da jeg stilte henne til veggs, kunne hun ikke nekte lenger. Hun sa hun var forvirret, at hverdagen hadde blitt for rutinepreget, at hun trengte å føle seg ønsket igjen. Igjen kom tårene. Igjen kom løftene. Igjen tilga jeg.

Etter det levde vi tilsynelatende fredelig i åtte år. Vi handlet sammen, reiste på tur, samlet familie. Jeg trodde virkelig hun hadde vokst, tatt til seg lærdom. Men jeg begynte å merke småting lange blikk på andre menn, upassende kommentarer, et Facebook-feed fullt av bilder av treningsfolk, chatter hun raskt lukket når jeg nærmet meg. Jeg foretrakk å ikke se, ikke spørre, ikke lage uro.

Tredje gang fikk ikke jeg henne til å innrømme det hun var den som fortalte det selv. En kveld kom hun hjem, alvorlig, med et blikk fylt av skyld. Hun sa: “I åtte år har jeg holdt meg. Jeg har vært flink. Men jeg klarte ikke mer.” Hun fortalte at hun i uker hadde vært sammen med en annen mann og at hun følte seg levende igjen med ham. Fristelsen hadde alltid vært der, sa hun bare ventet på riktig øyeblikk.

Da gråt jeg ikke. Jeg sa ikke stort. Jeg bare så på henne. Det eneste jeg følte, var en dyp tretthet. Slitenhet av alle tilgivelsene, unnskyldningene og tomme løfter. Jeg spurte henne om hun noen gang hadde tenkt på meg før hun gjorde det igjen. Hun svarte at jo, det hadde hun altså men lysten var sterkere.

Det var først da jeg virkelig forsto hvor vondt det egentlig var: Hun hadde ikke forandret seg, hun hadde bare blitt flinkere til å skjule det. Og jeg hadde lært meg å vente. Hun ble ikke trofast hun ble bare tålmodig.

Samme natt pakket jeg sakene mine og dro. Hun ville ikke gå, så da måtte jeg gjøre det. Jeg laget ikke noen scene. Jeg ropte ikke. Jeg tryglet ikke. Jeg gikk ut døra med en merkelig ro den roen man får når det ikke lenger er noe å redde. Jeg tok verken møbler eller minner med meg. Jeg tok bare min egen verdighet.

Nå, når jeg hører en venninne si han har forandret seg for min skyld, tenker jeg alltid på historien min. Ja visst, folk kan holde seg i sjakk en stund. Kanskje de klarer seg flere år. Men når noe er råttent i bunnen, vil det før eller siden rase sammen. Det er min erfaring og min lærdom.

Rate article
Intigue Life
Jeg vet at mange menn ikke vil være enige med meg, men etter alt jeg har opplevd, tror jeg ikke lenger på «den endelige forandringen».