Jeg hadde vært taus lenge. Ikke fordi jeg manglet ord, men fordi jeg trodde at hvis jeg bet tennene sammen og svelget stoltheten, ville det gi ro i familien.
Svigerdatteren min likte meg aldri, helt fra første dag. Først var det visstnok bare «en spøk». Med tiden ble det en vane. Til slutt en del av hverdagen.
Da de giftet seg, gjorde jeg alt en mor ville gjort. Jeg ga dem rommet, hjalp til med møbler, skapte et hjem for dem. Jeg sa til meg selv: «De er unge, de vil finne hverandre. Jeg holder meg stille, i bakgrunnen.»
Men hun ville ikke ha meg i bakgrunnen. Hun ville ikke ha meg der i det hele tatt.
Hver gang jeg prøvde å hjelpe, ble jeg møtt med forakt.
Ikke rør, du får det ikke til.
La meg gjøre det, slik det skal gjøres.
Skal du aldri lære?
Ordene hennes var lave, men brant som stikkende is. Hun sa det noen ganger foran sønnen min, noen ganger foran gjester, av og til til naboene, som om hun likte å vise makt og sette meg på plass. Hun smilte og snakket med myk og søt stemme, men det var gift i tonene.
Jeg nikket.
Jeg var stille.
Og smilte, selv når tårene presset på.
Det vondeste var ikke henne men at sønnen min aldri sa noe.
Han latet som han ikke hørte. Noen ganger trakk han bare på skuldrene, andre ganger sank han ned i mobilen sin. Når vi var alene, hvisket han:
Mamma, ikke bry deg om det. Hun er bare sånn ikke ta det til hjertet.
«Ikke ta det til hjertet»
Hvordan kunne jeg la være, når jeg begynte å føle meg som en gjest i mitt eget hjem?
Noen dager talte jeg timene til de dro ut, bare for å være alene, puste fritt. Slippe å høre stemmen hennes.
Hun oppførte seg som om jeg var en tjenestepike i hjørnet som ikke skulle uttale seg.
Hvorfor har du satt koppen her?
Hvorfor har du ikke kastet det der?
Hvorfor prater du så mye?
Og jeg jeg pratet nesten ikke lenger.
En dag hadde jeg laget suppe. Ikke noe spesielt. Bare hjemmelaget. Varm. Det jeg alltid gjør når jeg bryr meg jeg lager mat.
Hun kom inn på kjøkkenet, åpnet gryta, luktet, og lo:
Virkelig? Er det bare dine «bonderetter» igjen? Tusen takk
Så sa hun noe som fortsatt runger i hodet mitt:
Helt ærlig, alt hadde vært lettere om du ikke var her.
Sønnen min satt ved bordet. Han hørte det. Jeg så kjeven hans strammes, men han sa fortsatt ingenting.
Jeg snudde meg, skjulte tårene. Sa til meg selv: «Ikke gråt. Ikke gi henne gleden.»
Akkurat da fortsatte hun, høyere:
Du bare tynger oss ned! Du plager både meg og ham!
Jeg vet ikke hvorfor men noe knakk denne gangen. Kanskje ikke i meg, men i ham.
Sønnen min reiste seg fra stolen. Sakte. Uten å slå i bordet, uten å rope.
Han sa bare:
Nok.
Hun stivnet.
Hva mener du med «nok»? lo hun, «uskyldig». Jeg sier jo bare sannheten.
Sønnen min gikk mot henne, og for første gang hørte jeg ham snakke slik:
Sannheten er at du ydmyker min mor. I det hjemmet hun holder oppe. Med hendene som har oppdratt meg.
Hun åpnet munnen, men han lot henne ikke avbryte.
Jeg har vært stille for lenge. Trodd det gjorde meg til «mann». At jeg bevarte freden. Sannheten er at jeg bare lot noe stygt skje. Og det er slutt nå.
Hun ble kritthvit.
Velger du henne foran meg?!
Og han sa det sterkeste jeg har hørt:
Jeg velger respekt. Om du ikke klarer å gi det, er du på feil sted.
Stillheten som fulgte, var tung. Luften lå stille og kald.
Hun forsvant inn på rommet, smalt døren og ropte noe bak den, men det betydde ikke noe lenger.
Sønnen min snudde seg mot meg. Øynene hans var blanke av tårer.
Mamma tilgi meg for at jeg lot deg være alene.
Jeg klarte ikke svare med det samme. Jeg sank bare ned på stolen, hendene skalv.
Han satte seg ned på kne, tok hendene mine i sine, som da han var liten.
Du fortjener ikke dette. Ingen har rett til å ydmyke deg. Ikke engang den jeg elsker.
Jeg begynte å gråte. Men denne gangen var det ikke av smerte men av lettelse.
For endelig så noen meg.
Ikke som «problem». Ikke som «gammel». Men som mor. Som menneske.
Ja, jeg var stille lenge men en dag snakket sønnen min for meg.
Og da forsto jeg noe viktig: Noen ganger bevarer ikke stillhet freden den verner bare andres hardhet.
Hva mener du må en mor tåle ydmykelse for «husfredens» skyld, eller bare gjør stillheten smerten verre?




