Jeg var utro mot min mann, og jeg angrer ikke. Det var ikke noen scene hentet fra en film eller en romanse på et hotell med havutsikt. Nei, det skjedde midt i hverdagens rutiner mellom matbutikken og klesvasken, i et liv så oppstilt at det nesten gjorde vondt med alle kantene.
Jeg husker nøyaktig når jeg kjente at jeg var borte. Det var en lørdag morgen, eggerøren putret på stekepannen og radioen sto lavt på i bakgrunnen. Han min mann satt og leste Aftenposten. Salt? spurte han uten å se opp. Jeg rakte den til ham, men fingertuppene våre rørte aldri hverandre.
Et øyeblikk så jeg oss utenfra: to mennesker som kjenner hverandres vaner ut og inn, men ikke kjenner hverandre. Barna hadde flyttet ut for lenge siden. Hunden sover lenger enn oss. Kalenderen på veggen henger tom. Kjøleskapet er fullt på slaget, regningene blir betalt. Men meg, det er nesten som om ingen legger merke til lenger.
Jeg forsøkte. Jeg prøvde å snakke med ham, foreslo turer sammen, kino, eller bare en liten helgetur til Drammen for å spise noe nytt, gå på steder hvor ingen visste hvem vi var. Men han utsatte det. Etter denne kvartalsslutten, jeg har et prosjekt nå. Etter jul, ennå er det for mye å gjøre. Etter sommeren, det roer seg når folk kommer tilbake. I hans etter fikk to år plass. I mellomtiden la jeg på meg tre kilo taushet og mistet nysgjerrigheten på livet.
Det var da jeg møtte Harald på svømmehallen. Han var instruktør i svømmeteknikk, en mann i moden alder som ikke løper etter endorfiner, men tar vare på ryggen sin. Først rettet han på grepene mine, så spurte han om jeg pustet riktig, og det var første gang på lenge jeg følte at noen virkelig så meg ikke som en kone, mor, husholderske eller kalender, men som meg.
Jeg fortalte ham om ting som vanligvis bare skribles ned i notatbøker for at de ikke skal glemmes. Om søvnløse netter, knuste kaffekopper, og hvordan jeg fryktet stillheten i huset etter mørkets frembrudd. Han lyttet, og lo på de riktige stedene. Ikke med den latteren som gjør alt mindre, men den som løser opp knuter på innsiden.
Det skjedde ikke fort. Ingen plutselige berøringer eller ville helgeturer. Først en kaffe etter trening. Så en rusletur rundt Frognerparken, for vi må jo tørke før vi går hjem. Så meldinger på kvelden: Ikke glem å drikke vann, ellers får du kramper.
Smått, varmt, omsorgsfullt. En stund trodde jeg det var noe jeg kunne stoppe, bremse. Men en dag, da jeg kom hjem fra jobben, sa min mann bare: Suppe i gryta, og jeg kjente at om jeg ikke løp ut nå, ville jeg slutte å puste.
Hos Harald luktet det såpe og nylig klippet gress fra skoene hans. Vi satte oss i sofaen som folk som vil si noe, men ikke tør helt. Han var den første som tok hånden min.
Det var ikke fyrverkeri, mer som et dypt åndedrag etter lang tid under vann. Han kysset meg. Verden skalv ikke, men kroppen min husket plutselig at den fantes. Jeg skal ikke lyve det var godt. Varsomt. Akkurat det jeg trengte. Lov til å bare være meg selv en liten stund, ikke bare noens funksjon.
Følte jeg skyld? Ja. Den første natten drømte jeg alle verdens brylluper, alle gifteringene jeg noen gang har sett, og min far som sier Du lovte. Jeg sto opp i grålysningen og la ut på joggetur, selv om jeg ikke jogger.
Hjertet hamret, samvittigheten telte steg. På veien hjem kjøpte jeg ferske rundstykker. La dem på bordet og så på mannen min som smurte smør på i kjent rytme. Sovet godt? spurte han uten å se på meg. Godt, løy jeg og døde ikke.
Jeg angrer ikke. Nå når jeg skriver dette, hører jeg for meg de som hevder at ekteskapet er en borg man aldri kan bryte ut av. Kanskje stemmer det noen ganger, men for oss hadde veggene for lengst fått sprekker som vinden blåste fritt gjennom.
Harald var ikke en slegge, mer et lys som fikk meg til å se tomrommene. Han viste meg hvor sulten jeg var på ømhet, på samtale, på blikk som faktisk stopper opp ved meg.
Du sier kanskje: Kunne du ikke kjempet for ekteskapet? Jeg kunne. Og jeg prøvde. Så langt som jeg klarte. Min mann er ikke et dårlig menneske. Han er bare en sliten mann, så vant til at jeg er der at han har sluttet å legge merke til hvem jeg er.
Når jeg ville snakke, spøkte han bort. Da jeg foreslo terapi, feide han det vekk med det er bare en trend. Og når jeg sa jeg hadde det vondt, spurte han: Nå igjen? Ett ord, og plutselig hadde jeg ingen stemme.
Har jeg fortalt ham det? Nei. Jeg vet hvordan det låter. At jeg feiger ut. At jeg spiller på to lag. Men sannheten er noen ganger ikke en skalpell, men en trykkluften hammer. Jeg vet også at alt har en pris. I flere uker nå har mannen min sett mer etter meg.
Han spør om jeg blir sent. Legger merke til at jeg har skiftet parfyme. Og plutselig ser jeg et glimt av den mannen jeg i gamle dager satt oppe med hele natten over ristet brød og billig rødvin. Det mykner meg, og jeg kjenner panikken vokse: Nå er valget ikke bare teori.
Harald ba meg ta en avgjørelse. Du må ikke love noe. Bare vær der du helst vil, sa han. Ingen press. Han ga meg tid. Tid kan være grusom, når den tikker tett inntil hjertet. Når jeg er med ham, finner jeg tilbake til meg selv. Når jeg kommer hjem, hører jeg susingen fra alle årene med mannen min. For utroskap visker ikke ut delt historie. Den åpner sprekker imellom.
Jeg angrer ikke, for det som skjedde, vekket meg. Tvang meg til å stille spørsmål jeg hadde skjøvet foran meg. Lærte meg at ømhet ikke er luksus, men livsnødvendig. At du kan ha skjortene ferdig strøket på rekke og rad, men likevel fryse innvendig. Jeg angrer ikke, fordi jeg nå vet at jeg ikke lenger vil gå rundt i livet uten å leve det.
Men jeg vet ennå ikke hva jeg gjør videre. Om kvelden sitter jeg ved kjøkkenbordet med to konvolutter. I den ene ligger billetter til en helg med Harald, han har kjøpt dem om du tør. I den andre en reservasjon på en restaurant der vi pleide å feire bryllupsdagene våre. To veier midt på samme fortau. To verdener som ikke lar seg samle i ett hjerte.
Når jeg lukker øynene, hører jeg to sannheter samtidig den ene: Du har rett til å være lykkelig, også om det krever mot. Den andre: Du tåler ikke å bli sviktet en gang til, hvis livet igjen vender deg ryggen. Det er det jeg frykter mest.
Ikke fordømmelsen, ikke sladderen. Bare dette: at noen igjen lar meg bli stående alene enten det er mannen min eller Harald og smerten da blir verre enn forrige gang. For nå vet jeg hvordan det er å våkne til livet. Jeg vet ikke om jeg klarer enda en runde.
Jeg ber ikke om unnskyldning. Jeg skriver for å si høyt det mange kvinner bare hvisker i puten: At man kan elske noen og likevel svikte seg selv, ved alltid å vente til etterpå. Jeg har endelig tatt meg selv i armene. Hva jeg gjør med resten det vet jeg ikke ennå.
Hva ville dere gjort, om dere var meg?.




